Författare Ämne: Lunds Domkyrka har en okänd brunn.  (läst 3912 gånger)

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
Lunds Domkyrka har en okänd brunn.
« skrivet: mars 10, 2012, 15:29 »
Text-TV  visar följande  idag

 " Okänd brunn under Lunds domkyrka     
                                       
  En hittills okänd brunn har påträf-   
  fats under golvarbeten i Lunds       
  domkyrkas krypta.                     
                                       
  Brunnen är sannolikt äldre än både   
  domkyrkan och den kyrka som tidigare 
  fanns på platsen.                     
                                       
  -Då befinner vi oss någonstans före   
  1050, säger arkeologen Gertie Erics- 
  son, till Sydsvenskan. Hon har grävt 
  ut delar av brunnen och studerat de   
  olika kulturlagren.                   
                                       
  Troligen måste brunnen nu åter sättas
  igen så att den inte framkallar någon
  sättning eller ett ras.  "     


Jag har länge tänkt ungefär följande;   Under Uppåkras storhetstid  fanns två  ox-vägar   norrifrån som föll samman ungefär vid Lunds Domkyrka, där det då fanns en lund med ett vattenhål där man kunde vattna sina oxar under drift på väg söderut för export till "Tyskland".   
Denna lund gav sedan namn till orten  och en brunn har ju alltid funnits i kryptan till Lunds Domkyrka.   

Den ena vägen kom från Gårdstånga där det fanns en stång-bro  -
 och den andra från Kävlinge  där det fanns en kavel-bro.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Lunds Domkyrka har en okänd brunn.
« Svar #1 skrivet: mars 10, 2012, 16:30 »
Vet man något om Lund under Uppåkras tid? Fanns det en lund med någon form av kult där?

Personligen skulle jag tro att brunnen är grävd i samband med stadens tillkomst. Har för mig att det funnits källor i sluttningen dessförinnan.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Lunds Domkyrka har en okänd brunn.
« Svar #2 skrivet: mars 10, 2012, 18:20 »
  Vad jag vet!?!  -  så fanns aldrig dessa orter samtidigt.  Först fanns Uppåkra, sedan  Lund.  Men det finns säkert Lunda-arkeologer som kan mycket mera om detta.

 Jag tror    men vet inte,  men  jag tror som sagt att det fanns en lund  och vattensamling/damm  med ständigt vatten där det var lämpligt för foror  att stanna och övernatta.  När sedan Uppåkra ödelades  så byggdes en ny ort på denna plats där man säkert hade tillgång till drickbart vatten.  När exakt brunnarna grävdes  hoppas jag att arkeologerna snart talar om för oss.   Därefter tror jag man byggde kyrkan över brunnarna så att "makten"  kunde ha kontroll över vattnet.   
Jag undrar om det finns många kyrkor/kryptor som har en grävd brunn inne?? 

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Lunds Domkyrka har en okänd brunn.
« Svar #3 skrivet: mars 11, 2012, 14:48 »
Innebar namnet "lund" inte en "helig dunge"? Och sen, lundar med vattenkälla skulle ha naturväsen - genii loci, bundna till sig. Men de små heliga platser av förkristen tid ligger inte i moderna människors intresse.

Ta till exempel Skogalund - en del av Nacka kommun i Stor Stockholm område. Namnet säger att det var kanske en speciell lund inom skogen och några spår av kultaktiviteter måhändakunde finnas där? Nu är terrängen överbyggd med stora byggnader. Men ett spår återstår. Varje vecka några kunder lämnar pengar eller varor ovetandes vid kassorna av Ica Maxi och åker hem. Vad är det för nåt, momentan "black-out" eller vad?

Men tillbaka till brunnen. Det yttersta paradexemplet av en förkristen heliga källa inbyggd i senare konstruktioner finns kanske i förra huvudslottet av Tyska Orden vid Marienburg - nuvarande Malbork i Polen. Kristna namnet är Heliga Jungfruns Källa och den ligger inom Högborgen (Wysoki Zamek) - innersta kärnan av fästningen. Kanske finns några liknande exemplen i Danmark?

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Lunds Domkyrka har en okänd brunn.
« Svar #4 skrivet: mars 11, 2012, 15:56 »
Jag är inte säker på att begreppet lund alltid hade en kult knuten till sig. Om det fanns en kult vid Lund och Uppåkra samtidigt vet jag inte, men kanske inte omöjligt.

Källor är ett intressant ämne:

http://www.kallakademin.se/akademin/index.php
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Lunds Domkyrka har en okänd brunn.
« Svar #5 skrivet: juni 25, 2012, 19:11 »
Jag är inte säker på att begreppet lund alltid hade en kult knuten till sig. Om det fanns en kult vid Lund och Uppåkra samtidigt vet jag inte, men kanske inte omöjligt.

Källor är ett intressant ämne:

http://www.kallakademin.se/akademin/index.php

Hans Erlandsson holdt et foredrag i 1940'erne, hvor han beskæftigede sig med Lund domkirkes geografiske placering, altså den retning som kirken peger. Erlandsson redegjorde i sin forelæsning også for to solbjerge i nærheden af Domkirken i Lund, og han udførte flere eksperimenter for at fastlægge flere forhold omkring observationer af solen. Han beskæftigede sig også med den hellige Skt. Hans kilde nord for kirken, en kilde som arkitekt Donatus ledte ind i kirkens krypt, der blev indviet til Skt. Hans.

#

Kilde: Erlandsson, Hans: The Orientation of the Cathedral of Lund. A lecture held at the observatory of Lund in
„Samfundet för astronomisk Historieforskning“ at its meeting 23. may 1946. Lund, Sweden. 1948.


Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Lunds Domkyrka har en okänd brunn.
« Svar #6 skrivet: juni 25, 2012, 19:21 »
I Danmark har vi flere eksempler. OK, Lund var også Danmark dengang, men i både Hedensted (i Jylland) og i Østerlars (på Bornholm), er der fundet brønde, ikke langt fra indgangen.

Mere om Lund
De to solbjerge,som omtaltes før, er Solbjer (det store) og Brunnshög (det lille).

Der er en brønd i kirkens krypt, og solen lyser ned i brønden omkring Skt. Hans, og kun da. Faktisk har solen kunnet lyse ind gennem tre vinduer ved Skt. Hans (Johannes Døberens fødselsdag), på gulvet lige der, hvor afløbet fra kilden var. Måske har vandets afløb fra brønden eller kilden kunnet dirigeres, så der løb en lille flod, der kunne få Treenighedens velsignelse på midsommeraftener. Om morgenen badedes alteret i sollys fra tidlig morgen og til totiden. Da ærkebiskop Birger Gunnersen flyttede alteret længere mod øst ved opførelsen af hans sarkofag ca. 1514, blev det i stedet hans våbenskjold som bader i solens lys ved Sankt Hans.

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Lunds Domkyrka har en okänd brunn.
« Svar #7 skrivet: juni 25, 2012, 19:23 »
   
Jag undrar om det finns många kyrkor/kryptor som har en grävd brunn inne??

I Dalby kirke er også en brønd inde i krypten, men den er af nyere dato end kirken, dateret til begyndelsen af 1100-tallet.