Författare Ämne: Mission i Norden på 1000-talet kontra Afrika idag  (läst 2092 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Mission i Norden på 1000-talet kontra Afrika idag
« skrivet: november 10, 2011, 15:44 »
Vi har på ett antal trådar diskuterat missionen i Norden 800-1200 och kristendommens spridning.
En intressant parallell är dagens Afrika - där vi ser att de traditionella religionen dominerar bland äldre på landsbygden i ett antal afrikanska länder, meda<n den  är svag eller obefintlig bland unga i storstäder. Samma mönster kunde vi tänkas ha här i Norden för 1000 år sedan - att asatron har sitt starkaste fäste bland äldre på lansbygden medan kristendommen har en stark ställning i städer och större byar och handelsplatser där det utländska inflytande är större.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Mission i Norden på 1000-talet kontra Afrika idag
« Svar #1 skrivet: november 10, 2011, 16:58 »
Jo, hedning betyder väl "den som bor på heden", alltså ute i ödemarken.....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Mission i Norden på 1000-talet kontra Afrika idag
« Svar #2 skrivet: november 10, 2011, 17:54 »
Visst spred sig säkert kristendomen via de tidiga städerna och handelsplatserna. Där rörde det sig ju många människor med utländskt ursprung, och det var där som kyrkan fokuserade sin mission.

Sen har jag för mig att Anne-Sofie Gräslund argumenterat för att det går att se hur kristendomen avtar med avståndet från Sigtuna/Mälaren i Mälardalens (eller i alla fall Upplands) runstenars inskrifter och ikonografi. Har dock inte den studien framför mig, och jag är inte säker på hur väl den har stått sig genom åren.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Mission i Norden på 1000-talet kontra Afrika idag
« Svar #3 skrivet: november 11, 2011, 22:48 »
"Mission" är ett ord med olika valörer och meningar. När Nord-Europas land 'kristnades' var det utan undantag efter politiska processer som involverade politiskt, ekonomiskt och militärt tryck. Drivkraften i den nordgående kristningstågen var laterala aggressioner, handelsblockader, militär makt och - till tiden - ren terror. Inom dagens historiska vetenskaper kan man knappt beskriva kristnandet av Norden' som ett resultat av 'civila samtal' och 'kunskapsförmedling' - där man påstår att en kombination av 'skolande' och 'filosofiska dispyter' fick folk "att inse "kristendomens högre moral"? Skal vi fortsätta tro att vikingatidens skandinaver trodde - på 'Kristi moralska übermacht' - som motiv för att de fick 'omvända sej' till "den rätta tro"?

När Olof Skottkonung tvingas skilja sej och avsätta landets drottning för att gifta om sej med en ny är det i ett försök på att behålla Sverige fri för aggressioner och invasion. Efter att saxiska Otto II äntligen lyckats bringa Danmark under det franko-romanska kejsarvälde och teokrati stod Sverige givetvis näst i tur. Östkyrkan försökte samtidigt att dominera Östersjön från öster - och såg på Skandinaviska halvön och England som 'deras' 'missionsmark. När 'väringen' Olav Tryggvasson återvänder från Istanbul är hans första gärning att bidra till Otto IIkorståg mot Danmark och sen kapa kungsmakten i Norge - och leda Östersjön och Skandinavien till den grekiska delen av det post-romerska riket. 

KKristnandet var alltså en process som började på toppen av samhället och sen gick neråt. När Harald Blåtand låter sej döpas bestämmer han samtidigt att alla danskar nu skulle anses som 'kristna'. Det betyder INTE att ddanskarna hade blivit övertydd av nya insikter och en bättre förstånd  - men av ekonomisk, militär och politisk makt.  När kung och adel med tiden fick ge upp sin självständighet och sina klassiska ideal - och svärja lydnad till kyrkan - så skulle folket följa kungens exempel. I teorin. När regional adel och bönder protesterar mot att ge upp självständigheten får man fraktioer som drar svärd både för och mot kyrkliga maktpersoner - vilket bäddar för dom inbördes krig man ser i Sverige f.o.m. Emunds död anno 1061.

Plundringen och brännandet av den nationella helgedomen i Uppsala är ett tidigt exempel på dom motsättningar och aggressioner som under senare sekel kom slita sönder Nordens gamla konstitutioner - jämte dom urgamla förbindelser och förband ikring Östersjön. Under tiden fick den adel och dom storbönder som ville behålla gård och grund lära sej gå i kyrkan - och betala sin ständiga tionde med glada miner. När protestanterna kom till makten fick även allmogen, som producerade kyrkskatten, tillträde till landets kyrkor. Först då kom kyrkorna öppnas för allmogen och församlingarna få den karaktär av de 'allmogeskyrkor' - efter mall från de församlingar man organiserade i heden tid, i vien och hov - länge efter Ansgars och Unnis missionsresor till "Götarnas Birka"...     
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”