När jag första gången läste Rimberts "Boken om Ansgar" i Eva Odelmans översättning, så hajade jag till om uppgiften om Ansgars andra resa: "Ansgar gav sig iväg på sin resa och kom efter ungefär tjugo dagars seglats fram till Birka". Detta var alltså hans andra resa och den var enligt boken inte störd av sjörövare.
Jag kommer i håg att jag reagerade över antalet dagar och gjorde en ungefärlig beräkning på avståndet närmsta segelvägen och kom då fram till att det motsvarade 3 à 3,5 knop (dvs ca 7 km/tim, som vi har belagt från många andra håll, men då skall vi komma ihåg att medelvinden i Östersjön är klart lägre än den i Medelhavet) om man seglar på rak linje och åtta timmar per dygn. Kanske lite långsamt och få timmar per dygn, men hyggligt OK tyckte jag då.
När det gäller segling, så har segelfartygets konstruktion, längd, rigg och typ av segel största betydelse liksom vindriktning och styrka i förhållande till resmål. Det lämnas inga uppgifter om detta i boken.
Vår, sommar och höst har vi huvudsakligen sydvästliga vindar i Östersjön, vilket är mycket gynnsamt om du skall segla från södra Jylland till Birka.
Du har läns, slör och bidevind hela tiden och behöver inte kryssa. Vid segling har fartygets längd i vattenlinjen mycket stor betydelse. Det finns inga uppgifter, som ens antyder hur stort fartyget var, bortsett från att Ansgar inte var ensam ombord, inte heller om de gjorde strandhugg om natten för att äta och sova. Då är det svårt att ha en uppfattning om 20 dagars seglats var rimligt.
Har inte hunnit läsa Adam af Bremen färdigt ännu, så jag har inte nått till den uppgift du nämner. Jag skulle vilja säga att segla på fem dygn från Skåne till Mälaren på den tiden var möjligt om du hade ett välseglande skepp i 20-metersklassen eller större (t.ex. ett vikingaskepp), fördelaktig vind och seglade dygnet runt, men vinden brukar mojna på natten och då måste du haft roddare, som orkat ro när vinden var svag.
Tror inte att fem dygn var realistiskt, så det är väl någon som skryter för mycket och Adam som går på det.
Vägen tillbaka från Birka till Danmark är en helt annan sak. Då är det normalt motvind och då får man ligga still, tills vinden vänder, ro mot vinden eller kunna kryssa. Jag har hört sägas att vikingarna kunde kryssa, medan andra inte kunde vid den tiden.
Det har jag inga belägg för (ännu

).
Någon annan som har?