Välkommen
Gäst
. Var snäll och
logga in
eller
registrera dig som ny medlem
.
maj 11, 2025, 19:40
Startsida
Hjälp
Sök
Contact
Logga in
Registrera
Arkeologiforum
»
Övrigt
»
Religionshistoria
»
Dillmanns omtolkning av Uppsalaremplet
« föregående
nästa »
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Dillmanns omtolkning av Uppsalaremplet (läst 3147 gånger)
Karlfredrik
Gode
Antal inlägg: 2 346
Dillmanns omtolkning av Uppsalaremplet
«
skrivet:
mars 23, 2011, 15:08 »
Francois-Xavier Dillmann påpekar ( i Hultgård,Anders (red): Uppsalakulten och Adam av Bremen,Falun 1997 sid51-74) att Adam använder ordet "
triclinium
om templet,
som ju inte betyder "tempel" eller "kultplats" utan "bankettsal"
Loggat
Leif
Gode
Antal inlägg: 1 814
http://lipoptena.blogspot.com/
SV: Dillmanns omtolkning av Uppsalaremplet
«
Svar #1 skrivet:
mars 23, 2011, 15:13 »
kul! (om det stämmer)
visar åter igen att man skall försöka ta sig så nära originalkällan (åtminstone språkligt) som möjligt innan man börjar dra slutsatser kring det som står. Lite snorigt för oss som inte kan latin.....
Loggat
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.
Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/
AndreasE
Gode
Antal inlägg: 2 947
SV: Dillmanns omtolkning av Uppsalaremplet
«
Svar #2 skrivet:
mars 24, 2011, 23:29 »
Vad jag förstår så använder Adam av Bremen både "triclinium" och "templum" när han beskriver Gamla Uppsala, vilket som sagt inte är en nyhet inom forskningen. Hur man ska tolka det är ju förstås svårt, men man kan tänka sig att problemet var att det inte fanns något bra latinskt ord för de skandinaviska hallbyggnader som mycket väl kan ha fungerat både som festhall och religiös byggnad. Då politiska ledare även fungerade som religiösa ledare i det fornnordiska samhället så skulle det inte vara konstigt om även hallen kunde har flera funktioner.
Loggat
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
« föregående
nästa »
Arkeologiforum
»
Övrigt
»
Religionshistoria
»
Dillmanns omtolkning av Uppsalaremplet