Emund -
Vi kan holde oss til det vi vet om de kulturforskjeller en kjenner til mellom Øland og Gotland. På den ene ø bedriver man fiske, fangst, pastoralisme og kjøkkenhaver - samt handel mot samtlige østersjøland, speciellt de nordlige og østlige. På den ø bedrives fiske og fangst og intensivt februk opg større jordbruk - samt handel med Sverige, Danmark og Tyskland.
Forskjellen i økonomisk kultur er tydelige allerede i bronsealderen. Samarbeidsformene - så som handel og vandel - likeså. Hva vi vet mindre om er deres sosiale omgangsformer, deres kulturtradisjoner og riter, samt deres politiske og kultuirpolitiske beveggrunner.
Når vi på et gitt tidspunkt får en endring i gravskikk innebærer det foreløpig ikke andet enn at vi har ett skifte av kulturell karakter, nærmest det man i moderne tid kaller "mote" eller "åndsstømning".
I mangfoldet av brandgraver er treudden en blant flere.
Allede i dommer-ringene ser vi at antal stener ligger som odde-tall - 7, 9, 11 og 13 etter størrelse. Disse finns fremst i Skandianvia, NV Tyskland og Pommern. Deres steiner kan muligens tegnes som armene i en stjerne. I såfall mangler bare pentagonet for å gjøre oversikten over cirkelens facetter komplet.
Trigonets oppståen som brandgrav kan nu - takket være din insats - bestemmes både i tid og rom. I likhet med en rekke 'dommerringer' og skibssætninger har også trekantgravene ett midtpunkt der skulle passe for ett 'heligt tre' - eller "vårdträd" som de fortsatt sier i de ældste deler av Sverige.
Tredets nærvær kan således forklare både myten og asken der alltid finnes i midten av alle disse brandgraver. I følge sagaene øste man 'livets vann' (vitum auri) over Yggdrasils røtter, medens man i andre sammenheng øser den dødes aske over den levende askens rötter.
Brandgraven er neppe åsted for selve kremasjonen. Til det har man hatt såkalte "brennpladser" - som regel på et platå eller ett høydedrag med solid grund. Dermed har man samlet asken fra gravbålet og fraktet det til den "helige lund" hvor gravpladsene lå. Asken kunne med andre ord transporteres i en dertil egnet sekk.
I en historie østfra berettes det sogar om "fylgian" - som bevissthet eller sjælelig avtrykk - og dens fortsættelse gjennom slægtstredets røtter, stamme, grener, kvister, blad og fotosyntese - til 'sentri-fug-al-kraften' og "de evige jaktmarker".
Denne grundtro (livsfilosofi, livslære) ser ut til å følge alle samfunn som holder brandgraver. Dine triskeler innvarsler tydeligvis et kulturskille basert på og sprunget ut fra de gamle grundverdier. Når det adapteres i de store, eksisterende kulturene omkring Østersjøen er det tydeligvis ikke i strid med de respektive lands tidligere sæder og skikker.
Skuer man til facetterne i cirkelen er trekantmotivet allerede representert i den mytologiske kunsten- fra valknuter og trepoder til de tre jublende mænd fra Gundestrup og bronsealderens skipsbesetninger, alle med tre fingre på hver hånd. De tre triskeler fuilgte vel sogar med på de grekiske kors. Her ligger mytenes trekantede kjærne - fra de vise mænd til Oden, Tor og Balder eller Frej - nære til hånds når Yggdrasils tre røtter skal forklares.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rdtr%C3%A4d