"Viljan att tolka" hänger givetvis samman med "behovet för svar" på frågor som tilläggs vetenskaplig, politisk och/eller ekonomisk vikt. När intresset eller 'behovet' för svar är stort nog blir dom flesta experter kallade ("förpliktade") att yttra sej sakens anledning. Sen framkommer det en dialog mellan lärd och lek där en tolkning framkommer, som kan "enas om". En hel rad tolkningar inom historia, arkeologi, geologi och biologi har formats av sådan "konsensus" - häller än av klar empiri och konklusiv logik.
När man sen fortsätter forska i ämnet blir dessa tolkningar allt för ofta liggande som 'premisser' för arbetet. Risken är givetvis att större delen av facket då kommer arbeta vidare på ett felaktigt grundlag - där nya uppsatser får gravitera mot lösningar som stämmer överens med den "vedertagna sanning".
En hel del av dom frågor vi ventilerat på detta forum visar med all tydlighet hur en rad "rådande uppfattningar" - från 1970-, 80- och 90-talen - har visat sej vara allt från direkt felaktiga till grovt missvisande eller vilseledande. Faran med att 'tolka' ett ofullständigt fakta-material är alltså att dom överspelas - och får vinna anseende som "almena" eller "principiella" sanningar. Så bildas ständigt faktoider och pseudovetenskap - också inom akademin.
När nya och 'överraskande' fynd framkommer får sen expertisen backa - ofta alldeles för motvilligt. Man uppger inte teser man själv har bidragit till, redovisad för och undervisad i - frivilligt. När den ekonomiska och professionella tyngdpunkten inom en akademi står fast vid en "teori" får man ofta vänta en hel generation innan ett nytt kollegium är villiga att modifiera, korrigera eller ersätta konsentan - med något som ligger närmare till den föreliggande empiri och den konklusiva logik - och längre från konceptuellt vanetänkande och filosofiska fördomar. Denna tidsförskjutning - där bättre lösningar/sanningar får vänta på en ny generation auktoriteter - har fått vetenskapshistoriker uttrycka att "visst går vetenskapen framåt - begravning för begravning".
Undantagen är när nya, mätbara och klart entydiga fynd dyker upp. Nyligen fick vi veta att vi ('moderna människor') bär genetiska spår från såväl Neanderthaerna som Cro-Magnon (H. Sapiens). Dessa hade korsats ett antal gånger - vilket omedelbart betydde att neanderna fick omdefineras, som art. Vad vi nu vet var neanderna och cro-magnon av samma art - och med likartade kulturer. Skillnaden kan nu uttryckas enbart som 'arts-variation'. Implikationerna av dessa fynd är ju närmast radikala för vår uppfattning av våra egna biologiska och kulturella rötter. Dom nya rön innebär bland annat att dessa människor - en gång i en arkaisk forntid - haft ett gemensamt ursprung, typ homo erectus. Eftersom både neanderna och cro-magnonfoilket kunde reda om saker implicerar det dessutom att redan Homo erectus haft förmågan forma klara ljud och resonans - till ord, sentenser och berättelser...
Fortfarande tycker man hursomhelst om att okritisk reflektera den "äldre delen" av "Ut-ur-Afrika-teorin". Alla tycks samsa om att vi - genom H. erectus - härstammar från en utdött apa kallad "Australopiticus', som levde i Afrika för ca. 3-4 millioner år sen. Därmed definierar den "giltiga teorin" - med stora bokstavar - premisserna för hela debatten. Med den ursprungsort man
önskar och en därtill
passande maxima för människans ålder - blir debatten om människans ursprung som art fångad av falska premisser, häller än av strikt empiri och god biologi.
http://www.livescience.com/15953-image-gallery-closest-human-ancestor.htmlEn klarare eller mer giltig sanning om den nakna apans ursprung och ålder - som ett logiskt resultat av evolutionsbiologin - lär vi alltså fortsatt vänta på, kanske minst en generation till. Det betyder att de mest självsäkra teorier och tillhörande tolkningar kan representera missuppfattningar som går över generationer...