Den Nordafrikanska/Europeiska/Vikingatida Nordiska segelmodellen är minst lika användbar som Crab-Claw. Vid en testsegling med en sådan rigg (utan att veta om den var 100% lika med den vikingatida), så råkade testskeppet gå yt samtidigt som en 12:a kappseglare. vid trakten av Trollhättan. Bägge hade kurs mot Kristinehamn. Testskeppet fördes med justeringar av seglet genom att vippa det, samt genom att föra det i sidled runt masten. 12:an jobbade så att svetten lackade medan på testskeppet fikade man i lugn och ro. 12:an var frånseglad fram till angöringen till Kristinehamn.
I en bok om världens sgelskepp, så beskrivs nämnda formel så här: Masthöjd=halva skeppets längd, 1 el 2 rår=skeppets längd inombords, seglets höjd avpassat till masthöjd och rå. Vid behov kan man vippa rået, så att seglet står över masthöjd. Genom den låga masten så blir skeppet ytterst stabilt även i hårtt väder. Vid behov kan man fälla mast och rå inombords, samt täcka skeppet med seglet från bord över liggande mast/rå till motsatt bord, t ex som väderskydd. I varje fall nordborna kände till drivankaret. Förmodligen finns även regler för ett skepps bredd i förhållande till dess längd och skrovhöjd, men de minns jag inte.
Det intressanta är emellertid att ett sådant skepp seglade väl så bra och snabbt som den polynesiska katamaranen, vilken är den seglare som vad jag vet anses snabbast.
När Coock seglade från Hawaii, blev de efter drygt en månad kappseglade av en flotta katamaraner.De kände hövdingen, som berättade att de skulle hälsa på släktingar på en stor ö åt sydväst. Coock seglade med samma huvudkurs med avbrott på några dagar här och där för kartläggningar. Efter ett halvår mötte de samma katamaranflotta på väg tillbaka efter nära ett halvårs vistelse hos släkten. Det tog alltså Hawaiianerna ca 4 veckor att segla till Nya Zeeland, medan det tog 4-5 ggr längre tid för ett europeiskt segelfartyg. En stor katamaran lastade alltså ca 75 personer, grisar för slakt under resan, vatten fast livsmedel, gåvor i mängd och anordningar för att laga mat över eld (inkl bränsle).