Författare Ämne: Fanns det långskepp eller liknande i norra Europa under bronsåldern?  (läst 6588 gånger)

Utloggad önska_lära_mer

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
Man kan läsa att lånskeppens era såsom de såg ut under vikingatiden var mellan 700 till 1200 talet. Men min fråga är om det i norra Europa funnits någon föregångare till dessa långskepp. För det måste rimligen ha funnits en god kunskap om hur man även bygger skepp här i norra Europa redan innan vikingatiden.

Jag tänker då mest på vad gamla sägner berättar. För dessa folk som då dels lär ha utvandrat ifrån Skandinavien till kontinenten. Men jag tänker också på de folk som tog sig till Britannien ifrån kontinenten under folkvandringstid och Vendeltiden. Dessa folk måste ju redan då haft stor kunskap i hur man färdas på vattnet.
 
Kan det då således inte funnits ett liknande sätt att leva tillsammans med båten som på vikingatiden. Men som i norra Europa är betydligt äldre. Hur gamla är de äldsta långskeppen man har funnit i norra Europa? Finns skeppsättningar liknande dem i Skandinavien någon annanstans i norra Europa?

Tacksam för svar


Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Kristian Kristiansen & Thoms B Larsson: The rise of the bronze age society,2005 sid 186-
tar upp den frågan i detalj. Här jämförs bilder på grekiska skepp med hällristningar med avbildningar av båtar i Sverige, Norge, Danmark och Nord-Tyskland, och författarna konstaterar likheten.
Författarna menar att man genom fynd kan rekonstruera handelsrutterna från Karpaterna via Oder till Östersjön och Skandinavien från och med ca 1700 f Kr. Krigare, konsnärer och smeder skall enligt hypotesen haft kontakt med Grekland och Medelhavet
Jämför här detbatten om "folket bortom nordanvinden":
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1651.msg12708.html#msg12708
"De tidiga nordiska bronsåldersskeppen är i form och konstruktion klart inspirerade av skeppen från östra medelhavet" skriver författarna

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
Sutton Hoo gravens skepp är ju från 6 - 700 talet ungefär. Vet man hur gammalt det var när det lades i graven? Eller, var det nytillverkat?

Det var ju ett klinkbyggt skepp med sydda spant – alltså ett typiskt nordiskt byggnadssätt. Det var fulländat byggt vad jag vet.

Alltså, för att uppnå fulländning måste man ha experimenterat ett antal sekel med olika konstruktioner – frågan är väl närmast – hur lång tid tog det från att man började klinkbygga – till dess att skeppen blev fulländade?
Fanns delvis klinkbyggda skepp redan på bronsåldern? Kan vi, på något sätt, se på hällristningarnas skepp om de var klinkbyggda? De har ju höga stävar – och det tyder ju på ett kraftigt ”fundament” till den höga stäven – vilket kan tyda på klinkbyggda skepp?

Att få två bordsplankor täta när de ligger kortsida mot kortsida är svårt, däremot är det lått att få dem täta när de ligger omlott, alltså klinkbyggt. I en annan tråd var vi inne på att stockkanoters reling gjordes högre genom att man lade till bordsplankor – och att med tiden reducerades själva stockkanoten till köl. För mig verkar det logiskt eftersom en stockkanot är mycket tidskärvande att urholka – medan en köl är mycket enklare att tillverka eftersom den huggs ut på ett annat sätt (utifrån och in – medan en stockkanot huggs inifrån och ut).

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
Istället för att blicka mot medelhavet tycker jag man bör titta på de fynd man faktiskt har i Skandinavien. Från långskeppet kan man gå tillbaka till Nydamskeppet och Björkebåten och se en klar utvecklingslinge bak till ca år 0. Man kan därefter relativt enkelt förstå utvecklingen från Hjortspringsbåten som är ytterligare 3-400 år äldre. Hjortspingsbåten är inte alls lik medelhavsskeppen, betydligt mer lik hälltistningarnas skepp och är som sagt funnen i Skandinavien. (Dessa båtar finns beskriva på bl.a. Wikipedia)
 
Min gissning är att skandinaviska skepp är sprugna ur båtar avsedda för inomkärs och inlandssjöfart, lätta och manöverdugliga och med en begränsad användning av segel. Sådana båtar har varit absolut nödvändiga som kimmunikationsmedel långt fram i tiden, och arver lever fortfarande i form av t.ex. kyrkbåtar.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
Istället för att blicka mot medelhavet tycker jag man bör titta på de fynd man faktiskt har i Skandinavien. Från långskeppet kan man gå tillbaka till Nydamskeppet och Björkebåten och se en klar utvecklingslinge bak till ca år 0. Man kan därefter relativt enkelt förstå utvecklingen från Hjortspringsbåten som är ytterligare 3-400 år äldre. Hjortspingsbåten är inte alls lik medelhavsskeppen, betydligt mer lik hälltistningarnas skepp och är som sagt funnen i Skandinavien. (Dessa båtar finns beskriva på bl.a. Wikipedia)
 
Min gissning är att skandinaviska skepp är sprugna ur båtar avsedda för inomkärs och inlandssjöfart, lätta och manöverdugliga och med en begränsad användning av segel. Sådana båtar har varit absolut nödvändiga som kimmunikationsmedel långt fram i tiden, och arver lever fortfarande i form av t.ex. kyrkbåtar.

...tänket lever än: den svenska ubåten som slog USA:s flotta, tack vare att den byggts för smidighet, tysthet och skärgårdar:
http://www.fokus.se/2006/12/svensk-ubat-usas-skrack/ 

Utloggad Odinkarr

  • Stammis
  • Antal inlägg: 192
  • Zigenarfågeln och negerfinken - fine svenske ord
    • Asernes æt
Netop dette forsøger jeg at svare på i indledningen til mit kapital "Langskibenes herkomst":

http://verasir.dk/show.php?file=chap26.html#toc144

Svaret er entydigt Ja!.

mvh

Flemming

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
Det verkar finnas flera olika typer av båtar i Norden under bronsåldern, bl a stockbåtar och barkbåtar. Det spekuleras även om skinnbåtar. Från storbritannien känner man till båtar byggda av ihopsydda plankor.

Rekonstruktion av en brittisk bronsåldersbåt från North Ferriby:

http://1.bp.blogspot.com/-hb9JLfNEd8w/T8u84BkcVAI/AAAAAAAAG9s/ElKEVpq3hpU/s320/colour+Ferriby+boat.gif