Författare Ämne: Nya fynd i Gamla Uppsala  (läst 416250 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #220 skrivet: september 25, 2012, 19:39 »
För de som missade det så var det ett kort inslag om undersökningarna i Gamla Uppsala i Vetenskapens Värld igår. Bland annat berättar man om grophusen som undersöks just nu, och man visar lite fynd.

Kan dock varna för att speakerns manus kanske kan framstå som lite provocerande för vissa...  ;D

[urlhttp://www.svtplay.se/video/311570/24-9-20-00][/url]

Inslaget börjar runt 19 minuter in.

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #221 skrivet: september 25, 2012, 21:24 »
Länken fungerar inte. Finns det någon möjlighet att du kan lägga in den igen AndreasE?

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #222 skrivet: september 25, 2012, 21:41 »
Här är länken till avsnittet.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #223 skrivet: september 25, 2012, 21:43 »
Anganatyr. Programmet finns på www.svtplay.se. Titta under senaste program.

Man har hittat några grophus på en tomt med en större hall i närheten. Som vanligt serveras hela den klassiska bakgrunden med Kungshögarna och Svea-mytologin med krigare i Sutton Hoo hjälmar som härjar runt men vad detta har haft med grophusen att göra är oklart.

Utöver grophusen, några plispetsar och Svearefenser  kommer i slutet  enexalterad Victoria Dyring fram som lovar nya spännande avslöjanden.

Fina grophus och fina pilspetsar.

Ungefär samma historia, i ingressen, som kanske kungen fick höra om Uppsala som det sjunkna Atlantis eller att Oden och Frej ligger begravda i Uppsala.

Den vetenskapliga substansen är helt OK förutom överdrifterna i början och i slutet.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #224 skrivet: september 25, 2012, 22:02 »
krigare i Sutton Hoo hjälmar

Nja, nu finns ju betydligt närmare exempel i en av kungshögarna, Valsgärde, Vendel, Ulltuna och Fyrislund.

Man har hittat några grophus på en tomt med en större hall i närheten. Som vanligt serveras hela den klassiska bakgrunden med Kungshögarna och Svea-mytologin med krigare i Sutton Hoo hjälmar som härjar runt men vad detta har haft med grophusen att göra är oklart.

Nu handlade ju inslaget inte bara om grophusen. Bilderna på krigare (som förövrigt är SVT:s val, inte projektets), relaterade förstås till diskussionen om pilspetsarna, de orientaliska bältesbeslagen och frågan om det funnits en garnison i Gamla Uppsala.

Jag kan lova att kungen inte fick höra om Atlantis eller Oden och Frej (vilket vi ju för övrigt inte fick höra i detta reportage heller). Förstod dock att bara ordet "svear" skulle väcka anstöt. 

Det kommer fler inslag på Vetenskapens Värld, men vad jag förstår så vill de pytsa ut sitt material över flera avsnitt.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #225 skrivet: september 25, 2012, 22:13 »
Jag är avundsjuk på den bevakning som Uppsala får av Vetenskapens Värld med tanke på vårt Public Service som skall bevaka hela landet.

Vetenskapens Världs lata redaktion har aldrig satt sin fot i Uppåkra. Jag är imponerad över att Uppsalagrävningarna  har så mycket bättre täckning i vår så kallade Public Service.

Applåd för Uppsala och mediarelationerna!

Thomas I

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #226 skrivet: september 25, 2012, 22:20 »
Jag är avundsjuk på den bevakning som Uppsala får av Vetenskapens Värld med tanke på vårt Public Service som skall bevaka hela landet.

Vetenskapens Världs lata redaktion har aldrig satt sin fot i Uppåkra. Jag är imponerad över att Uppsalagrävningarna  har så mycket bättre täckning i vår så kallade Public Service.

Applåd för Uppsala och mediarelationerna!

Thomas I

Jag gissar att det kommer något rejält om Uppåkra framöver, det vore väldigt konstigt annars.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #227 skrivet: september 25, 2012, 22:34 »
Supergeten. Jag har frågat guiderna och det har aldrig varit en TV-team i Uppåkra  sedan TV4 Sveriges Historia,

Vårt lokala SVT Sydnytt som älskar konfilkter har rapporterat flitigt från Ales Stenar men aldrig från Uppåkra.

Finnestorp är ett annat intressant område som aldrig nämnts i Vetenskapens Värld? Vi har även Stenålderfynden i Motala.

Men nu skall inte detta handla om andra platser utan hatten av för Uppsala och profesionella mediakontakter.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #228 skrivet: september 25, 2012, 22:40 »
Jag är avundsjuk på den bevakning som Uppsala får av Vetenskapens Värld med tanke på vårt Public Service som skall bevaka hela landet.

Vetenskapens Världs lata redaktion har aldrig satt sin fot i Uppåkra. Jag är imponerad över att Uppsalagrävningarna  har så mycket bättre täckning i vår så kallade Public Service.

Applåd för Uppsala och mediarelationerna!

Thomas I

Jag kan inte tala för Vetenskapens världs redaktion, men jag tror inte att de bara dyker upp sådär. Man måste nog vara lite på själv och höra av sig. Sen är Vetenskapens värld visst hårda på att man vill ha exklusivitet. Om det de är intresserade av kommer ut på något annat sätt (blogg, tidningsartikel eller dylikt) så struntar de i att göra reportaget.

I grund och botten så tror jag att två aspekter ligger bakom.
Den första är att detta är en stor, pågående utgrävning som är en engångsföreteelse. Det är liksom nu eller aldrig som gäller. Det faktum att grävningarna i Uppåkra är årliga och mindre i skala ligger dem nog i fatet.
Den andra är det geografiska läget. Inte för att man tycker att Mälardalen är viktigare, utan för att det är lätt att skicka dit en reporter och en kameraman till en liten kostnad.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #229 skrivet: september 25, 2012, 22:43 »
Supergeten. Jag har frågat guiderna och det har aldrig varit en TV-team i Uppåkra  sedan TV4 Sveriges Historia,

Vårt lokala SVT Sydnytt som älskar konfilkter har rapporterat flitigt från Ales Stenar men aldrig från Uppåkra.

Finnestorp är ett annat intressant område som aldrig nämnts i Vetenskapens Värld? Vi har även Stenålderfynden i Motala.

Men nu skall inte detta handla om andra platser utan hatten av för Uppsala och profesionella mediakontakter.

Thomas I

Nu var ju inte Sveriges Historia särskilt länge sedan. Någon sorts Mälardals-centrism kan knappast sägas ligga bakom lokalnyheternas ointresse, och Motala har fått en bit intresse, tex ett långt inslag i Vetenskapsradion Historia.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #230 skrivet: september 26, 2012, 17:15 »
Uppåkra kommer nog att uppmärksammas av SVT också skulle jag tro. Dock är det väl som Andreas säger en pågående företeelse med ackumulerande fynd, så när det finns mycket att visa så kommer det nog. TV handlar om show och Uppsala är en show i sig med sin fundementala plats i svensk historia.
Erik

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #231 skrivet: oktober 01, 2012, 20:47 »
Idag släpptes nyheten att ett runbleck har påträffats i Gamla Uppsala.

Runblecket är tyvärr endast ett litet fragment av ett större bleck, men det är skrivet på fornsvenska med runor som vanligtvis dateras till slutet av 1000-talet eller början av 1100-talet. Vetenskapens Värld sände ikväll ett inslag om runblecket, vilket borde finnas tillgängligt på SVT Play efter att programmet slutar.

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #232 skrivet: oktober 02, 2012, 09:40 »
Att döma av bloggen så verkar det vara en väldig dominans av medeltida och vikingatida fynd i årets utgrävningar. Beror det på att man ännu inte kommit ner till vendeltida och folkvandringstida lager, eller speglar det den faktiska aktiviteten på platsen, att bebyggelsen i dessa delar av Gamlis är relativt "ung"? Vad är din tolkning Andreas, du verkar ha viss inblick i grävningarna?

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #233 skrivet: oktober 02, 2012, 12:50 »
Inte för att jag är Andreas men på besök där i våras grävde bla ut ett hus från 200-talet.
Erik

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #234 skrivet: oktober 03, 2012, 21:03 »
Att döma av bloggen så verkar det vara en väldig dominans av medeltida och vikingatida fynd i årets utgrävningar. Beror det på att man ännu inte kommit ner till vendeltida och folkvandringstida lager, eller speglar det den faktiska aktiviteten på platsen, att bebyggelsen i dessa delar av Gamlis är relativt "ung"? Vad är din tolkning Andreas, du verkar ha viss inblick i grävningarna?

Viss inblick... haha, tja, så kan det ju beskrivas... :)

Tja, årets grävningar går ju rakt igenom delar av den medeltida (och yngre) bytomten, så självklart blir det mycket medeltid. Men materialet spänner i stort från förromersk järnålder till nutid.

Ok, jag kan vet inte hur mycket jag kan säga om allt, men som vanligt på boplatser med den här långa kontinuiteten så blir fyndmaterialet större ju längre in i vendeltid och vikingatid man kommer. De tidigaste faserna är förstås mycket störda av all senare aktivitet. Vi har dock ett området med hus från romersk järnålder som inte överlagras av senare hus. De första C14-dateringarna har även börjat komma in, och resultaten har hittills varit... överraskande :)

Sen gräver vi inte i den mest centrala delen av GU. Man kan ju förvänta sig att den äldsta bebyggelsen ligger uppe på åsen vid kungsgården och höggravfältet. 

Utloggad liothida

  • Stammis
  • Antal inlägg: 433
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #235 skrivet: oktober 04, 2012, 11:01 »
De första C14-dateringarna har även börjat komma in, och resultaten har hittills varit... överraskande :)

Kom igen, säg det!  ;)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #236 skrivet: oktober 04, 2012, 19:18 »
Problemet är att jag inte vet hur mycket som får sägas i ett såhär offentligt forum, samt att jag förstås inte vet de exakta detaljerna - har bara sett dem som en del av en slideshow på ett möte.

Men kan säga så här -  den första omgången C14-dateringar gav överlag betydligt äldre dateringar än vad som var förväntat.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #237 skrivet: oktober 04, 2012, 19:36 »
På andra platser av Uppsalas karaktär är ofta kontinuiteten påtaglig. Gissar på fynd redan från bronsålder med en förtätning i RJÅ?

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #238 skrivet: oktober 04, 2012, 19:42 »
Det finns en Uppsala grävblogg här:

http://www.arkeologigamlauppsala.se/Sv/nyheter/Pages/default.aspx

Inga sensationer så här långt! Grophus är inte så spännande. Jag har läst om ett vackert glasfynd.

Problemet verkar vara att medeltiden påverkat järnåldern i Uppsala.

Uppåkra är till skillnad mot Uppsala övergivet och bevarat sedan tidig medeltid. Ren tur!

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #239 skrivet: oktober 04, 2012, 19:48 »
På andra platser av Uppsalas karaktär är ofta kontinuiteten påtaglig. Gissar på fynd redan från bronsålder med en förtätning i RJÅ?

Ja, det finns bronsålder (bland annat har en grav från bronsåldern undersökts för några år sedan). Förtätningen verkar som du säger ske under romersk järnålder, och monumentalisering under folkvandringstid/tidig vendeltid. 

Inga sensationer så här långt! Grophus är inte så spännande. Jag har läst om ett vackert glasfynd.

Dissar du våra grophus? :)

Förvänta er inga större sensationer på bloggen. Det är tajt kontroll över vad som läggs ut.

Glasfyndet är dock inte bara vackert. Det är ett reticella-glas av en typ som är otroligt ovanlig i Sverige. Endast ett annat exemplar är känt sedan tidigare (Valsgärde grav 7... har jag för mig). Högst exklusivt.

Problemet verkar vara att medeltiden påverkat järnåldern i Uppsala.

Uppåkra är till skillnad mot Uppsala övergivet och bevarat sedan tidig medeltid. Ren tur!

Gamla Uppsala har varit tätt befolkat i 2000 år, så många områden är en salig röra av olika perioder. Järnåldern är totalt kvaddad i på vissa ställen, och välbevarad på andra.