Författare Ämne: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?  (läst 7607 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« skrivet: september 10, 2011, 17:30 »
Nej!

Jag besökte Dagshög på Bjärehalvön idag och kan konstatera att den är i ett bedrövligt skick. Tittar man på denna bild ser allt OK ut.

http://kmb.raa.se/cocoon/bild/show-image.html?id=16001000064904

Dagshög är Skånes största bronsåldershög.

I Fornsök är läget för högen också det bästa.
Citerar Västra Karup 136:1
"Skadestatus Välbevarad"

Det finns ras på flera av sidorna av högen.  Kaninerna härjar fritt och har gångar på alla sidor av högen. Dagshög är numera ett kaninfort.

Länstyrelsen har satt upp en plikskyldig tavla som berättar om högen. Finns inte ett ord om att högen omges av en ganska stor rektangulär  stenvall som fortsätter en bra bit från högen. Det är ingen gärdsgård utan ser ut som en rektangulär skeppssättning men med betydligt lägre stenar än vad man normalt ser.

Thomas I

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #1 skrivet: september 10, 2011, 23:22 »
Det är tyvärr sällsynt att dyka på välskötta fornlämningar.  Länsstyrelsen klarar inte av uppdraget!
 
Det som däremot är glädjande är att se hur våra hembygdsföreningar tar hand om gamla miljöer. Har idag besökt Stenkars kvarn och kunde glädja mig åt ett välskött område där man jobbar hårt med både mark och anläggning och dessutom tar sig tid att visa för allmänheten!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #2 skrivet: september 11, 2011, 11:31 »
Situationen är under all kritik. Har under tio år färdats mer än 4000 mil i tjänsten med husbil i hela Sverige för att just kartlägga hur bl.a. turister hittar till vårt kulturarv och hur tillståndet är för fornlämningarna i landskapet. Sammantaget är bedömningen solklar - uruselt. Har under ett flertal tillfällen hållit föredraget "Vad tusan ska vi med kulturarvet?" Titeln avslöjar att jag inte är nådig mot de beslutsfattare som har offenlig lön för att kämpa för vårt kulturarv men istället kör ner det i dyngan.   

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #3 skrivet: september 11, 2011, 12:03 »
Och "vad tusan ska vi med EU till"? Vi betalar flera miljarder om året till Bryssel; nog skulle lite kunna spilla tillbaka på fornminnesvård? Kan man som t.ex. hembygdsförening inte söka bidrag till slikt?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #4 skrivet: september 11, 2011, 13:00 »
På tal om hur man hittar till Dagshög så hittade jag ingen fornminnesskylt som pekade dit.

Det verkar tyvärr om något ställs under Länstyrelsens förvaltning så är det nästan en garanti för förfall.  Dagshög står i ett naturreservat som länstyrelsen har ansvar för.

Jag har kört några gånger längs den förmodade bronsåldersvägen, på sträckan mellan Lockarp och Södra Åkarp och bronsåldershögarna längs denna väg är inte i bra skick. Förutom att dom får plöjas sönder i kanterna växer allt möjligt på dom.

Thomas I

Utloggad Vinstorparn

  • Stammis
  • Antal inlägg: 187
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #5 skrivet: september 11, 2011, 14:49 »
Våra höga politiker och  åsiktsfostrande journalister  har satt agendan för länge sedan    "Ursvenskt är rena barbariet"   eller "Svenskar har ingen kultur”   Budskapet är tydligt för alla och envar:   ..Vårt Svenska kulturarv  år 2011 är inte värt ett vitten.  Frågan idag är väl om ens ett sådant någonsin har existerat?   

Det går inte att diskutera /förklara dagens situation när det gäller ”vården eller synen på vårt kulturarv” utan att gå in på politik.   Så är det bara.   Jag stoppar här.  Politik är känsligt och absolut inget ämne för Arkeologiforum.

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #6 skrivet: september 12, 2011, 20:25 »
länsstyrelsens kulturmiljöenhet är i de flesta fall rätt underbemannad samt underfinansierad. Lägg därtill på en ökande administrativ arbetsbörda så får man en för kulturarvet rätt ohållbar situation. Om många protesterar direkt till landshövdingen i respektive län kanske denne börjar prioritera om lite...
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad bernad_law

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #7 skrivet: september 13, 2011, 06:59 »
Nå, som ett brev på posten kommer då regeringens stsning på att vårda vårt kulturarv:

http://www.svd.se/naringsliv/kulturarvet-uppdrag-for-sjukskrivna_6463944.svd

Citera
Satsningen omfattar digitalisering, inventering och vård av kulturarvet och Riksantikvarieämbetet får ansvaret för detta.
 
800 miljoner kronor ska ge utförsäkrade arbete inom kultursektorn.

Tycker jag låter mycket bra faktiskt, även om man naturligtvis skulle ha önskat sig riktiga jobb i första hand.
"Archaeology - such a peculiar little pastime"
-lady Clifford

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #8 skrivet: september 13, 2011, 08:31 »
Lite komiskt nästan. Samma argument låg delvis bakom Fornlämningsgruppens arbete i Stockholm, de som för 5 miljoner (att jämföra med 800 miljoner) årligen röjde på fornlämningarna här i Stockholm. Delvis bestod gruppen av arbetare som p.g.a. fysisk eller psykisk sjukdom hade svårt att hävda sig på arbetsmarknaden. Det (tragi-)komiska är inte argumentationen i sig, men att gruppen nyligen fick läggas ned p.g.a. att politikerna i Stockholm inte ansåg sig ha råd med detta. Nu när redskapsbodar och röjsågar har sålts ut och personalen avskedats, kommer en sådan här "ny" idé.

Men det är väl som jag hörde en representant för DHR (De Handikappades Riksförbund) säga häromåret: "Varje generation politiker måste få upptäcka trottoarkanten på nytt."

Så låt oss applådera och hålla god min   :)

/Mats

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #9 skrivet: september 13, 2011, 09:54 »
Hittade en bild på den stenformation som omger Dagshög. Vad är detta? Något unikt?

http://www.skanskabilder.se/foto.php?id=7033

Thomas I

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #10 skrivet: september 13, 2011, 12:18 »
Nu ska tydligen långtidsarbetsösa och sjukskrivna få jobba med att vårda kulturarvet. 800 miljoner skjuter regeringen till. Hittade man inga arbetslösa akademiker? Jag tycker det hela är rätt signifikant för deras inställning till kulturarvet; matematikundervisningen ska rustas med miljarder och kulturen kan några stackars vanföra få syssla med. De "tillför" ju ingenting. Nej, vi ska fostras till att producera och konsumera skit som ingen behöver, för att de som redan lever i materiellt överflöd ska bli ännu fetare. Att själen svälter kan man inte ta någon hänsyn till. Skämmes ta mig f-n! >:D
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #11 skrivet: september 13, 2011, 12:33 »
Hittade en bild på den stenformation som omger Dagshög. Vad är detta? Något unikt?

http://www.skanskabilder.se/foto.php?id=7033

Thomas I

Bo Petré skulle nog kalla det för en andestig.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad bernad_law

  • Medlem
  • Antal inlägg: 56
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #12 skrivet: september 13, 2011, 12:46 »
Nu ska tydligen långtidsarbetsösa och sjukskrivna få jobba med att vårda kulturarvet. 800 miljoner skjuter regeringen till. Hittade man inga arbetslösa akademiker? Jag tycker det hela är rätt signifikant för deras inställning till kulturarvet; matematikundervisningen ska rustas med miljarder och kulturen kan några stackars vanföra få syssla med. De "tillför" ju ingenting. Nej, vi ska fostras till att producera och konsumera skit som ingen behöver, för att de som redan lever i materiellt överflöd ska bli ännu fetare. Att själen svälter kan man inte ta någon hänsyn till. Skämmes ta mig f-n! >:D

Men detta tyckte jag då inte var speciellt balanserat. Det så kallade "mattelyftet" på 2,6 miljarder har jag ingen åsikt om, men 800 miljoner anser åtminstone jag vara ganska rejäla pengar att satsa på det sorgligt eftersatta kulturarvet. Det är åtminstone min modesta uppfattning att detta kan leda till mycket bra.

Sedan finns naturligtvis mycket att kritisera. Det vore ju önskvärt om man i stället anställde fler akademiker, och om man kunde undvika pengaförstörelse genom att ha någon som helst framförhållning, men att dra detta till någon form av partipolitisk debatt tycker jag blir för mycket.

Oavsett vad man tycker om den nuvarande regeringen kan väl inte de ideologiska skygglapparna vara så hårt satta att mer pengar innebär något negativt?
"Archaeology - such a peculiar little pastime"
-lady Clifford

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #13 skrivet: september 13, 2011, 15:42 »
Åsa Larsson har kommenterat på sin blogg (Ting och tankar) och det är väl värt att läsa. 

 http://tingotankar.blogspot.com/2011/09/kortsiktigt-kulturarvslyft.html

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #14 skrivet: september 13, 2011, 17:07 »
Annorlunda ordval, men samma andemening som mitt första inlägg.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #15 skrivet: september 13, 2011, 19:01 »
Tack Adils.

Andestig lämnar mig kvar i mörkret? Högon står på kortsidan av en ganska stor rektangel av resta stenar som man bara ser topparna på. Har inte sett något liknande tidigare. Min gissning är att det är en markering av ett gravområde som har funnits före eller efter högen byggdes.

Tack för hjäpen

Thomas I

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #16 skrivet: september 13, 2011, 21:30 »
Ärligt talat tycker jag det ser ut som en stensträng dvs. rester av en agrar hägnad från järnåldern eller medeltid. Men det är ju lite skumt om den verkligen just bara "omfamnar" högen utan att skicka ut förgreningar. Sådana här stensträngar brukar ju spreta iväg åt lite olika håll i landskap som är välbevarade dvs. inte upplöjda i sen tid. Sådana stensträngar brukar också ofta vara så här nersjunkna, som jag tycker det ser ut på bilderna. Är det så att det kan ha varit betesmark innanför rektangeln och uppodlad mark utanför? Kanske i så fall syns om man tittar lite noggrannare på markerna igen.

Jag kollade, som du, i Fornsök. Lite konstigt att inte inventerarna har omnämnt denna sträng om det vore så att de hade ansett den vara en fornlämning. De kan väl knappast ha missat den eller? Just det får mig att tro att de ansett den vara en gammal hägnad, utan samband med högen.

Det finns en referens där till Skånes Hembygdsförbunds årsbok1955, s. 57. Kanske vore värt att kolla där, om du har möjlighet. Årsböcker i hembygdssammanhang brukar alltid brodera ut saker och ting (ibland för mycket, jag vet för jag har själv skrivit artiklar i sådana...), så där kanske stensträngen står omnämnd.

Om du inte får någon klarhet i detta, och det verkligen är så fin rektangel som du beskriver, så tycker jag du ska anmäla din iakttagelse till länsmuseet. Kanske gör de ett tillägg i registret (om någon hinner springa förbi och besiktiga). Det vore i så fall bra, då det lagskyddade området för Västra Karup 136:1 kommer att utökas så ingen kommer och tar bort stensträngen.

/Mats

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #17 skrivet: september 13, 2011, 22:06 »
Tack Mats. Jag tittade runt uppe på toppen av högen, som för övrigt inte bara verka bestå av torv och jord utan även ganska mycket sten, högt upp. Kaninhålen visar på sten innanför.

Ångrar att jag inte tog en bild från toppen. Självklart måste någon ha sett detta tidigare. Jag har varit mycket på Bjärehalvön och Dagshög ligger på en allmänning vilket är en gemensam betesmark.  I området så har man staplad sten för att dela in markerna men detta är större stenar som är en bit ner i marken och med avstånd mellan sig.  Geologiskt är det andra typer av stenar än en avgränsning av en åker.

Sven Lagman har säkert varit där och kan berätta.

Tack för förslaget om att titta i hembyggdsföreningens årsböcker. Jag har nog lite kontakter och kan fråga.

Thomas I

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #18 skrivet: september 14, 2011, 21:42 »
Här kommer en bild på Dagshög med hjälp av Hittas 3D funktion.

http://www.flickr.com/photos/64543279@N07/6147596029/in/photostream

Stenarna som omger ett större område syns som konturer på höger sida, intill högen, och bakom Dagshög(hoppas jag).

Stenarna på höger sida är de som finns fotograferade på den tidigare bildlänken.

Thomas I

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Sköter länstyrelsen kulturarvet på bästa sätt?
« Svar #19 skrivet: september 15, 2011, 09:39 »
Svårt att se, faktiskt.
Ett tips är att bege dig dit igen med kompass och papper och penna och rita en karta över stenraderna. Inte för vår skull direkt, men för att man då automatiskt tvingas granska vad det är man ser. Kanske upptäcker du fler stenrader. Rita inga stenar som du inte ser, men strecka även in om du ser terrasskanter. Pricka in högen grovt, förstås. En handritad karta (ja, ja, tjusigt med en datorritad men inte nödvändigt) är också bra om du vill ta kontakt med en arkeolog på länsmuseet. Måtten är nog inte så himla noga, du kan nog stega upp avstånden i den öppna terrängen, som det ser ut. Några GPS-koordinater behövs inte, det är ju känt var denna fornlämning ligger.

/Mats