Läser man O'Sullivan/Young's bok så får man ett visst perspektiv av klostret i Lindisfarne på 600-700-talen, långt från de stora stenbyggda anläggningar som vi väl ofta associerar med medeltida kloster. Det handlar ju om den verkliga missionstiden det här, för Nord-Englands del.
Det fanns vid tiden två kyrkor av trä på platsen, och författarna menar att det är troligt att det i stort sett bara var byggnader av trä i hela klostret. Runt området löpte en lägre jordvall, anser man, det går inte att se annat än indirekta tecken på sträckningen av denna inhägnad, men antagandet bygger på att det finns mycket som tyder på att man byggde upp Lindisfarne på liknande sätt som moderklostret på Iona. Jordvallen skulle, som Sven säger, avskilja det världsliga från det helgade.
Enkelhet och mission (som ju var uppgiften) präglar St Cuthberts dagar under slutet av 600-talet (dokumenterat via en samtida anonym sklidrare av St Cuthberts liv och gärning). En viss ökad rikedom i klostret uppstår antagligen under 700-talets lopp, i takt med att helgonkulten kring St Cuthberts reliker etableras. Det fanns tidigt någon form av utkikstorn (möjligen av trä) enligt källorna, där man kunde ha uppsikt mot de två eremit-platser dit Cuthbert periodvis drog sig tillbaka: St Cuthbert Island och en av Farne-öarna. Vid Cuthberts död på den senare platsen stod man och höll utkik i detta torn och väntade på att en fackla skulle tändas på ön, tecknet på att Cuthbert nu var död och att mässor och begravningsförberedelser skulle inledas.
Några ordentliga anläggningar i sten från denna period har man inte hittat. Rest av en rundbåge i St Mary's Church kan tyda på en tidigare stenkyrka ev. från saxisk tid, men denna tidigare kyrka anses ändå vara senare än den första klostertiden.
/Mats