Adils,
Jag har ett armbort och har haft det i gissar jag över 40 år, köpte det under den tid licens inte behövdes – och fick därför automatiskt licens för det när licenskravet kom. Jag får, enligt licensen, äga vapnet/armborstet – men jag får inte skjuta med det.
Mitt armborst båge är på 70 kilo, dvs att jag kan spänna det för hand (båda händerna samt mothåll med fötterna) och det slår genom en telefonkatalog (Gbg) + en 20 mm spånskiva på 25 meters håll med en målskjutningspil (lod), alltså en relativt trubbig spets. Det är alltså ett kraftigt vapen.
Om jag minns rätt är utgångshastigheten på pilen strax under 400 meter per sekund, alltså ungefär som en pistol – men luftmotståndet gör att denna hastighet avtar ganska snabbt.
Jag har skjutit prick på 75 meter med mitt armborts och det gick bra och precisionen var hygglig. Vid 100 meter sjunker precisionen en hel del och genomslagskraften var då betydligt mindre. Jag gissar att jag kan skjuta en pil 200 meter också – men då med hög elevation och totalt utan precision.
Men, du sitter alltså just nu med ett illegalt vapen – och den du köpte det av hade troligen ingen licens han heller – så du har ett problem att lösa.
Thomas