Författare Ämne: Släktsforskning  (läst 3799 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Släktsforskning
« skrivet: februari 18, 2012, 23:06 »
Hur långt tillbaka har ni kommit,ni som släktforskar? En tysk kompis från Fotevikens marknad härstammar från korsriddarna, han har grevetittel, vapensköd och släkten ägde tre slott i nuvarande Polen som fortfasrannde är intakta.
Själv kom jag aldrig längre än till någon västgötsk bonde i Collianderfamiljen på 1500-talet.
Men de som kommer tillbaka till medeltiden och längre skulle ju kunna använda arkeologin till att gräva ut ruiner av gamla släktsgods?

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Släktsforskning
« Svar #1 skrivet: februari 18, 2012, 23:31 »
Men de som kommer tillbaka till medeltiden och längre skulle ju kunna använda arkeologin till att gräva ut ruiner av gamla släktsgods?

Visst, om de kunde finansiera en sådan utgrävning själva, fick grävtillstånd från länsstyrelsen (vilket i Sverige skulle kräva att någon sorts expert är kopplad till projektet) och markens nuvarande ägares tillstånd.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Släktsforskning
« Svar #2 skrivet: februari 19, 2012, 02:09 »
Om man tillhör en adlig släkt bör man komma minst ner till 800-talet  och Pippin den lille  och hans son Karl den  store. Om man  kan räkna släkt med Bureus  så kan man komma ungefär till 900-talet.
Tillhör man en dansk släkt så kan man ofta komma till Gorm den gamle.
Nästan alla kommer till 1600-talet,  om  man inte missar något led på vägen.

Sedan ska man vara medveten om att det alltid finns en viss procentuell  osäkerhet som blir större ju längre bakåt man kommer.

Man kan släktforska av många olika orsaker, -  och jag tycker det är helt OK. Väldigt få söker att komma långt tillbaka, det funderar man mest över när man börjar,  sedan tar andra funderingar över.    Man lär sej väldigt mycket nutidshistoria, och man får väldig respekt för tidigare generationer.

Börja med att fråga farmor och mormor, och fastrar och mostrar, dom verkar alltid ha bra koll flera generationer bakåt.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Släktsforskning
« Svar #3 skrivet: februari 19, 2012, 02:53 »
 Bra formulerat Sven-Åke.  Släktforskning har blivit populärt under senare år men många fler borde släktforska. Nätet har öppnat upp för nya möjligheter genom bl.a digitalisering av kykrböckerna. Själv tillhör jag dem som haft turen att komma riktigt, riktig långt ner bland mina rötter.  Man har verkligen som du säger fått lära sig en hel del nyttigt under resans gång.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Släktsforskning
« Svar #4 skrivet: februari 19, 2012, 16:18 »
Citast vinsdtpolarn:
Citera
Själv tillhör jag dem som haft turen att komma riktigt, riktig långt ner bland mina rötter.  Man har verkligen som du säger fått lära sig en hel del nyttigt under resans gång.
Får man vara nyfike på hur långt tillbaka? Själv är jag mest intresserad av medeltiden.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Släktsforskning
« Svar #5 skrivet: februari 19, 2012, 16:44 »
På min mors sida kom jag ned till 1496, släkten var då bönder i Medelpad.

Sex generationer var senare präster – en prästs efterträdare skriver alltid om sin föregångare, ett så kallat Herdaminne – så har ni haft präster i släkten, leta reda på dessa Herdaminnen, de brukar vara mycket detaljerade och ger även en personlighetsbeskrivning.

Min Morfarsfar gifte sig med en adlig kvinna och genom denna släkt är jag släkt med: Gorm den Gamle, Karl den Store, Erik Väderhatt, Harald Hårfager, Ripin den Gamle (600 tal), mm.

Vilken trovärdighet denna släkttavla har vet jag inte. Jag har kollat lite då och då och hittills verkar den stämma. Jag är inte så där överdrivet intresserad, men lite kul är det ju att ha ”papper” på förfäder man faktiskt läser om.

 Det blir ju nästan enbart Kungar, prinsar, prinsessor och Kejsare man är släkt med samt; Rådsherrar, Jarlar och riddare – så mängden av  titlar medför ju ett visst tvivel om äktheten måste jag erkänna… Kanske skall man inte kolla upp det hela noga… ;)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Släktsforskning
« Svar #6 skrivet: februari 19, 2012, 17:02 »
Då kanske vi är släkt Carl Thomas ;D  Jag har med flera av dessa anor på min lista som sträcker sig ner till karl Martell och vidare.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Släktsforskning
« Svar #7 skrivet: februari 19, 2012, 21:51 »
Om man inte har båda föräldrarna, och far/mor-föräldrarna inflyttade under de senaste hundra åren så borde vi väl alla vara släkt på ett eller annat sätt, öbor kanske mer än andra ???

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Släktsforskning
« Svar #8 skrivet: februari 20, 2012, 00:48 »
Vinstorparen, då delar vi säker vissa gener du och jag. Undrar vilka?  ???

 Dersa, jag läste någonstans att 75% av svenska folket är släkt med Gustav Vasa – så då borde ju 100% av svenska folket vara släkt med Heliga Birgitta - vilket borde innebära att vi alla på detta forum är släkt med varandra…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Släktsforskning
« Svar #9 skrivet: februari 20, 2012, 07:41 »
Ja absolut. På något sätt bör ju de flesta etniska Svenskar ha någon form av släktskap med varandra. Så måste det ju vara efter ett antal tusen år i famnen på moder Svea.