Jag tycker inte den här tråden är platsen för vetenskapsteoretiska diskussioner. Vill man ha sådana får man skapa en ny tråd, där man diskuterar vad vi egentligen kan veta om historien, och hur teoribildningen egentligen sker.
Jag skriver ändå ett inlägg på temat eftersom övriga personer skrivit typ tio-femton var :-), sen blir det inga fler:
Ska vi vara strikta kan vi ju inte veta något om någonting alls (vi kan inte ens vara helt säkra på att vårt eget jag existerar) men en sådan filosofisk hållning är ofruktbar ur vetenskaplig och kulturell synvinkel, och på gränsen till pubertal/gymnasial. Vi måste kunna förutsätta vissa saker, utan att i detalj analysera varje del för sig. Detta är skillnaden mellan att "kunna" och att "förstå".
Visst kan man analysera färgskalan och den kemiska sammansättningen hos en målning av da Vinci. Detta kanske betyder att man kan målningen i strikt vetenskaplig mening. Men man förstår den inte - bara för att man vet allt om delarna. Det är först när delarna läggs ihop till en helhet som "förståelse" uppstår.
På samma sätt måste man kunna tolka grottmålningarna i Lascaux, inte bara utifrån deras kemiska sammansättning, utan också utifrån deras innehåll, mening och kontext. Personerna som skapade Lascaux kan ha målat floder och berg som ser ut som djur. Men mer sannolikt är att de faktiskt har målat djur, och för förståelsen av målningarna är detta antagande grundläggande.
Ska man käbbla i all oändlighet om det är djur eller floder de målat, ja då kommer man aldrig komma framåt.
Förståelse är alltså ett delvis "ovetenskapligt" begrepp, men helt nödvändigt för att vetenskap ska kunna finnas.
I det modernistiska paradigmet kring synen på historien (typ sen Weibulls) har det funnits en stark slagsida mot "kunnandet" (vi kan nästan inte veta något, vi kan bara anaysera delarna).
Detta paradigm håller dock på att brytas ned till förmån för ett annat paradigm (vi kan veta mycket mer än vi trodde tack vare dna från människor och djur, isotopanalys, materialanalys, pollenanalys, mm). Ironiskt nog har detta möjliggjorts mycket tack vare den analytiska naturvetenskapen.
Att det modernistiska paradigmet är på väg ut skapar spänningar, särskilt hos dem som investerat mycket prestige i detta paradigm (oavsett om paradigmet tjänar sin sak idag eller inte). Detta blir extra tydligt när något så spektakulärt som de nya fynden i Gamla Uppsala kommer i dagen.
Människor är inte rationella, utan styrs istället hög grad av prestige, vilket ofta förbises. I efterhand rationaliserar vi sedan våra ageranden så att det passar till vår bild av det rationella jaget.
//Hälsningar från en som är nästan helt ny på detta forum.