I Rigstulan beskrivs hur et kungadöme utgår från en kärnfamilj, varifrån ett femdelad smhällssystem utvecklas - der idealen Rig (O-den) gör en regional högadel, som i sina respektive län (ringland) gör en lokal mellan-adel av häradshövdingar, varifrån alla bönder fick den 'o-del' varifrån en ny generation av 'allmogen' (trälarna) kunde skapas.
När kronprinsen sen tog över repeterades samma cykel ånyo, från den midpunkt var man alltid kunde hitta ättefaderns rakt nerstigande linje. När den gamla mittpunkten dog sto där omedelbart en ny, varför "livets träd" kunde "stå evigt grönt".
När man fortfarande minns ordspråket "Kungen är död - leve kungen" så ligger bakgrunden i den gamla kulturs beroende av ett stabilt 'kärnhus' för 'livsträdet', stabiliserande mittpunkt i den politiska vardag och mittpunkt för allmäna högtider och sociala ritual.
Detta fem-delade kastväsen var tydligen mycket väl integrerad, eftersom dom 'lägsta' medlemmar är direkta efterkommare av dom 'högre'. Ättesystemets inre kraft låg alltså i dets reproduktionssystem, där banden alltid fick gå mellan 'kärnhuset' - som kungasöner och döttrar - till dom olika lands- och häradssäten. På så sätt blev varje bonde en son-sons son av gamla Erik - i tredje kastet - medan alla bondebarn (titulerade husfolk/gårdsfolk/trälar/allmoge) kunne räkna sin ätt etter kungen i det fjärde och sista kastet.
På så sätt kom dom alla bli i samma släkt eller ätt - genom ett okänd antal generationer. Ända fram till detta 'stamsamhälle' invaderas och det gamla ättesamhället förstörs, så nya och främmande herrar kan få plats i rikets slott och sätesgårdar och överta dess politiska och ekonomiska makt.
I dom äldsta lagar från NV Europa lär denna femdelade samhällordning ha varit legio. Jmfr. dom 'barbariska' anglo-saxer och visigoters lagar:
The Germanic law codes are designed for a clearly stratified society fixated on kinship.
...
At the head of the freemen was the king with the most rights and privileges. Under the king came the highborn nobility (OE æþelu, OS aðali, Germ Adel) and the warrior class (OE eorl, OS/OHG erl, ON jarl), below the nobility the ordinary freemen (OE ċeorl, Frankish baro, Burgundian leudis), and under the freemen the servant class: OE þēow, OHG dio, ON þýr, Goth þius.
http://en.wikipedia.org/wiki/Early_Germanic_law
Lägg märke till att träl i senare texter - och dagens engelska - översätts med
"serf", från latinskans servus, Jmfr. service, servant, servera, servitör. Här fins alltså en grunnläggande skillnad på det grekisk-romerska begreppet 'slav' och dom äldre I-E begreppen husman/bondman/träl/serf/servus/tjänare.
I övrigt anges häradshövdingarna (eorls, jarlar) som en "krigar-klass" vilket är en övertolkning. I fören för var sina häraden och hundare vblev dom naturliga 'hövitsmän' när ledungar fick mobiliseras, men deras grunnleggande funktion var fortfarande civila - som 'lokala hövdingar' på varje häradssäte. I övrigt stämmer såväl källorna som tolkningarna med ättesamhällets principer, till punkt och prick.
När den nya kyrkans organisation kommer in i bilden sker det via politska rubbningar av mellanfolklig karaktär - vartefter dom får träda in på högsta nivå. Den omtalade "kristning" går altså inn i högadeln, vartefter den sprids från toppen neråt. Romerkyrkans intrång har mao. klara drag av det romerska vasall-systemet, där anslutande regimer får inkorporera 'främmande herrar' i sina konstitutionella organer - och ge dom status i samhällets centrala ('högre') organ:
This system was augmented by incorporating a separate class of clergy, among whom the bishops were as a rule considered of equal status as a nobleman.
http://en.wikipedia.org/wiki/Early_Germanic_law
Jmfr.:
http://en.wikipedia.org/wiki/Visigothic_Codehttp://sv.wikipedia.org/wiki/Gulatingslagen