Författare Ämne: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur  (läst 49408 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« skrivet: mars 15, 2011, 16:12 »
Genusperspektivet smyger sig in överallt:

Citera
I en nyligen publicerad studie från Lunds universitet visar biologiforskarna Kristina Karlsson Green och Josefin Madjidian att forskning om djurs och växters beteende i könskonflikter färgas av ett mänskligt synsätt. Nu vill de skapa medvetenhet och debatt bland sina kolleger för att främja objektiviteten och öka bredden inom forskningsfältet.

Lundaforskarna Kristina Karlsson Green och Josefin Madjidian har studerat och mätt hur honligt och hanligt beteende i djurs och växters könskonflikter beskrivs i den akademiska litteraturen.

– Här kan vi visa på val och tolkningar som kan bygga på forskarens egen, kanske omedvetna, uppfattning om vad som är manligt och kvinnligt. Och nu har vi kvantifierat skillnaden i hur hanligt och honligt behandlas i forskningen. Det är alltså inte bara något som vi tycker och tror, säger Kristina Karlsson Green, Biologiska institutionen vid Lunds universitet.

http://www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelanden/manskligakonsrollerpaverkarforskningomdjur.5.2a6bbb0612e5f8acc1d80001510.html
Ju äldre desto bättre.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #1 skrivet: mars 15, 2011, 16:49 »
Problemet är att övriga djur helt saknar genusmedvetenhet och alltså skamlöst beter sig som hanar respektive honor.

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #2 skrivet: mars 15, 2011, 19:30 »
Hur ska man annars kunna förmedla till människor om man inte beskriver utifrån ett mänskligt synsätt?

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #3 skrivet: mars 15, 2011, 19:40 »
Inte mitt område men undrar om en blåvalshane uppför sig på samma sätt som en måshane eller en rävhane, eller som andra blåvalshanar?? Finns det ett generellt sätt som hanar inom olika arter uppför sig??, eller honor?? Kan ju konstatera att mänskliga hanar uppför sig på olika sätt och honorna likaså.. >:D

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #4 skrivet: mars 15, 2011, 21:55 »
Ja det finns gemensamma drag i beteende och sexuella strategier som i grunden bygger på att honor gör en mycket större investering vid fortplantning än hanar gör.

Sedan finns det ju också enstaka arter där det är hanen som gör den största investeringen, och där är det mycket riktigt hanen som har ett "honlikt" beteende och vice versa.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #5 skrivet: mars 15, 2011, 22:49 »
Ja jösses.....   det är skönt att se att skattepengarna används väl. Livet kommer bli så mycket bättre nu när vi får reda på att blåmeshannen inta alls ensam skall skyllas för att han smyger hem till andra honor, det är ju honorna som förför honom.... det hade jag inte en aaaaning om men nu vet vi ju otroligt mycket mer om blåmesar.  Skönt för blåmeshannen också att han får upprättelse....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #6 skrivet: mars 16, 2011, 08:47 »
Tycker ni raljerar lite väl mycket över Lunda-forskarnas studie. Tycker inte den verkar mindre motiverad än mycket av teoribildningen kring hur forntiden studeras inom arkeologin. Varför ska biologi-forskningen slippa det stålbad av självkritik som arkeologidisciplinen har utsatt sig för under de sista decennierna? Vi har ju faktiskt med tiden blivit medvetna om fallgropar som t.ex. etno-centricitet och nutids-centricitet (märks inte minst på många av inläggen här på forumet), så en del nyttigt har väl ändå kommit ut av det.

/Mats

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #7 skrivet: mars 16, 2011, 09:01 »
Faktum är att en motsvarande (eller motsatt?) utveckling skett inom biologin. Man har alltid inom biologin varit väldigt rädd för "antropomorfism", d v s att förmänskliga djuren, men på senare år har man insett att det finns likheter och att det faktiskt till stor del är samma krafter som driver beteendet hos människor som hos andra djur (män (och kvinnor) är ju som bekant djur).
Detta är kontroversiellt eftersom det strider mot de feministiska dogmerna om det "sociala könet" (det känns troligen litet halvsvårt att hävda att könsrollerna hos blåmesar eller storspigg är socialt betingade).

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #8 skrivet: mars 16, 2011, 11:34 »
Rätt signifikant att det var två kvinnliga forskare som kommit fram till detta, eller?

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #9 skrivet: mars 16, 2011, 12:11 »
Tycker ni raljerar lite väl mycket över Lunda-forskarnas studie. Tycker inte den verkar mindre motiverad än mycket av teoribildningen kring hur forntiden studeras inom arkeologin. Varför ska biologi-forskningen slippa det stålbad av självkritik som arkeologidisciplinen har utsatt sig för under de sista decennierna? Vi har ju faktiskt med tiden blivit medvetna om fallgropar som t.ex. etno-centricitet och nutids-centricitet (märks inte minst på många av inläggen här på forumet), så en del nyttigt har väl ändå kommit ut av det.

/Mats



Jag kan inte finna ett enda ord om genusperspektiv eller könsperspektiv i pressmeddelandet. Vi kan nog anta att någon av dessa båda perspektiv ändå är forskarnas utgångpunkt för deras granskning av litteraturen. I så fall är den här avhandlingen en politisk skrift med tydlig ideologisk propaganda. Sådan forskning borde om något vara självkritisk. Tyvärr kommer det aldrig att hända. Genusforskning anser sig stå över alla andra ämnen och till och med styra dem. Det är väl mest det man reagerar på i den här tråden, inte själva granskningen av hur begreppen honligt och hanligt används. 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #10 skrivet: mars 16, 2011, 20:37 »
Tycker ni raljerar lite väl mycket över Lunda-forskarnas studie. Tycker inte den verkar mindre motiverad än mycket av teoribildningen kring hur forntiden studeras inom arkeologin. Varför ska biologi-forskningen slippa det stålbad av självkritik som arkeologidisciplinen har utsatt sig för under de sista decennierna? Vi har ju faktiskt med tiden blivit medvetna om fallgropar som t.ex. etno-centricitet och nutids-centricitet (märks inte minst på många av inläggen här på forumet), så en del nyttigt har väl ändå kommit ut av det.

/Mats


Graden av teoriserande (läs gissande) är oerhört mycket högre inom arkeologin än inom biologin. Steget mellan vad man faktiskt vet och vad man framför i sina teorier är oerhört mycket större än inom biologin. Studier av blåmesar består av morfologiska undersökningar, beteendestudier av blåmesar och kartläggning av blåmesens omvärld. Det ger en oerhört mycket klarare bild än om vi skulle studera äggskal, blåmeskadaver och övergivna fågelholkar vilket är arkeologens metod.  Det ger ett mycket litet utrymmer för olika tolkningar färgade av perspektiv. Det finns dessutom en mycket klar motvilja att spekulera inom biologi och ekologi, om vi bortser från jägarförbunden och politiskt tillsatta natursvårdare, vilket alltså leder till att det mesta man presenterar faktiskt är fakta och inte teorier.

Det könsliga perspektivet påverkar alltså inte vad vetenskapen säger om blåmesar utan hur vetenskapen beskriver blåmesar.  Enligt mig handlar det då om hårklyveri och mycket dålig prioritering av statliga medel. 

Därmed inte sagt att studien inte skulle kunna vara mycket väl motiverad vad gäller annan forskning!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #11 skrivet: mars 16, 2011, 21:23 »
Rätt signifikant att det var två kvinnliga forskare som kommit fram till detta, eller?
Rätt belysande att det är vissa män på detta forum som tycker detta är ett problem, eller?
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #12 skrivet: mars 16, 2011, 21:54 »
Det könsliga perspektivet påverkar alltså inte vad vetenskapen säger om blåmesar utan hur vetenskapen beskriver blåmesar.

Desto större anledning tycker jag att försäkra oss om att denna vetenskapliga beskrivning inte färgas av hur vi i vårt samhälle ser på våra mänskliga kön, kan jag tycka. Blåmesar är just blåmesar och inte människor.
Jag håller med om att detta inte är något som tål att läggas enorma pengar på, men om ingen har studerat denna eventuella färgning av biologivetenskapen så är det kanske dags nu.
Hur som helst, eftersom studien nu är publicerad kan ju den intresserade döma själv (om man orkar). Jag dömer inte ut deras arbete osett.

/Mats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #13 skrivet: mars 16, 2011, 22:09 »
Jo ingen kunskap är väl av ondo, men eftersom våra skolor har ett begränsat antal kronor och ett begränsat antal platser för elever så måste man rimligen kunna kräva att man prioriterar att resurser använts på ett sätt som går att motivera.  Som jag skrev lämnar biologi-vetenskapen mycket små utrymmen för personliga tolkningar som kan påverkas av olika perspektiv och det finns dessutom en klar medvetenhet om att djur inte skall tillskrivas mänskliga egenskaper. 

Jag frågar mig då hur man motiverar att denna studie tilldelas resurser.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #14 skrivet: mars 16, 2011, 22:25 »
Rätt belysande att det är vissa män på detta forum som tycker detta är ett problem, eller?

Ytterst handlar ju studien om en kritik mot män. Genusvetenskap har det som grund och princip. Även naturvetensklig forskning påstås vara styrd av manligt perspektiv och därmed del i den patriarkala könsmaktsordningen. Detta är kvinnodiskriminering menar genusvetarna. Såsom naturvetenskapen nu är utformad så gynnar det alltså bara män. Jag menar att det här är ett politiskt budskap som pekar ut män som bovar. Låt vara att det inte direkt sägs, men budskapet är nog så tydligt. Därmed är det knappast någon slump att de som reagerar här är just män. 

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #15 skrivet: mars 16, 2011, 23:28 »
Måste bara fråga.., vilka av er som har tydliga uppfattningar i frågan, har läst hela studien??

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #16 skrivet: mars 17, 2011, 00:08 »
Sammanfattningen är rätt tydlig, och efter att ha försökt varit öppensinnig och läst igenom en halv hyllmeter av genusperspektivslitteratur tycker jag mig ha förstått den nog för att kunna förstå att den bara ytterst marginellt kan appliceras på biologi, som jag då läst betydligt mer av.

Bara ordvalet djurs och växter könskonflikter får mig att rysa. Har växter könskonflikter?

På ett annat ställe förklarar de sin forskning vara viktig bland annat för att

Citera
Annars kan forskarna tolka resultat felaktigt, eller missa delar av konflikten, som att även hannar kan påverkas negativt av partnerns beteende, säger Kristina Karlsson Green.


Vad är det för nivå? Ska man skriva en fem cm tjock utredning för att komma fram till detta?  Tror dom verkligen att det finns en risk att någon tänkande varelse missat detta? 

Jag är rädd jag måste instämma med Herulen, det här är feminism av den dåliga sorten när den är som sämst och som mest kontraproduktivt. Genusperspektiv har blivit en fribiljett som berättigar till nästan vilket trams som helst.   

Jag skulle vilja påstå att denna utredning i så hög grad är formad utav dessa utredares eget sociala kön att den i sig borde bli utsatt för en genusperspektiv-granskning!


" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #17 skrivet: mars 17, 2011, 00:14 »
Genusperspektivet smyger sig in överallt:

Citera

I en nyligen publicerad studie från Lunds universitet visar biologiforskarna Kristina Karlsson Green och Josefin Madjidian att forskning om djurs och växters beteende i könskonflikter färgas av ett mänskligt synsätt. Nu vill de skapa medvetenhet och debatt bland sina kolleger för att främja objektiviteten och öka bredden inom forskningsfältet.


http://www.forskning.se/pressmeddelanden/pressmeddelanden/manskligakonsrollerpaverkarforskningomdjur.5.2a6bbb0612e5f8acc1d80001510.html

Premissen för studien är synnerligen antromorfisk - studenterna utgår ju tydligen från att (också) planter och djur upplever 'könskonflikter'.  Sen kan man ju kvantifiera hur mycket man vill - utan att spegla annat än egna värderingar och fördomar. Medvetna och omedvetna...

Inget nytt i forskningen, det häller. Det har aldrig varit enkelt att utveckla en balanserad och självständig objektivitet. Social-Darwinismen framgångar efter senaste världskrig är ju ett klockrent exempel på hur man kan använda såväl biologi som historia och livskunskap i politiska syften.

Ville man etablera sej i parnassen på 30-talet lärde man sej snabbt att tjuta med  dom ulvarman önskar springa med. Skillnaden från 1900-talets social-darwinistiska alfa-hanar är att dom numer är honor, - rättare sagt 'alfa-honor'.
 
Sen får väl vi blåögda mesar forsetta undra på varifrån denna 'könskonflikten' kommer ifrån...


“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #18 skrivet: mars 17, 2011, 06:48 »
Bara ordvalet djurs och växter könskonflikter får mig att rysa. Har växter könskonflikter?

Författarna till studien lägger mänskliga könsroller på växter och djur, för att få forskare att förstå att det är fel att göra så...

När publikation görs för publikationens skull är det något fel med var statliga medel går.

Utloggad Jasaw

  • Stammis
  • Antal inlägg: 480
    • Archaeological Haecceities
SV: Mänskliga könsroller påverkar forskning om djur
« Svar #19 skrivet: mars 17, 2011, 09:08 »
Jag är lite fundersam varför denna tråd finns på arkeologiforum? Det handlar inte om arkeologi eller någon närbesläktad disciplin. Det förefaller som man postat detta enbart för att hacka på genusforskningen (och dess influens på arkeologin kanske). Manlig härskarteknik kanske en feminist skulle kalla det?

Tror inte själv på den patriarkala ordningens överhet. Som Žižek säger: “the critical claim that patriarchal ideology continues to be the hegemonic ideology is the form of the hegemonic ideology of our times”
Blogg: Archaeological Haecceities
http://haecceities.wordpress.com