Exempel från VG:
Edsvägen–urgammal transportled
Blanda de äldsta kända ”bedrifterna” här hör den norske kungen Harald Hårdrådes år 1064.Han seglade då uppför älven till Vänern med 60 krigsskepp och härjade runt Vänerns stränder.Han fick rulla sina skepp på stockar för att ta sig förbi fall och forsar vid Lilla Edet, Åkerström, Trollhättan och Vargön.
Hela vägen gick det alltså inte att fara med skepp från Vänern till Västerhavet.
Från Vänern, via Göta Älv till Sveriges enda fria öppning mot Västerhavet skulle så gott som hela Sveriges export och import gå.
Mycket tidigt utnyttjades en väg från Vassbotten vid Vänersborg till Lilla Edet, varifrån skeppen kunde nå ut i havet.
En uppgift från 1749 anger att 900 hästar var i ständig gång på denna väg. Dessa hästar drog var sin kärra och en hästkarl kunde sköta uppemot 12 till 15 hästar.
Avståndet mellan Vassbotten och Åkerström är cirka 12 kilometer, så avståndet mellan varje ekipage var bara
sju meter om alla ekipagen var ute samtidigt!
Om man tänker sig att varje vagn gjorde en tur och retur resa per dag med genomsnittslast på 450 kg och varje häst gjorde ca, 150-160 dagsresor per år. Då blir det kanske lågt räknat ca, 66000 ton gods.
Och
Redsvägen:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Redv%C3%A4genPå slätterna i VG har det naturligtvis gått vägar mellan byarna där några säkert varit större som exempelvis den mellan Lödöse och Skara eller Redsvägen från söder och norrut. I hela VG finns dessutom åar som varit farbara i långa stycken som Nossan, Lidan och Tidan. T om Skara skall ha haft en hamn. Viksbåten från Uppland är säkert ett bra exempel på en inlandsbåt som kunnat gå i små vattendrag med mycket last (som en släde)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Viksb%C3%A5ten