Författare Ämne: Eldande inomhus.  (läst 9117 gånger)

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Eldande inomhus.
« Svar #20 skrivet: september 17, 2011, 01:27 »
 :)    Nä  jag har inget långhus men det finns ju några  som har.   Inte ens ett grophus som skulle varit ännu intressantare tycker jag. 

Undrar om man kunde sova  i huset på Stöng?   Eller något i Eketorp?   Husen i Foteviken och  Lödde (Vikingatider)  tror jag inte så mycket på.  Inte heller det som finns i  Hög.     

Några andra förslag?? 

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Eldande inomhus.
« Svar #21 skrivet: september 17, 2011, 14:41 »
Med vedtrådarna och den de diskussioner som där var som bakgrund tror jag att man än idag inte riktigt förstår det här med strålningsvärmen – och hur rökavgaserna, och inkommande friskluft, samverkar.

Jag hyser alltså vissa tvivel på att man byggt rätt. Jag misstänker att man bara tagit upp en rököppning och dess storlek blev som den blev – och jag tror att några draghål inte används. Jag kan ha fel – rätta mig gärna då – men så tror jag, tyvärr, att det är.

För våra förfäder var detta en viktig kunskap eftersom det rörde deras välbefinnande i bostäderna – den kunskapen är alltså mer eller mindre bortglömd. Läs vedtrådarna så ser du vad jag menar.

OM man vill uppleva, eller testa, hur det var att bo i ett långhus – så måste man börja med att studera hur rökavgaserna går ut, röknivån i huset, hur draghålen är placerade, osv. Är bara ett ”hål” upptaget för rökutsläpp så fungerar inte huset som det skall (gjorde en gång i tiden) värmemässigt. Det innebär då att man kan elda i åratal utan att förstå hur våra förfäders bostäder verkligen fungerade.

Samma sak med vedåtgången och årsförbrukningen. Jag sa (ang Birka)minimum 20 kubikmeter per år och hushåll – och det blev ett ramaskri i protest eftersom man ansåg att det var på tok för mycket. Idag tror jag de flesta accepterar en vedförbrukning upp till 100 kubik för en gård.

Sover ni en helg i ett långhus, kolla upp rökhål, draghål samt balansen mellan dem – och väg veden på ett ungefär – och beräkna vedåtgången för helgen. Jag misstänker att det blir lärorikt.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Eldande inomhus.
« Svar #22 skrivet: september 18, 2011, 00:09 »
Jag förstår vad du menar,  och tror att du har rätt i att  VI måste återupptäcka dessa  saker, som jag däremot var självklarheter  för dåtidens människor.   
 Tror  alltså att dåtidens människor var minst lika kloka som vi,
 hade testat  balansen mellan eldning och husbygge i årtusenden,
och dom hade dessutom oerhört mycket mera praktisk kunskap om dylika ting än vad vi har idag.

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Eldande inomhus.
« Svar #23 skrivet: september 18, 2011, 00:20 »
Skrivet av: Sven-Åke
Citera
Tror  alltså att dåtidens människor var minst lika kloka som vi,
 hade testat  balansen mellan eldning och husbygge i årtusenden,
och dom hade dessutom oerhört mycket mera praktisk kunskap om dylika ting än vad vi har idag.

AMEN ..!!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Eldande inomhus.
« Svar #24 skrivet: september 18, 2011, 01:07 »
JA det vore synnerligen intressant att bygga ett experimenthus. Är det ingen som har en bit land över?
MAn får väl bygga utan bygglov om man bara river det sen va?   ;)
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Eldande inomhus.
« Svar #25 skrivet: september 18, 2011, 01:38 »
Bygg där jag bor! Där får det stå kvar hur länge som helst!

Vi kan ha det som Arkeologiforums semesterhem!!!  :D

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Eldande inomhus.
« Svar #26 skrivet: september 18, 2011, 09:02 »
Läser om långhuset i Hög:

En fråga som tidigt restes var hur det egentligen kunde vara att bo i ett långhus. Särskilt intressant skulle det vara att testa det under ogynnsamma förhållanden dvs vid kallt vinterväder. Ett sådant tillfälle yppades och vi var inte sena att anmäla vårt intresse. Det var en helg med ett helt tunt snölager och temperaturer kring noll. Två saker som vi särskilt undrade över var om huset skulle hålla en rimlig värme och om röken skulle tvinga ut oss ur huset. Efter ett trevligt samkväm kring den öppna eldstaden i husets mitt blev det dags att knyta sig. Undertecknad och Jackie fick hundvakten, medan Björn hade blivit invald i ledningsgruppen och befriats från all vakttjänstgöring.
 
Under vårt vaktpass kunde vi konstatera att temperaturen ute vid väggarna låg strax över noll, medan det var varmt kring elden. Röken låg tät ovanför våra huvuden, men några svårigheter att andas förelåg inte. Vikingatidens långhus saknade skorsten och rökgång. Utifrån erbjöd huset en rätt märklig syn, genom hela taket steg rökångorna upp och stod som ett moln kring byggnaden


http://www.svegsbyalag.se/historia/experimentellarkeologi

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Eldande inomhus.
« Svar #27 skrivet: september 18, 2011, 13:00 »
Har själv varit på 60-års fest i Hög.  Fungerade alldeles utmärkt.  Men jag var också med och byggde det första långhuset som byggdes där (som nu är i dåligt skick)  och jag tyckte att båda dessa hus byggdes med för tunna väggar (men det vara bara en känsla)    Undrar om inte forntidens byggare hade gjort väggarna lite tjockare?  Och dessutom vet vi inte  hur vikingatidens rökutsläpp såg ut.

Trotts det så var det behagligt att sova i huset om jag förstår det rätt??

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Eldande inomhus.
« Svar #28 skrivet: september 19, 2011, 02:08 »
Jag har läst på många platser att långhusen från både bronsålder och vikingatid saknar rököppning. Samma sak med rundhusen i England (där röken släpptes ut genom dörren).

Hur många rököppningar har vi hittat i det arkeologiska materialet? Det kan inte ha varit många…

Om vi tar något neutralt, rundhusen i England där röken skulle gått ut genom dörren. Stod dörren alltid öppen? Även på natten? Vad hände när dörren var stängd? (jag vet – röken sipprade sakta ut genom vasstaket).

Jag har problem med fysiken här – 500 kubikmeter per timme, 8,3 kubik per minut, 0,13 kubik per sekund -  kan inte sippra ut sakta genom ett vasstak – under förutsättning att det samtidigt var så tjockt att det höll ute regn.

Rök, alltså varmluft, söker sig alltid lättaste vägen ut när hinder uppstår. I ett hus är detta nedåt där det inte finns något motstånd alls mer än lite kallare luft.

Så, varifrån kommer detta att långhus, och rundhus, saknade rököppning?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Eldande inomhus.
« Svar #29 skrivet: september 19, 2011, 10:04 »
Det optimala borde väl att elda brasa utomhus, med stora stenar i som man sedan rullade in i huset, så slapp man rök. En tanke bara, så här på morgonkvisten. Sköldar på väggen som reflektorer, som jag skrev, har heller ingen reflekterat  ;) över.

Farstein Teljepass
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Eldande inomhus.
« Svar #30 skrivet: september 19, 2011, 17:03 »
Adils, har du aldrig hört talas om rullstensåsar – det är utslitna sådana värmestenar som du beskriver… :D

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Eldande inomhus.
« Svar #31 skrivet: september 19, 2011, 23:29 »
Undrar hur man såg på trivlsetemperatur?  5 grader eller 15... vad tror ni?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Eldande inomhus.
« Svar #32 skrivet: september 20, 2011, 01:06 »
Yngwe , när börjar du frysa eller svettas? Vid vilken temperatur försvinner finmotoriken i dina fingrar? När blir fötterna kalla? Hur trivs du med att sitta med ytterkläderna på i 6 månader dygnet runt?

Jag hoppas att du inte tror att våra förfäder var mer köldtåliga än vad vi är idag? Det var de inte.
Jag har bott alldeles för många år med Samer (som fryser vid samma temperaturer som jag gör) för att tro på det. (Samer borde ju vara mer köldtåliga än vad vi är eftersom de bor norr om  polcirkeln och vi bor söder om den….)

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Eldande inomhus.
« Svar #33 skrivet: september 20, 2011, 10:32 »
Ja, men samtidigt har vi vant oss att lufsa omkring i kallingarna och anpassat vår inomhustemperatur till det.  Men många sover ju med öppet fönster året runt för att man sover bäst då, och för inte så längesen var man betydligt mer klädd även inomhus.  Med byxor tröja och tofflor är mår man ju fint i 10 grader, bara man får bort fukten!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Eldande inomhus.
« Svar #34 skrivet: september 20, 2011, 14:40 »
Jag hoppas att du inte tror att våra förfäder var mer köldtåliga än vad vi är idag? Det var de inte.
Jag har bott alldeles för många år med Samer (som fryser vid samma temperaturer som jag gör) för att tro på det. (Samer borde ju vara mer köldtåliga än vad vi är eftersom de bor norr om  polcirkeln och vi bor söder om den….)

Thomas

Man kan aldrig vara säker. Det finns etnografiska exempel på ganska köldtåliga folk. Särskilt lär urinnevånarna på Eldslandet ha utmärkt sig:

http://juvanshealthlawupdate.typepad.com/blog/2011/04/health-and-harsh-climates.html

Ju äldre desto bättre.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Eldande inomhus.
« Svar #35 skrivet: september 20, 2011, 15:37 »
Man fryser mer i början av vintern än i slutet av vintern, eller hur? Så, visst kan man vänja sig vid kyla – men bara till en viss grad. Vi alla fryser vi samma temperaturer – och vår finmotorik försvinner vid samma temperaturer. Torr kyla är lättare att leva i än fuktig kyla. Här i Jämtland känns minus 30 grader ungefär som minus 3 grader i Göteborg.

Eldslandets invånare, samt Aboriginer, har rapporterats tåla kyla utmärkt, de kan sova nakna på marken vid omkring noll grader och sova en hel natt.  Vad detta kommer sig av vet jag inte men jag skulle vara ytterst försiktig med att applicera detta på våra förfäder. Samer, vet jag, klarar det inte – och det är då ett arktiskt folk.

Jag sover för vidöppet fönster sommar som vinter, jag trivs med minusgrader i sovrummet - och fruns vattenglas blir ibland bottenfruset under natten.

En sak lärde jag mig när jag bodde i fjällen. Man fryser mest med hjärnan. Men nu är vi inne på upplevelser, det är något helt annat. Om jag bestämmer mig för att det inte är kallt ute upplever jag kylan som mindre besvärande – och det dröjer därmed längre innan jag fysiskt börjar frysa.  HUR det fungerar vet jag inte – bara ATT det fungerar.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Eldande inomhus.
« Svar #36 skrivet: september 21, 2011, 01:18 »
Japp  Carl Thomas har helt rätt.  Man kan på något undermedvetet sätt kontrollera sin temperatur.
Grönländare kan vara ute på isen och fiska i minus 20 - 30 grader.  Fullt påklädda med trad. kläder, - men med händerna bara  för att kunna hantera redskapen bättre.  Inga frostskador på händerna.

Sedan åker dom till Danmark och går i skola.  Några år senare när dom kommer tillbaka så går dom ut på isen som dom gjorde förr, - men har då förlorat sin förmåga att reglera tempen i händerna.   
Så småningom återfår dom denna förmåga.  Denna förmåga är helt omedveten och studerad av "vetenskapen"   Kan tyvärr inte ange källa.