Det kommer att bli många spekulationer om dessa fundament....för som vanligt när det gäller historia har vi bara en liten del - och vi kan bara ana vad det är vi hittat.
Idag kallas det för stolprader vilket absolut är logiskt - men som vanligt saknar vi fakta. Det pratas om stolpar på 8 -10 meters höjd....men det är en ren spekulation.
Med grund av fynden kan vi spekulera om att stolparna var grova beroende att de skulle bära upp en stor tyngd, de var alltså inte speciellt höga? De hade tvärslåar längst upp, det vi se är alltså resterna av ett svenskt Stonehenge - fast av trä och på längden istället för i en cirkel. På dessa tvärslåar hängdes det som offrats upp, därav benresterna längs hela radens sträckning.... Fel naturligtvis - det vi hittat är resterna av ett långbord där menigheten intog sina måltider, därav benresterna...osv
Spekulationerna kommer att bli många - och det är bra. Det är alltså inte säkert att här stod en stolprad. Någonting stod här. Högst troligt var det stolpar som fundamenten gav stöd till eftersom vi även hittat trärester inne i fundamenten.
Kommer benresterna från offer eller är det rester av måltider grabbarna åt när de byggde dessa fundament? Vem i sö fall käkade en hundvalp?
En tid av brainstorm och fantasifulla spekulationer tror jag vore bra och nyttigt.
Personligen tror jag på stolpradsteorin
Nu är jag nyfiken på alternativa förslag.
Thomas