Jag skulle tro att dessa sliprännor slipat diverse saker under seklernas gång. Vedjestenar verkar vara den sista saken som slipats?
Liar kom gissningsvis till vårt land på medeltiden någonstans. Före lien användes skäror. Skäror har en inåtböjd egg (recurved edge). Detta innebär att eggen måste slipas med ett konvext bryne, inte ett platt bryne. Ju med inåtböjd eggen är, ju mer konvext måste brynet vara.
Även lien har, delvis, en inåtböjd egg. Därför har även vedjestenarna en konvex yta i sina båda ändar – och de är platta på mitten för att klara att slipa liens raka del av eggen.
Som jag ser det har det alltså funnits minst två olika behov av form på brynen, dels helt konvexa brynen som kan slipa skäror, dels delvis konvexa och flata brynen som kan slipa liar. Utöver detta skulle jag tro att man även slipade vanliga brynen för knivar, svärd och andra eggverktyg.
En teori är att alla dessa brynen har haft samma grundform som vedjestensbrynena har, alltså rektangulära med avsmalnande ändar (konvexa kanter) och där kanterna alltid varit avrundade. Det skulle förklara mängden av sliprännor – samt även skillnaden i storlek (bredd/djup) på sliprännorna, samt delvis sliprännornas olika längder.
Jag är alltså fortfarande inne på att det varit en produktion av brynen. De stensorter som är lämpliga till brynen finns inte överallt. Dessutom behövs mjuk sandsten för själva formslipningen + hård platt bergart för flatslipningen. Istället för mjuk sandsten kan sjösand användas som slipmedel tillsammans med vatten.
Men – var finns då brynstensbrotten någonstans? Dessa bör ju ligga i hygglig närhet till dessa slipskåror?
Brynen kan tillverkas av hårt packade fin sandsten, finkorning skiffer – gärna med inslag av mycket fin kvarts eller kisel. Utan dessa stenbrott för råämnen stämmer ju inte ”massproduktionstanken” av brynen.
Alternativt – importerades råämnen till dessa brynen? Har någon undersökt vilken bergart dessa vedjestenar har – samt var ifrån de då kan komma? Piankys karta visar ju slipränneförekomster i närheten av kusterna?
Thomas