Författare Ämne: Ny 1700-talsdeckare på TV idag  (läst 9611 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« skrivet: oktober 24, 2011, 15:58 »
En ny kriminalserie som utspelar sig på 1700-talet:



Citera
SVT1: 21:00 - 22:00, Idag, 24 oktober 2011

Anno 1790
Svensk kriminalserie från 2011. Avsnitt 1 av 10. Om farligt dubbelspel, förbjuden kärlek och brutala mord i 1790-talets Sverige. Läkaren och kvarterskommissarien Johan Gustav Dåådh löser grymma brott med okonventionella metoder. Dåådh återvänder till Stockholm från kriget i Finland. Han ska föra en patient, Simon Freund, till polismästare Wahlstedts hem. Men där förändras hans liv för all framtid. Även 25/10 i SVT24 och 27/10 i SVT1.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #1 skrivet: oktober 24, 2011, 16:19 »
Ämnet i sig torde ha potential så det räcker, men sen är det frågan om hur pass "moderna" glasögon filmmakarna haft på sig. Jag har hela tiden i bakhuvudet det där med att folk tenderar att döma historien efter sin egen samtid, om ni förstår vad jag menar. Ska i alla fall se första avsnittet; SVT brukar göra bra grejer, även om de inte är lika bra som danskarna.....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #2 skrivet: oktober 29, 2011, 12:04 »
Första avsnittet gav ju en ganska osminkad skildring av 1700-talet med blod, kräkningar och syfilis, tillika intriger och prostitution. En mustig skröna som skall bli intressant att följa.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #3 skrivet: oktober 29, 2011, 17:17 »
Jag var inte lika förtjust som Pianky. >:(

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #4 skrivet: november 01, 2011, 12:01 »
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #5 skrivet: november 01, 2011, 14:57 »
Kostymteater med betoning på teater, innehållande alla klyschor.... orkade med en kvart....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #6 skrivet: november 07, 2011, 15:13 »
Får se hur dagens avsnitt blir. Låter ju dramatiskt:

Citera
Avsnitt 3 av 10. Smädeskrifter mot kungen sprids över staden. När kvarterskommissarien Dåådh ska förhöra den som tryckt dem, hittar han honom mördad med skallen krossad i hans egen tryckpress. Dåådhs undersökningar för honom i kontakt med en vacker och radikal ung fransyska och efter att ytterligare ett par blodiga mord har begåtts, inser Dåådh att det gamla talesättet stämmer: helvetet känner ingen större vrede än en sårad kvinnas.

www.tv.nu
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #7 skrivet: november 07, 2011, 22:29 »
Intressant att se (höra) hur svensk film behandlar ljudsättningar. När man under produktionen lägger på all bakgrundsmusik och effektljud i efterhand är detta ljud näst intill dubbelt så högt som talljuden. Detta har på senare år blivit ett genomgående drag för modern svensk tvfilm och det skiljer sig klart från andra länders produktion. Fruktansvärt irriterande med så urusla ljudmästare.

Jag gillar miljöerna men de digitalt framställda översikterna över Stockholm i flygperspektiv är alltför rena. Skillnaderna mellan dessa och de "riktiga", smutsiga gatscenerna är skrattretande. Med allt eldande och rök ska ingen inbilla mig att husens tak på 1700-talet blänkte och gavlarna lyste vita som snö.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #8 skrivet: november 08, 2011, 08:22 »
Intressant att se (höra) hur svensk film behandlar ljudsättningar. När man under produktionen lägger på all bakgrundsmusik och effektljud i efterhand är detta ljud näst intill dubbelt så högt som talljuden. Detta har på senare år blivit ett genomgående drag för modern svensk tvfilm och det skiljer sig klart från andra länders produktion. Fruktansvärt irriterande med så urusla ljudmästare.

Tack, Sven, jag trodde det var jag som började få svårt att höra! Jag uppfattar helt enkelt inte allt de säger, trots att jag tycker att jag har ljudvolymen uppskruvad.

Sen undrar jag lite det där med skiten på gatorna. Fick man verkligen ens då vräka ut en hink med matavfall (eller vad det var) till hönsen rakt ut på gatan, alldeles framför promenerande människor? Och Dåådh med sällskap blir inte ens irriterade?

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #9 skrivet: november 08, 2011, 08:25 »
Intressant att notera skillnaden mellan smustisga gatumiljöer och de rena fina översiktsvyerna. Den hade jag inte riktigt tänkt på innan du nämnde det.

Det verkar som om serien till viss del inspirerats av den engelska serien City of Vice vilken handlade om Londons första poliskår i mitten av 1700-talet. Där hade man ett intressant grepp i och med att man såg staden under sig som en karta. Så zoomade bilden ned till gatunivå och förvandlades till verkliga bilder. Precis som i Anno 1790 var stadens gator och andra miljöer smutsiga och slitna. Människorna i City of Vice var också ofta ännu mer cyniska, råa och obostade än i den svenska serien.

http://en.wikipedia.org/wiki/City_of_Vice
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #10 skrivet: november 08, 2011, 08:28 »
Tack, Sven, jag trodde det var jag som började få svårt att höra! Jag uppfattar helt enkelt inte allt de säger, trots att jag tycker att jag har ljudvolymen uppskruvad.

Sen undrar jag lite det där med skiten på gatorna. Fick man verkligen ens då vräka ut en hink med matavfall (eller vad det var) till hönsen rakt ut på gatan, alldeles framför promenerande människor? Och Dåådh med sällskap blir inte ens irriterade?

/Mats

Ja man kan ju undra över ifall de inte överdriver smutsen ibland för för effektens skull. Och så kan man ju fundra på hur det kommer sig att det alltid är någon som kräks i varje avsnitt. Det verkar som om serien ingår i en sorts socialrealistisk tradition där ALLT skall visas, även de snaskigaste saker.

Men, förstås, det kan ju vara lite omväxling mot alla förskönade och romatiserade bilder av historien man kan se i framförallt amerikanska filmer.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #11 skrivet: november 08, 2011, 09:23 »
Här finns lite intressant läsning om en lortig tidsepok. Från London visserligen, men det var nog inte så mycket bättre på annat håll.

London was filled with the smell of wet horses and the waste materials associated with them. Sanitation was unheard of. Water was unpurified, and raw sewage ran down city streets in open drains. It was common practice for people to empty their chamber pots out of their windows, and to leave garbage out in the street to rot. C.P. Moritz wrote in 1782, "Nothing in London makes a more detestable sight than the butchers' stalls, especially in the neighborhood of the Tower. The guts and other refuse are all thrown on the street and set up an unbearable stink." 

http://forums.canadiancontent.net/history/48176-18th-century-london-its-daily.html 

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #12 skrivet: november 08, 2011, 10:31 »
Borde väl inte ha varit så mycket bättre på sina håll i Stockholm. Då ger kanske Anno 1790 en någorlunda rättvis bild av de sanitära förhållandena i huvudstaden.

Hur är det med stadsgrävningarna i våra städer, vilken bild ger de av sanitära förhållanden och faciliteter?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #13 skrivet: november 16, 2011, 10:25 »
Intrigerna tätnar. Gårdagens avsntt (del 4) hade inslag av mysticism, nekromanti och animal magnetism. En kvinnas hämndgirighet spelade också en roll i handlingen.

http://svtplay.se/t/166063/anno_1790
Ju äldre desto bättre.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #14 skrivet: november 16, 2011, 11:44 »
Jag tycker att den är helt ok, bättre än det mesta som gjorts i Sverige i den här genren.

Däremot så börjar det ganska små kulisserna (om än snygga) kännas lite väl begränsande. Det är som att hela serien utspelar sig på samma lilla torg. Hoppas att filmteamet får möjlighet att göra dem lite större om man får göra fler säsonger. Och borde man inte kunna använda mer av riktiga Gamla Stan när man filmar? Finns ju gott om gränder som med ett minimum av "set-design" skulle se helt autentiska ut. Antar dock att det handlar om en kostnadsfråga.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #15 skrivet: november 16, 2011, 20:39 »
Under Kulturarvsdagarna i Stockholm för några dagar sedan använde jag som vanligt vid mina  storstadsbesök några timmar i Gamla staden och på dess bakgårdar. Miljöerna i filmen är märkliga med inte ofta låga trähus på gårdarna. Så kan det inte ha sett ut - gårdarna måste ha varit otroligt små och trånga med sjuhöga hus tätt inpå. Kan tänka mig att de uppbyggda gårdsmiljöerna mer svarade mot hur det såg ut på malmarna i Stockholm.

Senaste avsnittet var ett bottenskrap när det gällde ljudsättningen. Vi var flera stycken i olika åldrar som inte alls kunde höra vissa meningar. Måste sluta banda in programen och se dem "live" - så man kan ha textningen på.

I övrigt tycker jag faktiskt att serie är riktigt bra.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #16 skrivet: november 16, 2011, 22:03 »
Miljöerna i filmen är märkliga med inte ofta låga trähus på gårdarna. Så kan det inte ha sett ut - gårdarna måste ha varit otroligt små och trånga med sjuhöga hus tätt inpå. Kan tänka mig att de uppbyggda gårdsmiljöerna mer svarade mot hur det såg ut på malmarna i Stockholm.

Jag har också tänkt på att bebyggelsen mer känns som någon av malmarna än Gamla Stan (det kan ju inte vara många hus i Gamla Stan idag som inte fanns på 1790-talet i någon form). Är vi säkra på att det utspelar sig i Gamla Stan? Alla stadsvyer är ju av Gamla Stan så det är väl troligast, men de har väl aldrig nämnt några gatunamn eller så?

Och jag måste säga att jag har inte upplevt några problem med ljudet. Generellt sett så hör jag replikerna utan större problem.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #17 skrivet: november 28, 2011, 22:18 »
Fortsatt bra berättelse enligt mitt tycke men även några fel i det avsnitt som sändes i kväll. Översikten över staden visade t.ex. Riddarholmskyrkan. Förvånande nog hade kyrkan den säregna järnspira som den fick efter branden 1835, alltså 45 år efter filmens händelser. Avrättningsplatsen var också intressant, närmast på en bakgård som benämndes torg. Mig veterligen skedde inga avrättningar inne i stadskärnan (undantaget då Christian den gode på Stortorget förtjänstfullt tog livet av upproriska män 1520). Bödeln visade sig dessutom vara sadelmakare vilket fick mig att höja på ögonbrynen. Ingen bödel hade något hederligt yrke på den tiden, långt mindre som sadelmakaremästare.

Slutet blev helt märkligt. Den levande ”döde” mördaren tar sig ut ur staden till en udde, citat: ”Där de hjälper dig över gränsen, sedan vidare till Frankrike.” Här väntar två karoliner med en tom häst för vidare landtransport på andra sidan gränsen. Han upphinns dock av hjälten och Stockholms stadsvakt och blir ihjälskjuten. Var låg denna riksgräns strax utanför Stockholm? Nog var väl Sverige större än så.

Petitesser, men det är också därför min hustru vägrar se historiska filmer tillsammans med mig. :( 

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #18 skrivet: november 29, 2011, 14:01 »
Rolig på ett bisarrt sätt var ju vetenskapsmannen som tillförskansade sig lik på allehanda sätt för att odla mögel på dem 8)


http://svtplay.se/t/166063/anno_1790
 
Ju äldre desto bättre.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Ny 1700-talsdeckare på TV idag
« Svar #19 skrivet: november 29, 2011, 21:48 »
Fortsatt bra berättelse enligt mitt tycke men även några fel i det avsnitt som sändes i kväll. Översikten över staden visade t.ex. Riddarholmskyrkan. Förvånande nog hade kyrkan den säregna järnspira som den fick efter branden 1835, alltså 45 år efter filmens händelser.

Den där vyn med Riddarholmskyrkan har de visat i nästan alla avsnitt, och väldigt snygg är den. Men man kan ju undra varför man inte såg till att få den historisk korrekt. Rent estetiskt gör det nog ingen större skillnad, då kyrkan förefaller ha haft en hög, smal spira även på 1700-talet, om än inte av gjutjärn.

Slutet blev helt märkligt. Den levande ”döde” mördaren tar sig ut ur staden till en udde, citat: ”Där de hjälper dig över gränsen, sedan vidare till Frankrike.” Här väntar två karoliner med en tom häst för vidare landtransport på andra sidan gränsen. Han upphinns dock av hjälten och Stockholms stadsvakt och blir ihjälskjuten. Var låg denna riksgräns strax utanför Stockholm? Nog var väl Sverige större än så.

Jag blev också förvirrad först, men gick tillbaka och kollade. Hon sa inte "Där de hjälper dig över gränsen" utan "De hjälper dig över gränsen". Alltså antydde hon inte att de  väntande karolinerna redan var på andra sidan gränsen, utan endast att de skulle hjälpa honom över gränsen på en odefinierad plats i framtiden.