Författare Ämne: Kungahälla  (läst 3934 gånger)

Utloggad rick

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
Kungahälla
« skrivet: mars 13, 2011, 21:29 »
En fråga till er arkeloger!

När Kungahälla grävdes upp på 50-talet så fann man ju massor. Men det jag undrar över är det området man då inte fick gräva i. Kan man inte göra ett nytt försök. Då var det markägaren som sa nej om jag kommer ihåg rätt. Om vattnet stod högre förr så skulle ju det vara lika/mer intressant att gräva upp det återsående fältet (två). Vem bestämmer sådant? Den där markradarn som timeteam använder, har även ni svensk arkeloger dessa? Isåfall hade det ju gått fort att kolla av (säger okunnig).

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kungahälla
« Svar #1 skrivet: mars 13, 2011, 23:52 »
Dagens arkeologer kan se intill 2 meter under backen utan att gräva ett uns - tack vare nya mätningsteknologi, som kombinerar geo-radar och lasermätning med GPS, från flyg:

http://www.nrk.no/kanal/nrk_p2/1.7277692
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Milosz Furmanczyk

  • Novis
  • Antal inlägg: 1
SV: Kungahälla
« Svar #2 skrivet: mars 24, 2011, 19:00 »
Hej! Intressant det här...  ;

Jag bor i Kungälv. sen jag flyttade hit har jag haft intresse om området. speciellt efter att jag fick höra  om venderna från området i Polen.

Här har du nuvarande mark-ägare på fastlandet http://www.kastellegarden.se/omforetaget.html

Dessutom har någon arkeologisk organisation fått massa fynd från åkrarna.

vem som är ägare av marken runt Ragnhilldsholem på Hisingen vet inte, men det betar får där :-)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Kungahälla
« Svar #3 skrivet: mars 24, 2011, 22:26 »
Nu är det ju inte bara att gräva ut.

För det första krävs det tillstånd från länsstyrelsen för att utföra en arkeologisk utgrävning. För det andra så kostar det ordentligt med pengar att utföra en utgrävning på ett vetenskapligt sätt, samtidigt som de ekonomiska vinsterna uppenbarligen är begränsade. Därför utförs arkeologiska utgrävningar nästan enbart vid kommersiell exploatering av mark (då det är lagstadgat att fornlämningar ska undersökas innan de tas bort) och inom ramen av forskningsprojekt, oftast drivna av ett universitet, museum eller riksantikvarieämbetet. Pengarna som finns tillgängliga för sådana projekt, framför allt från stiftelser och donationer från företag och privatpersoner, är begränsade. De flesta universitet har knappt råd att hålla seminariegrävningar för sina studenter, än mindre utföra stora komplexa undersökningar av viktiga fornlämningsområden.

Markradar är bara en av flera metoder som går att använda för att undersöka en fornlämning utan att gräva ut den. Tyvärr så är de flesta väldigt dyra att använda, så de används endast sporadiskt inom svensk arkeologi. Man måste komma ihåg att dagens arkeologi är starkt prispressad. Exploateringsgrävningar utförs oftast under stor budgetpress där man hela tiden blir tvungen att rationalisera bort dyra vetenskapliga analyser och tidskrävande arbetsmoment. Att få medel vid en upphandling till markradar är i stort sett omöjligt. Time Team har en tv-programsbudget och ett eget team som redan har den teknik som behövs, så det är inte representativt för arkeologin i stort.

Sen kan de olika typer av georadar som finns än så länge inte ersätta utgrävningar. Den data de ger är ofta svårtolkad, och de fungerar väldigt olika bra beroende på vilken sorts lämning man undersöker och de geologiska förutsättningarna (vissa sorters marker ger bättre resultat än andra).   

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Kungahälla
« Svar #4 skrivet: mars 25, 2011, 06:23 »
Just exemplet kungahälla är väl extremt belysande vad gäller formationsprocesser. OM jag har förstått saken rätt efter samtal med olika arkeologer som arbetat på platsen i olika omgångar så har de ursprungligen mycket välbevarade och tjocka kulturlagren över detta halvsekel brutits ner och kompakterats i extremt stor utstäckning. Dränering, konstgödsel, djupplöjning. Alla är skyldiga. Lägg på den västsvenska försurningen från engelsk kolkraft under hela 1900-talet så ni en god idé om katastrofen. För katastrof är det enda ord som är gångbart för att beskriva situationen.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Kungahälla
« Svar #5 skrivet: mars 25, 2011, 21:10 »
Om jag minns rätt så samlade en tidigare arrendator ihop 1,5 ton gamla ben från åkrarna och sålde det hela till England till en benmjölsfabrikant…

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad rick

  • Novis
  • Antal inlägg: 16
SV: Kungahälla
« Svar #6 skrivet: mars 26, 2011, 06:09 »
Tackar för intressanta svar. Så inte var det så lätt som i Time Team då inte.

Ett utav skelettet man fann bar symtom/tecken på syfilis. Enligt flertalet artiklar genom google så skulle ju detta kommit först runt 1500-talet till västvärlden. Såg även att det finns motstridiga artiklar om detta. Det är ju isåfall väldigt intressant för vem kom då "över" det? Våra "vikingafäder" i västerled?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kungahälla
« Svar #7 skrivet: mars 26, 2011, 14:32 »
Tackar för intressanta svar. Så inte var det så lätt som i Time Team då inte.

Ett utav skelettet man fann bar symtom/tecken på syfilis. Enligt flertalet artiklar genom google så skulle ju detta kommit först runt 1500-talet till västvärlden. Såg även att det finns motstridiga artiklar om detta. Det är ju isåfall väldigt intressant för vem kom då "över" det? Våra "vikingafäder" i västerled?

Intressant spår!

Den misstanken har varit där länge, eftersom kyrkoböcker, forn-sagor och arkeologiska spår berättar om repeterade seglatser över Nord-Atlantern redan på 800-talet.

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,2189.msg36739.html#new
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”