Nu är saga-texten både poetisk och prosaisk, varför geografin i sägnen inte är entydig. "Den Vita Stad" hör tydligen till i såväl andäktiga legender som i geografiska fakta. Men det synas klart att Yngvars besök i 'en vit stad' är mer än ett poetisk begrepp, men bygd på en historisk händelse. Sen får man arbeta med saken om man önskar skilja kliet från väten i den här sagan. I kombination med historiska runstenar, kungasagor och kyrkohistoria kan man faktisk ta reda på att här fanns en historisk Ingvar, son av Emund gamle.
Eftersom Anund Jacob inte hade barn var Emund de facto den ända i familjen som kunde ärva kronan, vilket betyder att hans son Ingvar under åren 1025-50 varit den ända arvprins av Svealand - efter farbror Kungen och far Gamle. Som kronprins ville jobbet som 'gardist' och 'gardistchef' vara en del av utbildningen. En kommande vikingakung fick givetvis bekanta sej med krigets grymma hantverk och kriminella politik.
Följer man Adam av Bremens Ingvar hamnar man direkt hos Anund, "kungens son". Begreppet känns också i Yngvar-sagan, där 'kungen' är Olof Sköldkonung och Yngvar hans son-son.
Linjen Olof-Emund-Yngvar bekräftas ett antal gånger av Snorres och andras saga-texter.
Om Emunds son dog under ett vikingatåg i österled, som gardist för faderns broder, kung Anund - så kan det väl förklara varför dessa högst speciella samling minnes-stenar restes under åren 1050-1061. Då fick Emund själv vara kung. Ensam, sonlös och maktlös satt han kvar i ett förlorat kungadöme, som den sista representant för den Europeiska antikens gamla kulturform. Med Anund Jacobs och Ingvars död kom alltså Svealand att förlora både sin egen kungalinje och sin historiska självständighet.
---
Slutet på vikingatiden hör tydligt ihop med händelserna innan och ikring år 1050. Anund Jacobs död markerar alltså ett tidevarv. Enligt runstenarna deltog Anund (Ònund) i tåget, ihop med Ingvar (Inkuiar). Båda omkom, i hop med en hel del andra dugliga män från Svealand och Östgötaland. Att vi här talar om kungen och hela hans hird, tycks vara tydligt.
I sagan om Yngvar beskrivs relationerna med Olof, Anund och Emund. Alltså har vi tre olika "evangelier" som alla berättar om samma personers öde på tre olika vis. Sen får man bilda sej en fjärde referenspunkt genom att söka förstå dom politiska förändringar som skakade Skandinavien under vikingatidens dramatiska slutfas.
När röken lägger sej år 1054 har den kristna kyrkan erövrat allt land i norra Europa, inklusive östra Skandinavien och Baltikum. Under slutfasen råkar emellertid Rom och Istanbul i kamp om makten över Fenno-Skandia, varför kyrkan nu delas i två. När kriget mellan syd och norr var över fick man omedelbart i sväng en ny antagonism och en ny front, mellan öst och väst. På så sätt kunde man också förinta historien om antikens Europa - från Grekland till Gotland - intill moderna vetenskaper började gräva fram och identifiera fragmenten och föra ihop otaliga pusselbitar, till bilder, sekvenser och epoker.
Vill man förstå vikingatidens slutskede - och orsaken till den senare schismen mellan öst och väst - är händelserna ikring år 1050 ödesdigra. Dom många och speciella minnesmärken efter Anund, Emund och Ingvar törs förklara att Vikingatidens politiska avslutning började med det ödesdigra 'korstoget' i österled, numer kallad "Ingvarståget".
Kan du snart definiera vilken Yngvar det är du söker - den legendariska eller den historiska?