Författare Ämne: Nya fynd i Gamla Uppsala  (läst 418364 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #500 skrivet: oktober 12, 2013, 21:38 »
95 % av det kommunala vattnet i Uppsala kommun kommer från Uppsalaåsen och Vattholmaåsen.

Mer information om vattenförsörjningen i området.

Citera
Uppsalaåsen, med tillrinningsområde, är ett av Sveriges största grundvattenmagasin och bedöms ha så stor betydelse för vattenförsörjningen inom stora delar av Uppland, att det kan komma att bli av riksintresse.
Uppsala kommun

Här går även att läsa att grundvattennivån i åsen har sjunkit med ca 1 meter fram till 50-talet på grund av det stora uttag som den moderna kommunala vattenförsörjningen innebär. Detta är anledningen till att de flesta av Uppsala gamla källor har sinat eller endast ger små mängder vatten idag.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #501 skrivet: oktober 12, 2013, 21:39 »
Av alla undertrådar av tråden måste detta verkligen vara lågvattnet, att götisternas soppa är tunn har jag förstått men kryddorna verkar vara ren skär dumhet och fanatism...usch




Ja, denna soppa börjar verkligen stinka nu.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Nya fynd i Gamla Uppsalag
« Svar #502 skrivet: oktober 12, 2013, 21:57 »
Stakodder, ok, vi reder ut begreppen. Vad är en grusås? Det är en ås som bildades när inlandsisen smälte. Många av dessa grusåsar ligger idag under vår marknivå. Dessa grusåsar ör vattenförande eftersom vatten transporteras längs med den, genom gruset.

Grusåsar som ligger ovan mark, alltså sticker upp ovanför  marknivån på t.ex. En slätt, som t.ex den grusås som GU ligger på, kan inte vara vattenförande av samma skäl som vattenförande grusåsar under maken ÄR vattenförande, = gruset släpper igenom vatten.

Undantag från denna regel finns naturligtvis, men de är alltså undantag. Kallkällor kan finnas i grusåsar ovan marknivån genom att det just sör finns ett grövre material sommvatten trycks upp igenom från underliggande  lager.

Ett lerlager kan i vissa fall keda upp vatten över grundvattennivån - men det innebär att ett tryck finns längre ned eller "uppströms" i hrundvattnets väg mot lägre liggande områden.

De grusåsar som nämns som vattenförande ligger alltså under vår marknivå, inte över.

Vi diskuterar GU. GU ligger på en grusås som höjer sig över en slätt. Vatten rinner alltid nedåt, aldrig uppåt. GU psen kan alltså inte vara vattenförande enligt naturlagarna - och tyngdlagen.

Kallkällor kan förekomma i grusåsar vilket jag nämnde ovan. Lerlager kan, under förutsättning att det finns ett högt tryck uppströms, trycka vatten upp över grunvattennivån, men inte mycket över denna nivå. Speciellt inte i en grusås som ligger på en slätt - eftersom grus släpper igenom vatten.

Grusåsar under marknivån, dör de flesta grusåsar finns, fungerar som vattentransportörer. Tungt grovt material avsötts i deras mitt, finare material på deras sidor, och i avsmöltningens sista delar, på deras topp. Lite slarvigt kan man se dem som "rör" av geovt material inkapslat av finare sand, kankse till och med glaciallera. Vattnet rör sig i det grövre materialet - och det finare materialet, som är tätare, är rörets sidor.

Har du en annan uppfattning lm själva grunderna för vattenförande grusåsar?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #503 skrivet: oktober 12, 2013, 22:00 »
Supergeten, vad exakt är det som stinker? Var vänlig att precisera.

Vet du någon grusås som ligger på en slätt som är vattenförande?  Det är det vi diskuterar just nu.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #504 skrivet: oktober 12, 2013, 22:06 »
Citera
I Uppsala är huvudsakligen Uppsalaåsen vattenbärare, både den synliga åsen och den delen som består av grusmaterial som är täckt av lera.
Uppsala kommun.
 
Samma som ovan, sista sidan. Även den synliga delen av Uppsalaåsen är vattenförande.

Sen har du fel i att Uppsalaåsen skulle ligga på en platt slätt. Hela Uppsalaområdet lutar söderut, mot Mälaren.

Hur som helst, jag har som sagt personligen undersökt brunnar i GU som utan tvekan varit vattenförande och som knappt, eller inte alls, nått ner i leran under sanden. Man har generellt sett inte behövt gräva särskilt djupt i GU för att hitta vatten.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Nya fynd i Gamla Uppsalag
« Svar #505 skrivet: oktober 12, 2013, 22:11 »
Stakodder, ok, vi reder ut begreppen. Vad är en grusås? Det är en ås som bildades när inlandsisen smälte. Många av dessa grusåsar ligger idag under vår marknivå. Dessa grusåsar ör vattenförande eftersom vatten transporteras längs med den, genom gruset.

Grusåsar som ligger ovan mark, alltså sticker upp ovanför  marknivån på t.ex. En slätt, som t.ex den grusås som GU ligger på, kan inte vara vattenförande av samma skäl som vattenförande grusåsar under maken ÄR vattenförande, = gruset släpper igenom vatten.

Undantag från denna regel finns naturligtvis, men de är alltså undantag. Kallkällor kan finnas i grusåsar ovan marknivån genom att det just sör finns ett grövre material sommvatten trycks upp igenom från underliggande  lager.

Ett lerlager kan i vissa fall keda upp vatten över grundvattennivån - men det innebär att ett tryck finns längre ned eller "uppströms" i hrundvattnets väg mot lägre liggande områden.

De grusåsar som nämns som vattenförande ligger alltså under vår marknivå, inte över.

Vi diskuterar GU. GU ligger på en grusås som höjer sig över en slätt. Vatten rinner alltid nedåt, aldrig uppåt. GU psen kan alltså inte vara vattenförande enligt naturlagarna - och tyngdlagen.

Kallkällor kan förekomma i grusåsar vilket jag nämnde ovan. Lerlager kan, under förutsättning att det finns ett högt tryck uppströms, trycka vatten upp över grunvattennivån, men inte mycket över denna nivå. Speciellt inte i en grusås som ligger på en slätt - eftersom grus släpper igenom vatten.

Grusåsar under marknivån, dör de flesta grusåsar finns, fungerar som vattentransportörer. Tungt grovt material avsötts i deras mitt, finare material på deras sidor, och i avsmöltningens sista delar, på deras topp. Lite slarvigt kan man se dem som "rör" av geovt material inkapslat av finare sand, kankse till och med glaciallera. Vattnet rör sig i det grövre materialet - och det finare materialet, som är tätare, är rörets sidor.

Har du en annan uppfattning lm själva grunderna för vattenförande grusåsar?

Thomas

Skriv då inte som du gjorde, att grusåsar inte håller vatten, det var det jag reagerade på. Om det finns brunnar vid Gamla Uppsala, har de väl grävts för vattnets skull? Som sagt, eftersom varken du eller jag har satt grundvattenrör i åsen på 1100-talet kan vi veta var nivån låg då. Var finns framgrävda brunnar vid Gamla Uppsala?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #506 skrivet: oktober 12, 2013, 22:17 »
Själva fenomenet med att en brunn som sågs som ett bevis för att Rudbeck fuskat med att skapa en brunn som senare (300 år) tider skulle gräva fram för att bevisa att nämnda brunn är mimers inte var skapad under nämnda mans tid utan 500 år före honom, oavsett vattenföring, bevisar att mälardalingarna är ena listiga ena, de grävde en brunn på pin kiv som de sedan lät Rudbeck 500 år efter uttala sig om så att de ytterligare 300 år senare kunde använda som bevis på götisternas enfald....

tja
Erik

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #507 skrivet: oktober 12, 2013, 22:24 »
Skriv då inte som du gjorde, att grusåsar inte håller vatten, det var det jag reagerade på. Om det finns brunnar vid Gamla Uppsala, har de väl grävts för vattnets skull? Som sagt, eftersom varken du eller jag har satt grundvattenrör i åsen på 1100-talet kan vi veta var nivån låg då. Var finns framgrävda brunnar vid Gamla Uppsala?

Ett ganska stort antal brunnar undersöktes 2012 (jag grävde personligen ut ett par av dem). Var de låg går att se i den sammanfattning av förra årets undersökningar som finns här.

Sammanlagt undersöktes 9 brunnar och 9 vattenhål.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #508 skrivet: oktober 12, 2013, 22:31 »
Och du läser uppenbarligen inte ett ord som jag skriver. "Teorin" att Rudbeck lät bygga brunnen är helt tagen ur luften, men mycket spridd trots detta. Det enda indicium som fanns var dateringen till 1659 (ett redan i sig förfärligt svagt indicium). Att fyra stockar nu har daterats till 1180-talet betyder att teorin inte ens har detta som talar för den. Därför är det knappast konstigt att arkeologerna på Upplandsmuseet anser att vi kan lämna denna konspirationsteori bakom oss som fullständigt irrelevant. Måhända var deras ordval olyckligt, men de har rätt i praktiken.





Ja, deras ordval var olyckligt, eller slarvigt, vilket ju är just den enda synpunkt jag haft. Eller hur?
Är det för mycket begärt att man tycker att forskare ska utrycka sig korrekt? Och är det för mycket begärt av andra forskare att de granskar utsagor så passt kritiskt att de upptäcker slarv och olyckligheter innan de citerar dom?


Nån måtta tycker jag det ändå får vara...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #509 skrivet: oktober 12, 2013, 22:34 »
Jag måste bara flika in om åsar. Genom kapilärkraften kan de visst lyfta vatten över omgivande vattenvård.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #510 skrivet: oktober 12, 2013, 22:53 »
Är det för mycket begärt att man tycker att forskare ska utrycka sig korrekt?

Tja, det handlar om en blogg, inte en rapport, och man använder orden "kan helt avfärdas", vilket inte är samma sak som "helt omöjlig under alla omständigheter". Sanningen är att teorin om Rudbeck kunde avfärdas som helt bevislös för länge, länge sedan (vilket inte är samma sak som att den är teoretiskt omöjlig, vilket är vad du pratar om). Men visst, jag håller med om att ordvalet är olyckligt.

Och är det för mycket begärt av andra forskare att de granskar utsagor så passt kritiskt att de upptäcker slarv och olyckligheter innan de citerar dom?

Nu är det väl ingen som har citerat denna del av blogginlägget? Jag nämnde det inte i mitt första inlägg om ämnet, och redan i mitt andra inlägg så skrev jag att "allt är möjligt".


Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #511 skrivet: oktober 12, 2013, 23:03 »
Stakodder, kanske var det fel av mig att förutsätta att de som deltar i diskussionen förstod att jag menade just den grusås som  GU ligger på och som höjer sig över omgivande slätt och där man grävt en brunn, slarvigt av mig...

Men visst, grusås är ett geologiskt begrepp och de flesta ligger idag under vår marknivå och många syns inte ens idag ovan mark - och de är vattenförande eftersom grus släpper igenom vatten...

Yngwe, du har helt rätt, kapilärkraften kan föra upp vatten högre upp än omgivande grundvattennivå. Det är dock sällsynta fall. Kallkällor kan föra upp vatten genom grövre lager, liksom högt tryck. Vatten är dock tungt, 1 kmb väger ca 1 ton. Trycker måste alltså vara högre än vad vattenpelaren väger.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #512 skrivet: oktober 12, 2013, 23:21 »
Carl Thomas, Uppsala kommun säger själva i sitt informationsmaterial om kommunens grundvatten att Uppsalaåsen är vattenförande både i den ovan mark synliga delen och den som ligger under mark. Jag har personligen undersökt brunnar som inte går ner genom hela grusåsen i GU, och länkat till en rapport som visar att 9 sådana brunnar undersöktes i GU förra året (i stort sett hela undersökningsområdet låg på åsen förutom en bit i norr).

Hur mycket du än insisterar på att det är omöjligt/osannolikt så talar bevisen sitt tydliga språk. 

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #513 skrivet: oktober 12, 2013, 23:46 »
Du skrev ovan: "Grusåsar är inte vattenförande", vilket är fel och vilseledande. Grusåsar håller ofta stora mängder med grundvatten, naturligtvis varierar mängden med lokala förhållanden. Du får ta detaljerna just vid Gamla Uppsala med geologer.

Ett exempel, läs på sidan 27:
http://www.vattenmyndigheterna.se/SiteCollectionDocuments/sv/norra-ostersjon/publikationer/KoA2008/2-grundvatten.pdf
Tror att det är en olycklig formulering på den sidan, visst finns det grundvatten under grusåsarna, men knappast ett par meter ovanför marknivån..Fanns det vatten ovanför marknivån hade det varit lättare att ta ur det från sidan på åsen än att gräva en brunn  :)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #514 skrivet: oktober 13, 2013, 00:01 »
Tja, våra brunnar i GU nådde i alla fall inte alltid ner under den omgivande åkermarken.

Och som sagt, Uppsala kommun verkar inte hålla med.

Sen är väl det här en ganska meningslös diskussion? Ingen påstår att brunnen i fråga var vattenförande. 

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #515 skrivet: oktober 13, 2013, 00:28 »
Tja, våra brunnar i GU nådde i alla fall inte alltid ner under den omgivande åkermarken.

Och som sagt, Uppsala kommun verkar inte hålla med.

Sen är väl det här en ganska meningslös diskussion? Ingen påstår att brunnen i fråga var vattenförande.
Finns det några fynd som visar på vad brunnen i fråga, kan ha använts till??

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #516 skrivet: oktober 13, 2013, 00:38 »
AndreasE, jag hittar inte avsnittet om brunnarna i rapporten, kan du hjälpa mig med sidnummer? Jag skall senare, när jag hinner, läsa hela rapporten.

Ingen alls som påstår att brunnen ifråga var vattenförande? Bra, då kan vi ju lämna den biten helt och hållet och ägna oss mer intressanta saker. Varför grävdes denna brunn och var hade grävaren för avsikt med brunnen?

Thomas



Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #517 skrivet: oktober 13, 2013, 01:02 »
Det finns inget speciellt avsnitt om brunnarna. Man får leta i texten om varje delyta, och titta på anläggningskartorna. Då det endast är en sammanfattning av säsongens resultat så tror jag inte att brunnarna beskrivs närmare. För det får man nog vänta till 2017.

Finns det några fynd som visar på vad brunnen i fråga, kan ha använts till??

Jag har aldrig hört om några fynd, men jag antar att den informationen finns i rapporten (Olsson, Martin. 1911 En forntida brunn vid Gamla Uppsala (Upplands fornminnesförenings tidsskrift, band 6, s. 26-28.). Kan tänkas att det kanske nämns i Magnus Alkarps avhandling, men jag kommer inte ihåg.

Varför grävdes denna brunn och var hade grävaren för avsikt med brunnen?

Det kommer vi förstås aldrig få veta. Men det är fritt att spekulera. En idé är alltså att brunnen möjligtvis skulle kunna kopplas till den väl dokumenterade Erikskult som ägde rum i Uppsala under medeltiden.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #518 skrivet: oktober 13, 2013, 08:13 »
Stakodder, kanske var det fel av mig att förutsätta att de som deltar i diskussionen förstod att jag menade just den grusås som  GU ligger på och som höjer sig över omgivande slätt och där man grävt en brunn, slarvigt av mig...

Men visst, grusås är ett geologiskt begrepp och de flesta ligger idag under vår marknivå och många syns inte ens idag ovan mark - och de är vattenförande eftersom grus släpper igenom vatten...

Yngwe, du har helt rätt, kapilärkraften kan föra upp vatten högre upp än omgivande grundvattennivå. Det är dock sällsynta fall. Kallkällor kan föra upp vatten genom grövre lager, liksom högt tryck. Vatten är dock tungt, 1 kmb väger ca 1 ton. Trycker måste alltså vara högre än vad vattenpelaren väger.

Thomas

Din raljerande ton är härlig. Oavsett....gällande nuvarande låga och forntida högre grundvattennivåer så är det väl de samtliga framgrävda brunnarna som kan ge besked om saken.
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Nya fynd i Gamla Uppsala
« Svar #519 skrivet: oktober 13, 2013, 14:22 »
Stakodder, detsamma  :) min fru säger ibland att jag är en elak faan, men det stämmer inte alls, jag är en snäll jävel.

Grundvattennivån är ju det magiska ordet här. Jag tror att en stor majoritet i det civila livet  är helt och fullt övertygade om att vatten aldrig rinner uppåt och att de därmed även förstår att vatten alltid söker sig till den lägsta punkten, det är bland annat därför avloppshål i handfat, duschar och badkar alltid sitter på den lägsta pubkten.

När vatten samlats på den lägsta punkten i marken kallas det för grundvatten, dess "yta" för grundvattennivå.

Allt vatten på jorden, varenda droppe, är på väg till den lägsta punkten - om det inte befinner sig där redan. Naturligtvis gäller inte detta i Gamla Uppsala eftersom Uppsala Kommun skriver att öven grusåsen som GU ligger på, är vattenförande även i den del som ligger ovanför omkringliggande slätt  :)

GU skiljer sig alltså från resten av världen även när det gäller tyngdlagen, naturlagar och vattens beteende. Det var det jag tyckte var intressant.  ;)

Tidigare diskuterade vi kartor som visade en sjö söder om gravfältet. Om den sjön fanns där, vilket jag tror att den gjorde, var alltså grunvattennivån högre när sjön fanns där. Därmed är det troligt att brunnar i GU inte behövde gå ned i lerlagren för att få vatten in i sig. Alltså, en högre grundvattennivå medför att brunnar bara behöver gå ned till grundvattnet. Finns brunnar med olika djup är det ett tecken på att grunvattennivån har varierat - och då är det intressant att man undersöker varför grundvattennivån varierat.

Vi vet ju att slätten runt GU har dikats ur och landhöjningen har ju gjort sitt. Detta innebär att grundvattennivån i området har sjunkit  = gamla brunnar når inte längre ned till grundvattnet.

Men, kanske har det funnits en kallkälla på denna grusås? Kallkällor är inte speciellt ovanliga - och en sådan kan vara anledningen till att folk slog sig ned på denna grusås en gång i tiden. Ett fynd av en särskilt grund brunn kan vara en sådan ledtråd.

Thomas

Historia är färskvara.