Författare Ämne: viktiga platser  (läst 52268 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: viktiga platser
« Svar #40 skrivet: oktober 06, 2011, 06:38 »
Det kanske mest påtagliga vid Fjärås bräcka är annars ett bautastensgravfält med idag ca 100 stenar (den högsta lite drygt 4 m h). I någon av de gammal upptäckningarna jag läste för läge sedan beskrevs typ 238 resta stenar

//bild från Wikipedia, minns inte om det är ok att länka dit eller ej...//

Bilder från Wikipedia/Wikimedia är ok att använda så länge källa anges (med fotograf och licens).

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: viktiga platser
« Svar #41 skrivet: oktober 06, 2011, 08:17 »
Hittade mer intressant information om Maletofta/Ravlunda och kriterier för centralplatser:

http://www.myntstudier.se/myntstudier_low/0401_lag.pdf

Denna plats passar in efter Fabech & Ringtved-modellen.

Ger du dig Mats? ;-)

Thomas I

Jag ger mig alltid inför seriösa arkeologiska undersökningar. Mycket tyder ju på att det är frågan om en centralplats av något slag, så det vore intressant om det kunde komma till stånd fler utgrävningar i området.

(I bukten utanför finns för övrigt en massa spännande från en helt annan tidsålder, om nu någon har missat det:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3817.0.html )

/Mats


Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: viktiga platser
« Svar #42 skrivet: oktober 06, 2011, 08:43 »
Citera
Tja, jag menade bara att när man diskuterar någonting så är det ju bra om alla diskuterar samma sak...
Nu finns det iofs mer fog för Jerrarks område än vad han beskriver. Hela Fjäråsbygden är rik på lämningar
och innehåller flera fynd och lokaler med "centralplatsindikationer" om det är lönt att använda sådana termer.
Tölö med Varla och Hanhals skvallrar om betydelsen för bygden mellan Fjärås Bräckan och havsviken. Rakt igenom slingrar sig Rolfsån och knyter samman lokalerna.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: viktiga platser
« Svar #43 skrivet: oktober 06, 2011, 18:32 »
Tack för länken Mats. Intressant!

Maletofta/Ravlunda verkar grävas ut av Regionmuseet i Kristianstad i ett treårsprojekt med hjälp av amatörer, om jag läst rätt. Detta skall hålla på fram tills nästa sommar.

Det är hård konkurrens om pengar och det är nog bara Uppåkra som har sommargrävningar av blivande proffs(arkeologistudenter). Finns 40 hektar att gräva ut där.

Thomas I

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: viktiga platser
« Svar #44 skrivet: oktober 07, 2011, 00:29 »
Eftersom vi skulle vara lokalpatriotiska
 
Visingsö, tre närliggande gravfält med närmare 900 syndliga gravar, guldgubbar med mera med mera
 
Dessutom vill jag ta med Skärstadalen.  Arkeologiskt är väl underlaget skralt, men man har genom skriftliga källor spårat flera gravfält och flera storhögar som i stort sett helt är plundrade och bortodlade. Ortsnamn av hög ålder och kultfunktion finns, där finns dessutom en fornborg. Jag vet att det dräller av dom längs med kusterna men i smålands inland är de ovanliga
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: viktiga platser
« Svar #45 skrivet: oktober 07, 2011, 07:57 »
... syndliga gravar, ...
 

 :D Menade du kanske syndiga, alltså hedniska? Sorry, kunde inte låta bli.

/Mats

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: viktiga platser
« Svar #46 skrivet: oktober 07, 2011, 07:58 »
Försökte hitta Skärstadalen på hitta.se, men lyckades inte. Kan du hjälpa oss, Yngwe?

/Mats

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: viktiga platser
« Svar #47 skrivet: oktober 07, 2011, 08:09 »
Tack för länken Mats. Intressant!

Maletofta/Ravlunda verkar grävas ut av Regionmuseet i Kristianstad i ett treårsprojekt med hjälp av amatörer, om jag läst rätt. Detta skall hålla på fram tills nästa sommar.

Det är hård konkurrens om pengar och det är nog bara Uppåkra som har sommargrävningar av blivande proffs(arkeologistudenter). Finns 40 hektar att gräva ut där.

Thomas I

Förstår att man vill prioritera Uppåkra ett tag till, och i ljuset av det som framkommit i Gamla Uppsala är det nog rätt att klarlägga sådana här stora centralplatser. Men det är bra ändå av regionmuseet att hålla liv i Maletofta, även amatörgrävningar leder framåt, det har jag sett exempel på, har själv varit med på några sådana. Kanske kan du anmäla dig till Maletofta, så kan vi få direktrapporter nästa sommar?  ;)

/Mats

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: viktiga platser
« Svar #48 skrivet: oktober 07, 2011, 08:24 »
Vad gäller viktiga platser så kan man ju diskutera vad som egentligen är viktigt? Är det nödvändigt att en plats måste vara någon sorts centralplats för att anses viktig? Är centralitet per automatik viktigare än decentralitet?
Man måste ju i sådana sammanhang också fråga sig: viktigt för vem, viktigt ur vilken synvinkel?

Dessutom är det ju lätt att ta ut några monumentala platser och förklara dem viktiga bara för att de innehåller föremål och anläggningar som använts av en härskande klass. Samtidigt kanske man glömmer att omlandet egentligen var det viktiga och att maktens anläggningar kanske bara var en sorts utväxt eller manifestation över de resurser (inklusive mänskliga) och möjligheter som fanns i ett omland.

Man kan ju ta det ovan diskuterade Fjärås som exempel. varför skulle några monumentalanläggningar, eller centralplatsindikatorer vara det viktigaste på en sådan plats? Är inte det verkligt viktiga dess tidsjup och dess läge som knutpunkt för kommunikationer i olika riktningar? För att nu inte tala om platsens läge i förhållande till omgivande ekologiska zoner. Här har man ju tillgång till både kustens/havets resurser plus insjöns och inlandets. Är inte sådana faktorer långt viktigare, speciellt sett i ett längre perspektiv, än några av hövdingaklassens skrytbyggen?

Fokuseringen på s k centralplatser och deras förmenta vikt känns ibland något förlegad.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: viktiga platser
« Svar #49 skrivet: oktober 07, 2011, 08:26 »
Försökte hitta Skärstadalen på hitta.se, men lyckades inte. Kan du hjälpa oss, Yngwe?

/Mats

Strax norr om Huskvarna. Socknen heter väl Skärstad om jag inte missminner mig. Man har undersökt ett par storhögar där och, om jag minns rätt, en bronsåldersgård. Delar av dalen är riksintresse, kanske pga säterimiljö?

Jag anser att det mycket väl kan vara ett lokalt centrum, men knappast något av regional betydelse. Precis norr därom har vi nästa lokala centra, Ölmstad.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: viktiga platser
« Svar #50 skrivet: oktober 07, 2011, 08:32 »
Fokuseringen på s k centralplatser och deras förmenta vikt känns ibland något förlegad.

En centralplats kan inte existera utan en omgivning och ett sammanhang. Så utpekandet av en centralplats indikerar mer än bara en plats, det indikerar större sociala och ekonomiska beroendeförhållanden.

Att forskningen under 1990-talet var helt fokuserad på att identifiera centralplatser utifrån fabech/rigtved pyramiden är något annat. Det var bara ett tecken på att det fanns en enkel metod att använda, en metod som många uppdragsfinansierade arkeologer nappade på i sina avrapporteringar. Avser du att denna forskning är förlegad så är jag däremot benägen att hålla med dig. De vidare implikationerna är det däremot inte.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: viktiga platser
« Svar #51 skrivet: oktober 07, 2011, 08:43 »
Vad gäller viktiga platser så kan man ju diskutera vad som egentligen är viktigt? ...

Du har en viktig poäng här, Piankhy. Kanske är det närheten till medeltiden med dess begynnande skriftliga källor och grundläggande av städer som gjort att just den yngre järnålderns centralpunkter blir väldigt intressanta. Annars håller jag med, det är bygder och dess folk, dess ekonomier som är viktiga att förstå. Jag försökte väcka frågan om järnets betydelse i Uppsala-sammanhanget, men det verkar ännu inte så lätt att se sådant i det arkeologiska materialet. (Det pågår förövrigt ett projekt om en annan "järnväg", det som kallas Riksväg Fjärdhundraland, som tar en västligare väg än Uppsala). Men mycket annat kan vi se ute i bygderna, så vi får inte tappa fokus från det som utgör "basen".

/Mats



Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: viktiga platser
« Svar #52 skrivet: oktober 07, 2011, 10:07 »
Jag kan också hålla med Piankhy, men samtidigt så är det lätt att glömma bort när man är här forumet att den arkeologiska forskningen till stor del lämnat forskningen om "eliten" under andra halvan av 1900-talet, och mycket av fokuset har legat på bebyggelsestruktur och mer "vardagliga" lämningar. Framför allt under de senaste 20-30 åren så har ju boplatsarkeologin slagit igenom stort och hundratals "vanliga" gårdslägen har undersökts, liksom ekonomiska aktiviteter som tjärgropar och kolmilor osv.

Att sedan forskningsarkeologin fortfarande till stor del fokuserar på "centralplatser" och platser med elitnärvaro har nog lika mycket med finansiering som med arkeologernas intresse. Pengarna som finns att tillgå genom anslag och fonder är relativt små och konkurrensen om dem stor. Du har helt enkelt mycket större chans att få pengar om platsen du undersöker har en potential för spektakulära fynd.

Sen har nog faktiskt centralplatsforskningen vuxit de senaste åren, i och med att folk som Charlotte Fabech och Jytte Ringtved liksom ortnamnsforkare som Lars Hellberg och Stefan Brink intresserat sig för framför allt samhällsorganisation. Forskningen om centralplatser och elitnärvaro är helt enkelt en viktig del av forskningen om hur järnålderns samhälle var uppbyggt.   

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: viktiga platser
« Svar #53 skrivet: oktober 07, 2011, 11:53 »
:D Menade du kanske syndiga, alltså hedniska? Sorry, kunde inte låta bli.

/Mats

 :lol:    Det är hemskt att byta tangentbordsuppsättning tre gånger om dan....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: viktiga platser
« Svar #54 skrivet: oktober 07, 2011, 12:37 »
Strax norr om Huskvarna. Socknen heter väl Skärstad om jag inte missminner mig. Man har undersökt ett par storhögar där och, om jag minns rätt, en bronsåldersgård. Delar av dalen är riksintresse, kanske pga säterimiljö?

Jag anser att det mycket väl kan vara ett lokalt centrum, men knappast något av regional betydelse. Precis norr därom har vi nästa lokala centra, Ölmstad.

Jag vet inte varför man ska särskilja Ölmstad från Skärstadalen.  Det är förvisson två socknar men inga klara avbrott i bebyggelse elller landskap.

Skärtstadalen utgör kärnlandet i Vistas "landdel". Området är alltså senare knutet till Visingsö, eller tvärtom egentligen då ting hölls på fastlandet. Området hör till de absolut bördigaste i Småland.

Platsen är strategisk ur kommunikationssynpunkt. Det är inte alledeles uppenbart med våra ögon, men vägen från Huskvarnaviken upp mot byggderna runt Huskvarnaåns system måste passera över mycket branta bergssidor. Från Vättern upp mot Landsjön och över "passet" tillmot Visjön kommer man däremot över enklare och når snart Huskvarnaåns utlöpare.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: viktiga platser
« Svar #55 skrivet: oktober 07, 2011, 12:47 »
Nu hittade jag Skärstad, ja. Helt bortsett från centralplatsfrågan så tycks det finnas en hel del fossil åkermark / röjningsröseområden där runt dalkanterna, som skulle vara intressanta att knalla igenom. F-n, det är dags att gå i pension så man kan fara runt och kolla på sån't här...

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: viktiga platser
« Svar #56 skrivet: oktober 07, 2011, 12:51 »
Nu hittade jag Skärstad, ja. Helt bortsett från centralplatsfrågan så tycks det finnas en hel del fossil åkermark / röjningsröseområden där runt dalkanterna, som skulle vara intressanta att knalla igenom. F-n, det är dags att gå i pension så man kan fara runt och kolla på sån't här...

/Mats

Otroligt naturskönt område dessutom! Från Gestra har du landets vackraste utsikt!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: viktiga platser
« Svar #57 skrivet: oktober 07, 2011, 13:09 »
Jag har för övrigt roat mig med att plutta in de nämnda platserna på Google Earth och tänkte att den som vill kan ta del av den.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: viktiga platser
« Svar #58 skrivet: oktober 07, 2011, 16:20 »
Viktiga platser kanske skall delas upp i en ny tråd som kan heta viktiga Skandinaviska centralplatser under järnåldern. Själv tycker jag att defintionen är inte så svår att förstå: Fynd som visar på rikedom, aktiviteter som inte sker i självhushällning(avancerat hantverk), större byggnader i ett koncentrerat område och en rejäl fosfatklump.

Mats, jag skall nog anmäla mig grävningarna vid Ravlunda nästa år. Måste hitta en kontakt och få bekräftat att det blir något(samt att jag är kvalificerad). Hade varit kul att rapportera samtidigt som jag har lärt mig från guiderna i Uppåkra att man är ganska tysta om sensationella fynd, av goda skäl.

Thomas I

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: viktiga platser
« Svar #59 skrivet: oktober 07, 2011, 16:55 »
Ja, du får väl hålla tyst om guldgubbarna, men kan kanske skicka oss en och annan stolphålsprofil! Lycka till!

/Mats