kände mig tvungen att svara i dennna tråd, Bjäre-bo som jag är. Bjäre-halvön innehar Sveriges största koncentarion av högar och rösen från ÄBRÅ. Man kan inte tala om "gravfält" eftersom de topografiska förhållandena styr till stor del placeringen av högarna. Om det skulle vara fråga om "fält" skulle alla högar vara ännu mer koncentrerade i förhållande till varandra, och mera lokala gravfält typ järnålder skulle kunna uppstå. Om de bästa platserna är upptagna, anlägger man lite vid sidan om, men placeringen är det viktiga inte mängden. Om vi skulle tala om "gravfält" skulle tex området kring Östra Sönnarslöv, som ju skiljer sig från de andra skånska högarna, vara koncentrerat på anspråkslösa hedar och ängar, men så är det inte. Även där är anläggandet noga genomtänkt med bara ett syfte , att synas, utan att stå i förhållande till andra högar. Nu är ju Bjäre-halvön välsignat med hundratals högar, och de ligger så tätt att om man skulle tala om gravfält skulle hela Bjärehalvön vara ett enda stort gravfält. Istället är de topografiska förhållandena sådana att det är finns ett stort antal perfekta höglägen, som har blivit intensivt utnyttjat. Det är möjligt att andra har sina egna teorier om just anläggandet av högar, jag är av den åsikten att det är läget som styr. Att det sen blir koncentrationer beror bara på att det finns ett antal lämpliga lägen strax intill, men man kan inte tala om "fält" utan mer om en förtätning av högar i lämpliga höjdlägen.