Författare Ämne: Hur gammalt är "Småland"?  (läst 4532 gånger)

Utloggad Ola Nilsson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 67
Hur gammalt är "Småland"?
« skrivet: mars 13, 2011, 12:06 »
Småland har vävts in i den pågående svear-diskussionen, men jag väljer att starta en egen tråd för att diskutera Småland.

- Var kommer namnet "Småland" ifrån och hur gammalt är det?
- När blev Småland en del av Sverige?
- Finns det någon sammanhållen Småländsk identitet innan det blev ett svenskt landskap?

Vad jag vet finns det inga källor som nämner ett självständigt Småland eller att det skulle ha funnits en Smålandskung. Begreppet Småland är väl en konstruktion för att skapa en lagom stor enhet att ingå i riksbygget, bredvid Östergötland, Västergötland, Hälsingland, Västmanland, Uppland etc?

Namnet "Småland" nämns i Rimbegla ca 1200. "Smålänning" nämns i äldre Västgötalagen ca 1220. Det finns ett diplom (DS 854) från 1258 som nämner Småland. Finns det några äldre källor som nämner "Småland"?

I äldre källor verkar det istället vara de gamla folklanden Möre, Värend, Finnveden osv som nämns. Tex nämner ju Florenslistan (ca 1104-1120) att Värend och eventuellt Finnveden (Findia) är en del av Sverige (regno Sueuorum). Kung Knut Eriksson tillrättavisar ca 1172 invånarna i Finnveden, Värend och Njudung i ett brev (DS 71).

Landamäri nämner vad jag vet inte Småland. Men den gränsen som definieras i Landamäri I innebär ändå att hela Småland betraktas som en del av Sverige. Sedan är frågan vad det är värt när vi inte vet hur gammalt dokumentet är - slutet av 900-tal-1000tal eller 1200-tal. De som hävdar att det är en förfalskning brukar datera det till första hälften av 1200-talet (tex Edekling och Peter Sawyer).

Min tolkning av allt detta är att senast vid början av 1100-talet betraktas Småland (möjligen med undantag för Möre) som en del av Sverige (om det hette Sverige eller något annat är en separat diskussion). Under slutet av 1100-talet börjar man använda beteckningen "Småland" som samlingsbeteckning för området och under 1200-talet blev beteckningen mer allmänt accepterad.

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Hur gammalt är "Småland"?
« Svar #1 skrivet: mars 13, 2011, 12:53 »
Möre nämns som "hörande till svearna" av Wulfstan i slutet av 800-talet.

I Leidharvísir (1154-1160) nämns visserligen inte Småland, men det sägs att Gautland gränsar mot Danmark och även att Svitjod hin minni ligger "näst Danmark".

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hur gammalt är "Småland"?
« Svar #2 skrivet: mars 13, 2011, 13:28 »
St Sigfridslegenden anses ju ibland vara uppdiktad under 1200-talets början. I vilket fall beskriver den ju att Olof Skötkonung kan utöva sin makt i Värend. Det säger iallafall att Värend borde ha varit en del av riket så pass länge att detta inte ifrågasätts. Om Värend nyligen anslutits hade legenden ju inte kunnat ses som trovärdig.

Eftersom legenden inte syftar till att utstaka gränser eller beskriva den rikspolitiska situationen är den intressant, risken att den är en förfalskning i det avseendet är väl relativt låg. Gränstraktaten får vi nog alltid ta med en nypa salt då förfalskningar verkar vara ganska vanliga.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Hur gammalt är "Småland"?
« Svar #3 skrivet: mars 13, 2011, 15:04 »
Saxo i Gesta Danorum (ca 1200-1210) nämner Finnveden, Värend och Möre men inte Småland. Finnveden och Värend beskrivs som delar av Sverige åtminstone från mitten av 1100-talet, och Sverige och Danmark som gränsande mot varandra sedan "urminnes tid".

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Hur gammalt är "Småland"?
« Svar #4 skrivet: mars 13, 2011, 16:49 »
Jag vill minnas att jag någonstans har läst att det fanns ett Alla Smålänningars Ting – men jag minns inte var (nej, inte i Röde Orm) eller vid vilken tid detta skrevs.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Hur gammalt är "Småland"?
« Svar #5 skrivet: mars 13, 2011, 17:35 »
Har aldrig hört om alla smålänningars ting Thomas.  Småland har väl aldrig varit en politisk eller administrativ enhet egentligen. Möjligen undantaget en militär indelning där smålands fotfolk bildas senast under 1500-tal
 

Småland är stort, det är större än Östergörland, Närke och Västergötland tillsammans, och större än Uppland , Sörmland och Västmanland tillsammans. Samtidigt är det glest befolkat.
Det saknas alltså riktigt bra förutsättningar för att folken i småland ska enas.

 Under tidig medeltid är lyder ju också de små landen under tre olika lagsagor och tre olika stift. Det mesta tider väl på att Småland är just ett samlingsnamn.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Hur gammalt är "Småland"?
« Svar #6 skrivet: mars 13, 2011, 21:12 »
Det närmsta vore väl i så fall tiohärads lagsaga som omfattade Värend, Finnveden och Njudung. De övriga "små landen" låg under Östergötlands lagsaga.