Stycke 1. Bra, då är vi överens om att i högar finns män, kvinnor och pojkar, troligtvis finns även en flicka i någon hög också. Därmed kan vi inte avgöra vem graven är rest över. Den är rest över någon av de personer som ligger i högen. Vi är då också överens om att "kungshögar" är rent struntprat, det är en gammal förlegad syn att det är kungar som ligger begravda i Kungshögar.
Missuppfattar du mig med meningen eller? Vad jag säger är att osteologiskt så kan man ofta identifiera mer än en individ i benmaterialet i storhögarna. Jag menar att man på grund av detta kan förvänta sig att hitta ben efter olika sorters individer - kvinnor och män, unga och gamla. Det betyder även att om vi vill ta reda på vem eller vilka som utgör de primärt begravda, så måste vi titta på föremålen som finns i graven. Det finns förstås en risk att föremålen inte har med den begravda att göra, men det är mer sannolikt att fallet är det omvända. Jämför med Ibn Fadlans beskrivning av en hövdingabegravning, där den döda mannens ägodelar, samt nytillverkad kläder bara för hans begravning, följer med på bålet. Den andra individen i den begravningen är inte den den som högen reses för, och hon får inte heller med sig några föremål.
Sen ser jag ordet "kungshög" som ett begrepp som inte ska tas bokstavligt. Ett monument skapas av de efterlevande för att uttrycka någonting, och behöver ju faktiskt inte ha så mycket med den döda i sig att göra. Man kan ju lika gärna uttrycka sin politiska eller ekonomiska makt när en annan familjemedlem dör än just en "kung", tex en arvinge eller en hustru. Om detta har skett är dock en annan fråga.
Stycke 2 måste du hjälpa mig med. "Riktigt stora högar från Mellansverige" måste avse storhögar. Du säger att de bedöms som manliga? Inga sådana är, vad jag vet, utgrävda. Är det själva formen på dessa storhögar som gör dem manliga? Erekterade är som ju onekligen...
Vad menar du, inga utgrävda storhögar? I Mellansverige finns ett par utgrävda storhögar; öst- och västhögen samt Gullhögen i GU, Ottarshögen i Vendel, Brunnshögen i Husby-Långhundra, Stabbyhögen och några till.
Ok, så:
Västhögen: svärdsknapp, bältessölja, möjlig hjälm, spelbrickor.
Östhögen: hjälm, spelbrickor, guldbleck som skulle kunna komma från en skramasax eller en sölja, sköld.
Brunnshögen: svärd, sköld.
Ottarshögen: kam med fodral (kamfodral hittas i stort sett aldrig med "kvinnliga" föremål), pressbleck av vendeltyp
Gullhögen: benknappar/spelpjäser, X-formiga beslag.
Mönstret är ganska tydligt. Inga pärlor eller pärlspridare. Inga ryggknappspännen eller likarmade spännen. Inga kedjor med nycklar, pincetten eller skopor. Inga hårnålar.
Du jämför alltså storhögars gravinnehåll med andra gravtyper som innehåller kvinnor? Är det verkligen relevant?
Ja, vad annars skulle jag jämföra med? Visst kan man argumentera för att kvinnor inte fick med sig några personliga föremål när de begravdes i storhögar, men jag tror att få skulle finna det argumentet övertygande. I alla andra sorters gravar har kvinnor fått med sig åtminstone sin klädedräkt med de föremål som ingick i den.