Författare Ämne: Kikarsikte!?  (läst 3030 gånger)

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
Kikarsikte!?
« skrivet: juli 06, 2011, 12:41 »
Men det är väl alldeles själklart att de gotländska kristallhängena användes som kikarsikte för armborst!? Ett större framtill och ett mindre bak..... ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad webbsmurfen

  • Stammis
  • Antal inlägg: 124
SV: Kikarsikte!?
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2011, 13:24 »
Hej Adils.

Det finns skåror som man använde för att sikta med, Det var så enkelt att använda att riddarna fruktade detta vapen. Kristallhängen vet jag dock ingenting om, Utveckla gärna.

Utloggad Sven-Åke

  • Veteran
  • Antal inlägg: 652
SV: Kikarsikte!?
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2011, 13:46 »
Det är sant att riddarna fruktade detta vapen. I mellaneuropa  förbjöd man användadet av armborst, men det förbudet fungerade dåligt.
Ingen riddare använde armborst. Det ansågs inte . . . "ridderligt" !

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Kikarsikte!?
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2011, 15:40 »
Man har på Gotland funnit ett antal silverinfattade runda bergskristaller, som med fördel kan användas som förstoringsglas. Det största är alldelses för stort för att bäras runt halsen, varför man kan undra om det kan ha suttit på en stav och kanske använts för att tända rituella eldar. Vikingatidens skickliga guldsmeder kan ha haft nytta av dem som just förstoringsglas och när jag spånade lite runt det där slog det mig att man kanske kunnat använda dessa som kikare, om man placerar två stycken framför varandra på lämpligt avstånd. Tyvärr hittade jag inga bilder på nätet just nu, men jag återkommer. Det här var mer en kul grej, då ingen hittills kommit med en heltäckande teori om dessa.
Hell thir regin donaraz!