Man glömmer så fort. Det var bara 7 år sedan (tror jag) som man som amatörarkeolog hade ett mödosamt arbete framför sig när man skulle kolla upp lite fornlämningar. Antingen fick man sitta vid mikrofilmsprojektorn i ett länsmuseum, och kolla på deras fornlämningskartor. Eller, om man hade tur(?) att bo i Stockholm och kunde åka in till det allra heligaste dvs. Fornlämningsregistret, efter att först ha bokat tid, och kunde kolla i registerböcker, kartor och pärmar. Sen kom man hem med en massa anteckningar, och en del fotostatkopior (som man fick betala avgift för). Och svor över att man bara tagit kopia på RAÄ Bromma 63:1 men glömde 64:1.
Sen kom en tid när man hörde ryktas att hela fornlämningsregistret var digitaliserat i form av ett system som hette FMIS, och som man kunde nå via nätet. Super! Problemet var bara att det endast var proffsen som fick tillgång till detta system, så man fick fortsätta ett tag till att fara till Stadsmuseet eller RAÄ. Viss frustration - när skulle alla få tillgång till FMIS?
Sen kom Fornsök efter något år, för alla, det började ljusna i tunneln. Nu kunde man verkligen börja leta efter lämningar var som helst i Sverige. Men kartfunktionen sög. Något avtalstjafs med Lantmäteriet gjorde att vi amatörer inte fick tillgång till någon "riktig" karta, det var var väl Eniro-länk eller något sådant, om jag inte minns fel.
Sen kom en vettigare kartfunktion även för oss, och det började se riktigt bra ut. Men lite buggigt var det, och kartorna blev inte så roliga när man zoomade ordentligt.
Sen kom vektoriserade kartor, nu började det bli proffsigt även för oss oproffsiga. Kul!
Nu, 2011, vill jag bara passa på att tacka alla som jobbat med det här, på RAÄ och kanske andra ställen också. Fornsök funkar riktigt bra nu, och det är ett så stort lyft för oss amatörarkeologer att det går knappt att beskriva. Inte minst märks det här på forumet, när vi raskt kan slänga in länkar till vilken liten obetydlig fornlämning som helst i Sverige, och alla läsare direkt kan få tillgång till exakt var lämningen ligger, och vad som rapporterats om den av våra inventerare. Bra jobbat!
/Mats
P.S. Inte att förglömma också Historiska Museets genomarbetade sök-tjänst, och alla andra bra projekt på länsmuseer för att göra vårt kulturarv tillgängligt på nätet för oss alla. Keep up the good work!