1) Kan du länka till info om detta vore jag väldigt glad
2) EN genomtänkt tolkning av Vis vore intressant, alla jag hört haltar något, för det mesta vill man skilja på inneblrden av vis i Visingsö och Vista, dom får helt olika förklaringar. Märkligt tycker jag, specielt som vi förekommer i så många ortsnamn i trakten. Vireda Visjön Vismålen, Viskvarn med mera.
1) Tyvärr och förlåt, jag kopplade fel i ortnamnskicket - någonstans mellan Tomteboda och Emmaboda...!
Dessutom var det runstenarna som började göras i Småland, på början av 900-talet, varifrån dom spridde sej till Väst-Götaland och det övriga Sverige. Vilket i sej kopplar Småland till Gotland och den äldsta stenhuggar-traditionen...
2) Det är en rad inbördes relaterade associasioner till pronomenet 'vi', där man utgår från att en antal förenas i en gemensam uppfattning, aktivitet eller handling. 'Vi' uttrycker i princip en 'helhet' - på en eller annan nivå, typ: 'vi bybon', 'vi jämtar', 'vi svenskar', 'vi människor'. Det är denna helhet man vill understryka - som orubblig - i dom medeltida uttrycken: 'Vi, De Gothers, Svears och Venders Konung' och 'Vi, Konge av Danmark, hertug av Holstein, Sleswig og Dietmarsken".
Detta 'vi' kan alltså uttrycka en överordnande tillhörighet, lojalitet och identitet - inom en grupp eller familj, etnicitet eller art. I ett naturfilosofiskt perspektiv kan man använda detta 'vi' som en framträdande, social byggsten - där hela enheter kan och får ta del i större helheter. När enighet bekräftas i handling blir dom även helande, i psykologisk och social mening. När vissa former för aktivitet (samvaro) bekräftar enigheten piggar det också upp helhetskänslan, vilket berör det mest sakrala och hel-iga mellan människor.
När känslor av 'enhet' och 'enighet' ges ett aktuellt perspektiv framstår alltså 'helhet' och 'helighet' som naturliga känslor. Det forn-nordiska 'vi' (ve) var alltså ett av hednatidens 'församlingslokaler' - troligtvis på lokalt nivå. ('Hov' representerar troligen länsnivån medan 'tempel' endast förekommer på riksnivå.)
Ett Vi/Vie/Ve representerar alltså en församling, vars samvaro skulle gynna såväl individen som hennes närmaste omgivning. Ortsnamn med Vi/Ve förekommer över hela Norden och har ett tydligt samband till såväl fiske-/fångst-kulturer som dom agrara samhällen. Jmfr. spridningen av fornborgar och 'heliga lundar':
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3731.msg29782/topicseen.html#msg29782Nu kan man brodera ut den grundläggande innebörden i 'vi" med ord som 'vit' (vet), 'vita' (veta), 'vis' (rönt vett, sam-vets-grann) och vi-tal (livgivande). När man sen hittar personnamn som Ve-mund och ortsnamn som Vi-borg och Visby får dom faktiskt ett nytt innehåll - med en logisk innebörd.
Dessutom kommer namnskicket då att stämma rätt så bra med dom ideal-värden vi kan spåra från antikens naturfilosofiska fruktbarhetskulturer...