Författare Ämne: Kvinnolandet  (läst 25083 gånger)

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Kvinnolandet
« Svar #40 skrivet: april 01, 2011, 13:46 »
Snorre skrev väl att man över gäve man (utmärkt eller präktig) kastar hög till minne, och reste sten över de män som något mannavärde hade.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kvinnolandet
« Svar #41 skrivet: april 01, 2011, 15:24 »
Snorre skrev väl att man över gäve man (utmärkt eller präktig) kastar hög till minne, och reste sten över de män som något mannavärde hade.

Kan detta appliceras på Uppsalahögarna? Känns som mer än "kastade".

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Kvinnolandet
« Svar #42 skrivet: april 01, 2011, 16:17 »
"Kasta" eller inte, man kan lätt konstatera att högar är ett standardmässigt sätt att begrava de döda, såväl män som kvinnor, bonde såväl som storman/kvinna, åtminstone från vendeltid och fram till medeltid. Jag tror jag argumenterat förut för följande: Det är inte nödvändigtvis någon artskillnad mellan "vanliga" högar och storhögar, bara en gradskillnad. Det finns storleksmässigt högar av alla storlekar från några meter upp till ett fyrtiotal meter i diameter. Arkeologerna har en gräns vid 20 eller 25 meter (kommer inte ihåg på raken) när man kallar högen för en storhög, men det är vårt nutida klassificerings-behov som infört det. Visst, en fyrtiometershög fick nog inte en vanlig bonde. Men vi kan inte koppla meterantalet till en speciell hierarkisk nivå i järnålderssamhället. Vi kan inte idag avgöra "kungsgränsen", om det nu fanns en sådan.

Gravskicket skiljer sig inte heller i grunden mellan en storhög och en halvstor, eller liten hög. Fyndmaterialet är nog ofta mer praktfullt i en riktig storhög, men gravskicket är samma gamla brandgravskick, med kärnröse, ev. urna osv.

Dessutom har vi båtgravar som ställer till bilden, med ibland lika påkostat gravinnehåll som en storhög. Kanske är det där vi återfinner våra gamla kungar och drottningar?

/Mats

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Kvinnolandet
« Svar #43 skrivet: april 01, 2011, 18:12 »

Dessutom har vi båtgravar som ställer till bilden, med ibland lika påkostat gravinnehåll som en storhög. Kanske är det där vi återfinner våra gamla kungar och drottningar?


Sune Lindqvist:
I Håkon den godes saga, kap. 27, berättar Snorre att konung Håkon efter en segerrik träffning vid Rastarkalv (år 955) tog några av fienderna övergivna skepp och lät draga upp dem på land. Där lät han lägga en av sina främsta män, Egil Ullsärk, som fallit i striden, och jämte honom alla de män, som fallit av hans flock, och hölja det med jord och stenar. Han lät också draga upp flera andra skepp och lägga de döda i dem, "och de högarna ser man ännu söder om Frädarberget"... ...Höga bautastenar står vid Egil Ullsärks hög.

Så det blev tydligen både högar och stenar. Se stenarna här:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bautasteiner_p%C3%A5_Freidarberg.jpg?uselang=sv

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnolandet
« Svar #44 skrivet: april 02, 2011, 00:50 »
Hur troligt är det att det inte är en kung/drott i högarna? Om vi utgår från övriga Europa och vad vi vet om dessa kulturer, samt lägger till vad vi har i form av texter och stenar - vad talar för att det är något annat än just kungar?



Är det vanligt att man reste högar av nån duktig bonde eller fiskare?


;)

Nu argumenterar du igen genom att kräva en annan bättre förklaring supergeten. Brist på sådana är inget bevis.    Men jag ger gärna några förslag. En religiös ledare eller profet, en person som på något vis vunnit stor aktning i byggden eller varför inte en drottning? Detta som komplement till det Bengan redogör för.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kvinnolandet
« Svar #45 skrivet: april 02, 2011, 11:17 »
Nu argumenterar du igen genom att kräva en annan bättre förklaring supergeten. Brist på sådana är inget bevis.    Men jag ger gärna några förslag. En religiös ledare eller profet, en person som på något vis vunnit stor aktning i byggden eller varför inte en drottning? Detta som komplement till det Bengan redogör för.

Nja, jag argumenterar mot vad jag anser vara en lite "feg" hållning hos många forskare i dagens Sverige.
Vad talar för att det INTE är en drott/drottning/kung/Jarl i uppsala högar? Inte mycket.

Och: samma forskare använder fasen så mycket svagare beviskrav i snudd på alla andra slutsatser de drar av sina fynd/teorier.

Fundera bara över det senaste skeppsfyndet - en forskare slår på stora trumman och menar att detta bevisa Sveriges vikingatida hamn! Då är beviskraven minsann inte höga för en teori... För att uttrycka det milt.



Jag vill även påstå att OM det var kvinnogravar/drottningar så vore detta så pass spektakulärt att det borde (för att använda ovanstående teorikrav) finnas mer som påvisade detta - för att teorin skall vara hållbar.

Och: vore det en duktig bonde så vore det så udda att sagor om honom borde finnas över hela världen... ;)


Däremot så har vi ju redan detta kvinnoland och det stavas Badelunda - varför läggs inte fokus där?


Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnolandet
« Svar #46 skrivet: april 02, 2011, 22:20 »
Jag föredrar feghet före svammel a la . forkaren du nämner,såna har jag svårt att ta på allvar, skeppet bevisar inget mer än att det ligger ett skepp där.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kvinnolandet
« Svar #47 skrivet: april 03, 2011, 00:46 »
Jag föredrar feghet före svammel a la . forkaren du nämner,såna har jag svårt att ta på allvar, skeppet bevisar inget mer än att det ligger ett skepp där.

Instämmer, men menar att vi måste tillåta viss utsvävning - annars väcks aldrig nya tankar.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnolandet
« Svar #48 skrivet: april 03, 2011, 01:02 »
Självklart ska man få sväva ut, men då ska man vara tydlig med att det är det man gör!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kvinnolandet
« Svar #49 skrivet: april 03, 2011, 10:59 »
Självklart ska man få sväva ut, men då ska man vara tydlig med att det är det man gör!

Precis, och det är detta jag menar blir problematiskt då vi tydligen har vissa ämnen, under vissa epoker, där utsvävningar är ok och inte behöver redovisas medan andra ämnen är helt omöjliga att skriva om utan att lägga till en massa kommentarer för att undvika att hamna fel utifrån den "rättrogna" åsikten. Detta gäller inte bara arkeologin, utan samhället i stort.

Jag kanske har fel om detta, men tror inte det.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnolandet
« Svar #50 skrivet: april 04, 2011, 00:04 »
Om du mot förmodan skulle ha fel i detta Supergeten så är du iallafall inte ensam.

I'll stand by you!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kvinnolandet
« Svar #51 skrivet: april 04, 2011, 13:16 »

Vad talar för att det INTE är en drott/drottning/kung/Jarl i uppsala högar? Inte mycket.

Man får väl ändå fråga sig vilka titlar eller ämbeten som fanns i vårt land under den tid då dessa högar byggdes? Fanns det någon tydlig makthierarki med fasta ämbeten? Vilka lokala variationer fanns? Vilken är kopplingen mellan gravar och eventuella ämbeten/funktioner? Hur väl kan vi lita till skriftliga källor som är hundratals år yngre, och ofta nedskrivna någon annanstans?

Många frågor.

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kvinnolandet
« Svar #52 skrivet: april 04, 2011, 14:33 »
Håller med dig där Phianky, det är så lätt att man applicerar en modern syn på ett samhälle vi vet väldigt lite om!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Kvinnolandet
« Svar #53 skrivet: april 04, 2011, 17:47 »
Man får väl ändå fråga sig vilka titlar eller ämbeten som fanns i vårt land under den tid då dessa högar byggdes? Fanns det någon tydlig makthierarki med fasta ämbeten? Vilka lokala variationer fanns? Vilken är kopplingen mellan gravar och eventuella ämbeten/funktioner? Hur väl kan vi lita till skriftliga källor som är hundratals år yngre, och ofta nedskrivna någon annanstans?

Många frågor.



Helt riktigt, men tills vi vet mer om denna tid så måste vi ju utgå från vad vi vet idag..?
Om man ser till andra områden i världen så pekar väl det mesta på att högar från denna tid innehåller ledare/kungar?
Jag är ingen expert på Europas gravar utan utgår här från vad jag tror :)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Kvinnolandet
« Svar #54 skrivet: april 05, 2011, 12:33 »
Helt riktigt, men tills vi vet mer om denna tid så måste vi ju utgå från vad vi vet idag..?
Om man ser till andra områden i världen så pekar väl det mesta på att högar från denna tid innehåller ledare/kungar?
Jag är ingen expert på Europas gravar utan utgår här från vad jag tror :)

Frågan är väl bara hur mycket vi vet och vad vi tror. Vad vi vet är väl att det finns gravar och att det ligger någon i dem. Vi kan också se hur gravarna förhåller sig till andra fornlämningar, samt en viss utveckling över tid. Däremot verkar det finnas en viss övertro på de skriftliga källornas förklaringsvärde trots att dessa som sagt ofta är mycket senare och skrivna på annan ort.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Kvinnolandet
« Svar #55 skrivet: april 05, 2011, 16:27 »
[
Citera
”Man ledde också fram tio kvinnor, som hade kämpat i manskläder, och som hade tagits tillfånga bland goterna efter att många stupat. För dessa visade en skylt att de var av amazonernas stam – för skyltar bars framför alla (fångarna)  som visades namnen på deras länder. I processionen fanns också Tetricus, prydd med en scharlakansröd kappa, en gul tunika och galliska byxor, och tillsammans  med honom hans son, som han hade utropat till kejsare i Gallien. Och där kom Zenobia, också, täckt med juveler och i gyllene kedjor som bars av andra.”

Historia Augusta vita Aureliani 34 (aurelianus triumftåg 200-talet e Kr
Notera att goternas hemland anges som "amazonernas land"! Detta oberoende om historien äanses trovärdig eller ej!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kvinnolandet
« Svar #56 skrivet: april 28, 2012, 08:33 »
Aatelisnainessoturi - Suontaka
Viking Princess from Finnish Sword Museum

Citera

 "A woman of high stature in her society one can surmise she must have been a great warrior, as one's role in 11th Century Finland need not be dictated by gender. If a job were done properly, it didn't matter who did it."

This sword is a replica of one of two pieces found in the grave of a noble woman in Suontaka Finland. In this grave were riches buried along with the armoured body of a woman, and two beautifully embellished swords.


http://www.fableblades.com/Aatelisnainen%20Soturi.html
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kvinnolandet
« Svar #57 skrivet: april 28, 2012, 14:31 »
Kvinnligt regalie från Herodots "Kvinnoland" - dåvarande Skytia och Sarmatia:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ancient_Greek_jewelry_Pontika_(Ukraina)_300_bC.jpg

Man kan notera till att ormarna på svärdet från Finland och diademen från Ukraina har samma markerade position som ormarna på hällristningen från Smiss på Gotland. Sen är det väl Jordanes som knyter dessa "amazoner" till ostro-goter och massa-geter...

http://no.wikipedia.org/wiki/Amasoner

Förövrigt har Ukrainas hantverkstraditioner mycket långa rötter:
http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_jewellery_in_Ukraine
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”