Författare Ämne: Etymologisk ordbok?  (läst 6263 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Etymologisk ordbok?
« skrivet: augusti 01, 2005, 16:31 »
Jag har insett att jag är i behov av en svensk etymologisk ordbok. Vilken är att rekomendera? På Adlibris hittade jag t ex två st:
Svensk Etymologisk ordbok och Våra ord - deras uttal och ursprung : kortfattad etymologisk ordbok.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gunnar Creutz

  • Stammis
  • Antal inlägg: 199
    • Slutarpsdösen
Etymologisk ordbok?
« Svar #1 skrivet: augusti 02, 2005, 00:30 »
Hellquists Svensk etymologisk ordbok kostar begagnad mellan 700 kr och 1500 kr, medan Wesséns Våra ord går på mellan 50 kr och 300 kr begagnad, så valet kan ju göras utifrån vad man har råd med.
Tyvärr har jag inte Hellquists ordbok, så jag kan inte säga något om kvalitetsskillnaden, jag vet bara att Hellquists två volymer är mer omfattande än Wesséns bok.
Andra intressanta nordiska etymologiska ordböcker är Hjalmar Falks och Alf Torps Etymologisk ordbog over det norske og det danske sprog, samt Ásgeir Blöndal Magnússons Íslensk orðsifjabók. Den senare kräver dock en del av läsaren då den är på isländska.

Hälsningar
Gunnar

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Etymologisk ordbok?
« Svar #2 skrivet: augusti 02, 2005, 01:52 »
Jag skulle nog rekomendera Hellquists Svensk etymologisk ordbok, Det finns dock andra som är intressanta som Erik Johanssons Oldnordisk ordbog eller K.F. Söderwall Ordbok öfver Svenska Medeltids-språket som finns på nätet

Magnus Reuterdahl.
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad JockZon

  • Novis
  • Antal inlägg: 10
    • http://www.jockzon.com
Etymologisk ordbok?
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2005, 00:28 »
Hellquist ordbok finns på projekt runeberg gratis (vet ej om det är hela utgåvan men den är väldigt bra)

http://runeberg.org/svetym/

står också en förklaring att det är 70 år sedan han avled och har därför fri upphovsrätt.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
Etymologisk ordbok?
« Svar #4 skrivet: augusti 17, 2005, 03:29 »
Det verkar vara den kompletta utgåvan.

Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!