Författare Ämne: Inkaben och DNA?  (läst 5713 gånger)

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
Inkaben och DNA?
« skrivet: april 20, 2008, 14:07 »
Har suttit och varit fascinerad av upptäkten diskuterad i tråden http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,1642.0.html, nu har det gått ett tag, och jag tänkte höra om någon mer forskning gjorts kring skelett med inkaben funna i norden?

Som det står i ena artikeln så har flera skelett med icke ihopväxta skallar hittats i norden (Danmark) tidigare, jag tänkte bara ställa två frågor till de insatta:

1. Hur vanligt är det med "Inkaben" i historiska gravar i resten av världen?
2. Har det gjorts något försök att med DNA analyser undersöka de människorester som hittats i norden med "Inkaben"?

Tack på förhand / Magnus

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Inkaben och DNA?
« Svar #1 skrivet: april 21, 2008, 14:17 »
För det första: Inkaben är på inga vis en biologisk markör för en viss folkgrupp.
Det är en relativt vanlig "icke-metrisk" variation mellan nackben och huvudskålsben på kranier hos människor. Icke-metrisk betyder att den inte är associerad med någon sjukdom (genetisk eller annan), eller med något sorts trauma.

Icke-metriska särdrag kan förkomma på många olika ben, men är i särklass vanligast på kranier eftersom dessa genomgått en sådan extrem evolutionär utveckling från apstadiet och till våra dagar.
Namnet inka-ben kommer sig av att det var på dessa kranier de först uppmärksammades, vilket inte är samma sak som att det skulle ha nåt specifikt att göra med Sydamerika.

Icke-metriska särdrag som inka-ben intresserar osteologer då de på ett förenklat plan kan associeras med släktband, och framförallt relativt begränsad genetisk pool om de förekommer i hög andel på ett gravfält. De är alltså bara intressanta om det finns ett flertal skelett från samma område och tid att jämföra med, och se huruvida denna genetiska markör är vanlig resp ovanlig. T ex, i en av massgravarna från medeltida Sigtuna hittade Anna Kjellström en viss sorts genetisk förändring av tå-ben på några skelett, vilket indikerade troligt släktskap mellan några individer (osagt hur detta släktskap såg ut).

Icke-metriska särdrag är en extremt grovhuggen metod och inte alls relevant för diskussioner om specifikt släktskap i en tid när vi har DNA att studera. Mer en inkörsport till andra mer avancerade vetenskapliga analyser.

Inkaben och andra extra småben vid nackbens-suturerna är relativt vanliga i Norrland, jämfört med mer sydliga delar av Skandinavien. Det påvisar säkert viss genetisk särart, men framförallt att giftemålspotentialen varit mer begränsad i dessa sprasamt befolkade områden, så vissa markörer har fått större genomslag över tid. Det handlar om en procentuell fördelning - inte absoluta värden.

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Inkaben och DNA?
« Svar #2 skrivet: april 21, 2008, 16:10 »
Tack. Men det var inte svar på någon av frågorna jag ställde. ;)

Jag inser att "inkaben" inte är ett säkert sätt att bestämma folkgrupp eller släktskap. Jag antar att det är lika osäkert som typologi inom arkeologin.

Är det nån annan som kan svara på frågorna jag ställt?

Utloggad Åsa M L

  • Stammis
  • Antal inlägg: 210
SV: Inkaben och DNA?
« Svar #3 skrivet: april 22, 2008, 13:17 »
Hej,
Vet att jag inte svarade på dina frågor, men kände mig påkallad att kasta in denna brasklapp för läsarnas räkning innan diskussionen satte igång. Efter dundermissen i Norge där någon inkompetent veteskapsjournalist rapporterade fynd av inka-ättlingar i norska gravar, efter att en osteolog lite för hastigt använt uttrycket utan att förklara det, tar jag inget för givet.

Mig veterligen håller ingen osteolog på med detta specifikt i Skandinavien - men jag kan ha missat någon i Norge eller Finland. Om ett gravmaterial är osteologiskt undersökt rapporteras alla fall av inka-ben och dylikt i rapporten. Av förklarliga skäl är det numera känsligt att sitta och analysera samiska kranier.

Några litteraturtips:
Hanihara, T & H. Ishida (2001) Os incae: variation in frequency in major human population groups. Journal of Anatomy 198 (2) , 137–152

Hauser, G & G F De Stefano 1989: Epigenetic Variants of the Human Skull. Stuttgart

Sjövold, T. 1984: A report on the hereditability of some cranial measurements and non-metric traits. In: vanVark, G. N. & W. W. Howells (Eds.). Multivariate Statistics in Physical Anthropology. pp 223-246

Lane, R A & A J Sublett 1972. Osteology and social organization: Residence patterns. American Antiquity 37: 186-201


Jag vill bara upprepa: Detta särdrag fungerar bara för att göra en inom-gruppslig studie - det har ingen relevans mellan grupper. Inkaben förekommer i alla världsdelar hos alla möjliga folk. Frekvensen varierar inom grupperna, men detta är beroende på giftemålstraditioner som kan förändras över tid. Under några århundranden kan därför särdraget vara vanligt (mycket internt gifte), för att sedan bli mer ovanligt, för att återigen bli vanligare. Man kan alltså möjligen använda det som ett mycket grovt kriterium för grad av endogami/exogami, men inte för något annat.

Utloggad Morgana

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Inkaben och DNA?
« Svar #4 skrivet: april 22, 2008, 13:28 »
Tack. Men det var inte svar på någon av frågorna jag ställde. ;)

Jag inser att "inkaben" inte är ett säkert sätt att bestämma folkgrupp eller släktskap. Jag antar att det är lika osäkert som typologi inom arkeologin.

Är det nån annan som kan svara på frågorna jag ställt?

Hej!
Nu såg jag att Åsa M L svarat med en av källorna till just inkaben. Här finns det en diskussion som pågått: http://scienceblogs.com/aardvarchaeology/2007/06/no_that_norwegian_guy_was_not.php

Utloggad Morgana

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Inkaben och DNA?
« Svar #5 skrivet: april 22, 2008, 13:34 »

Tack. Men det var inte svar på någon av frågorna jag ställde. ;)

Jag inser att "inkaben" inte är ett säkert sätt att bestämma folkgrupp eller släktskap. Jag antar att det är lika osäkert som typologi inom arkeologin.

Är det nån annan som kan svara på frågorna jag ställt?


Titta, här kan man läsa den artikel en som heter Savon refererat till:
http://www.pubmedcentral.nih.gov/picrender.fcgi?artid=1468202&blobtype=pdf
« Senast ändrad: april 22, 2008, 14:36 av Gorm »

Utloggad Sindre

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 007
SV: Inkaben och DNA?
« Svar #6 skrivet: april 22, 2008, 18:56 »
Tack till er båda! Nu blir det att läsa. :)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Inkaben och DNA?
« Svar #7 skrivet: mars 26, 2011, 14:24 »

Citera

In Central and West Asia as well as in Europe, frequency of the Inca bone is relatively low. The incidence of the complete Inca bone is, moreover, very low in the western hemisphere of the Old World except for Subsaharan Africa.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1468202/pdf/joa_1982_0137.pdf
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”