Författare Ämne: Tempel i nuvarande gamla Sigtuna  (läst 3079 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Tempel i nuvarande gamla Sigtuna
« skrivet: november 04, 2011, 09:58 »
Citera
. Oden tog sin boning vid Logen på det ställe, som nu heter gamla Sigtuna, och reste där ett stort tempel och inrättade offer enligt åsarnas sed.
Snorre -Ynglingasagan kap 5
Det är första gången jag hör om tempel i Sigtuna - det nämns väl inte i andra källor? Snorre har väl blandat ihop namnen?

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
SV: Tempel i nuvarande gamla Sigtuna
« Svar #1 skrivet: november 04, 2011, 14:10 »
Fornsigtuna kan mycket väl ha haft ett tempel. Läs gärna om Fornsigtuna här.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tempel i nuvarande gamla Sigtuna
« Svar #2 skrivet: november 04, 2011, 15:00 »
Fornsigtuna är ju en lite problematiskt plats rent arkeologiskt. Fornlämningskomplexet med husterasser (minst 8 har hyst hus) och en trolig tingshög är imponerande, och de hittills begränsade undersökningarna har gett indikationer på att åtminstone bronsgjutning har ägt rum på platsen. Men samtidigt så är gravfälten ganska anonyma, och terrängen tyder inte på att det beror på tex någon större bortodling av synliga gravar.

Så medan bebyggelsekomplexet tyder på att det handlar om en elitindikerande plats, så skiljer den sig från platser som Adelsö, Gamla Uppsala och Vendel där sådan bebyggelse är intimt förknippad med monumentala gravfält. Frågan är ju om det beror på att platsen hade en annorlunda funktion eller om andra, helt okända förhållanden ligger bakom skillnaden.

Med tanke på det stora antalet husterasser så skulle det inte alls vara överraskande om någon av dem har burit en kultbyggnad av något slag. Enda sättet att ta reda på det skulle nog dock vara att gräva på platsen.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Tempel i nuvarande gamla Sigtuna
« Svar #3 skrivet: november 04, 2011, 15:33 »
I Fornsigtuna ligger ju två ganska rejäla platåhus uppe i skogsbrynet, en liten bit bort från den övriga bebyggelsen vid vattnet. Åtminstone ett av dem är väl utgrävt (av Anders Hedman har jag för mig). Har  man helt avfärdat den stora, treskeppiga hallen (ev. på platå) som kultbyggnad numera?

/Mats

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tempel i nuvarande gamla Sigtuna
« Svar #4 skrivet: november 04, 2011, 15:45 »
Vad jag förstår så har inget av terasshusen undersökts med mer än provschakt, så det är svårt att avgöra de enskilda husens funktion. De tre största husen förefaller vara treskeppiga hus med en längd mellan 30 och 40 meter, så de har tolkats som hallbyggnader, men mer än så går vad jag förstår inte att säga utifrån de små undersökningsytorna.

Tanken på hallbyggnader som kultbyggnader levde ju starkt i många årtionden, men i och med att separata kultbyggnader har påträffats lite här och där (Uppåkra, Borg i Östergötland, Sanda i Uppland, Lejre i Danmark) så har nog bilden komplicerats. De verkar som att hallbyggnader kan ha haft kultanvändning (en av hallbyggnaderna på Helgö är ett bra exempel), att de var "multifunktionella", men på andra ställen hade man istället separata kultbyggnader.

För Fornsigtunas del så går det nog inte att säga om någon av hallbyggnaderna även var en kultbyggnad. För att belägga det rent arkeologiskt så måste man påträffa föremål av rituell karaktär, gärna deponerade på vissa sätt. Vad jag förstår så har man inte gjort tillräckligt omfattande undersökningar för att veta om sådana lämningar finns.