Jag behöver hjälp. Jag har ju sedan länge hävdat att bronsålderskulturen i form av uppförandet av gravhögar endast varat i runt kanske två generationer. Dendroprover på danska ekstamskistor bekräftar detta. Själva uppförandefasen av alla högarna skulle således vara knutet till en mycket kort tid och skulle kunna representera en eller flera härskardynastiers speciella villkor. Sedan har gravhögarna återanvänts för sekundärbegravningar i form av gravurnegravar.
Det skulle faktiskt besvara en av frågorna varför inte det finns mer gravhögar i vissa delar av skåne. Om medelåldern på bronsåldern var ca 30-35år, och alla som tillhörde "gräddan" begravdes i högar (rikemän, prästinnor, lokala klanhövdingar etc), så på ett par hundra år skulle det funnits massor av högar. Visserligen återanvändes högarna flitigt.
Hittar bara en utgrävd hög, visserligen på min hemmaplan, men denna sticker ut något
Högen heter snickarebacken, och grävdes ut 59-60, och är ganska bra dokumenterad. både i "handlingar angående Villands härad årgång XX" och i "Östan hav Västan berg"
I alla fall I denna hittar vi ekstamskistor ifrån två olika tidsperioder.
1. 12-1100 f.kr
2. 900- 700 fkr
Jag kan maila dig mer info om intresset finns