Låt mig ge dig ett exempel. Skara anläggs som en kristen stad före Olof Skötkonung. Varför skulle hedningen Erik S anlägga en kristen ort i VG?
Vet ej varför en hedning skulle göra det, och jag tror inte heller att han gjorde det.
Jag har letat efter uppgifter om när Skara grundades. Götala ett par km bort är förkristet, som du säkert redan vet. Stiftet ska vara grundat 1014. Vare sig Nordisk Familjebok, Nationalencyklopedin eller Sveriges Historia svarar på när Skara grundades. Den första kyrkan (under domkyrkan) ska vara "från 1000-talet". Tacitus.nu påstår att staden grundades "ca 988".
Västergötlands museum hänvisar till en drygt 1 000 år gammal isländsk saga, antagligen Gunnlög Ormtungas saga. Där nämns köpstaden Skara. Gunnlög skall ha dött 1008 (enligt WP).
Och vi vet inte ens om Uppsalakungarna hade någon form av kontroll över VG före år 1000! Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra med din fråga??
Förresten, Adam skriver (II:38) att Eriks Segersäll faktiskt blev omvänd och döpt i Danmark, även om han därefter återföll "i hedendom".
Sagornas enkla bild stämmer inte med arkeologin och andra källor. Jag tog avsiktligt här ett exempel från tiden före de götiska kungarna på 1000-talet. VG är kristet under flera generationer hedniska Uppsalakungar. Detta stämmer absolut inte med sagorna utan om nu VG måste lyda under nån utländsk makt så borde det vara Danmark. De som styrde i VG före Segersäll var kristna. Hur kunde de vara med i bloten i Uppsala? Här har du ett exempel på hur Snorre bevisligen inte "stämmer". Min slutsats är att han i långa stycken extrapolerar 1200-talets omständigheter tillbaka i tiden.
Samtidigt skriver Adam av Bremen en del om hur ett par kristna kungar (Olof Skötkonung (II:58) och Stenkil (IV:30) hade att hantera en hednisk landsända. Så om Snorre "bevisligen inte stämmer" så tycks samma sak gälla för Adam.
Har länge undrat varför dessa kapitel över huvud tagt finns i denna saga. Varför denna detaljerade redovisning? I sammanhanget har jag också frågat mig om det verkligen är Snorre som skrivit detta. Jag påstår inget, men skulle det vara möjligt att någon lagt till text i en avskrivning?
Kapitel 77 är lite av en "faktaruta", skriven i presens.
De övriga förefaller vara en del av sagan, men jag tog dem som exempel, då de är väldigt detaljerade. En helt annan typ av text än YS.
Det är som alltid en öppen fråga om vi läser författarens egna ord eller en senare komplettering. Och om det är en komplettering, ligger den nära författaren i tiden eller är den långt yngre?
Men givet denna osäkerhet, hur trovärdig är texten? Man skulle teoretiskt kunna tänka sig att Snorres text var kluddigt skriven och en senare avskrivare har gjort oss alla tjänsten att rensa den från dumheter? Eller tvärtom...