Författare Ämne: Göta Lejon  (läst 3222 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
Göta Lejon
« skrivet: mars 05, 2011, 00:12 »
Genom heraldiska och historiska studier har författaren Bo J. Theutenberg gjort en sällsynt analys av Götalands vikingatid. Trådarna han hittat bidrar till att förklara det samhällssystem och dom adelsätter som styrde Götaland och Sverige genom medeltidens senare hälft.

Utgångspunkten för studien är dom västgotiska adelsfamiljer som överlevde vikingatiden och deltog när ett nytt riksråd och riddarhus kunde etableras 1250 . som en ny, gemensam monarki.

Lejonet i Götalands vapen törs tyda på att götarna (inkl. gutarna) haft en egen krona, sida om sida med den svenska och finska ('vendiska').  När Theutenberg nu hittat rätt på Biskop Algots och Eskil Lagmans familjbakgrundar tycks han ha hittat spåret av en konungaätt bakom det legendariska 'Göta Lejon' - och dom 'hedna' adelsätter som överlevde vikingatid och inbördeskrig. Så långt har jag hittat enbart en faktafel i hans flitiga referenser...    

http://www.theutenberg.se/pdf/Tornetaggen.pdf
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Göta Lejon
« Svar #1 skrivet: mars 05, 2011, 15:24 »
Tack för denna information, jag hittade en hel del matnyttigt!

Bland annat att Bispen Brynolf Algotsson stod helt på Kung Birgers sida i striden mot sina bröder – och det var just denna Bisp som översatte Västgötalagen och lade till att ”Svear äga Kung taga, osv”.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Göta Lejon
« Svar #2 skrivet: mars 05, 2011, 18:58 »

...det var just denna Bisp som översatte Västgötalagen och lade till att ”Svear äga Kung taga, osv”.


Gjorde han verkligen det?   ???

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Göta Lejon
« Svar #3 skrivet: mars 05, 2011, 19:36 »
Bengan, har du någon annan information om detta så är jag mycket tacksam för att få ta del av den!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Bengan

  • Stammis
  • Antal inlägg: 168
    • Bengans historiasidor
SV: Göta Lejon
« Svar #4 skrivet: mars 05, 2011, 21:20 »
Jag är alls ingen expert, men mig veterligen har biskopen Brynolf av Algotsönernas ätt inte översatt Västgötalagen, som ju skrevs på svenska och är vår äldsta sammanhängande svenska text. Däremot biskop Brynolfs stadga, 1281, och 'latinbalken', kyrkobalken på latin, där den gode biskopen förutom att helt utelämna ett femtontal flockar ändrat ett stort antal lydelser, särskilt av ekonomisk natur, till fromma för kyrkan.

Men det kanske är jag som är för dåligt påläst?

Bengan

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Göta Lejon
« Svar #5 skrivet: mars 05, 2011, 21:41 »
Jag har försökt leta fram min källa till detta men hittar den inte. Men, vad jag vet så "översatte" eller moderniserade han VG-lagen -samt ändrade den delvis. Han tog bort vissa hedniska saker (vilka då hedniska saker, den var ju skriven 1220) + lite annat och lkade till detta med Svear äga - osv.
I hans modernisering, det vi i dag kallar uppdatering, kan han i bästa välmening, nu när riket vat´r enat under en gemensam Kung, ha skroivy´t detta om Svear äga-osv.

Själv tror jag att han skrev detta å Kung Birgers order. Detta eftersom en Bisp inte längre hade med att göra värdlsiga lagar, alltså, han måste ha gjort det på uppdrag av någon.

Jag skall leta fram källan och återkommer.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Mats Hansson

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 806
SV: Göta Lejon
« Svar #6 skrivet: mars 06, 2011, 15:00 »
Såg att Äldre Västgötalagen nu visas i en utställning på Gamla Biblioteket i Skara fram till 28:e maj. Tillsammans med Skara-missalet. Ta chansen nu västgötar, eller andra som har vägarna förbi! Tydligen har de specialvisningar ett par gånger i veckan, säkert ett bra tillfälle att få se boken uppslagen.

http://www.skara.se/toppmeny/segora/bibliotek/forskningsavdelningen/utstallningaldrevastgotalagen.4.65cf4a9212d5cda158980009174.html

/Mats