Författare Ämne: Skånska kungar  (läst 5698 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Skånska kungar
« skrivet: oktober 13, 2010, 20:32 »
Jag hittar endast namn på fyra skånska kungar hos Saxo,Snorre och andra isländska källor.
Har någon någon teori när det skånska kungariket kan ha uppstått eller om det omfattade hela Skåne?

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Skånska kungar
« Svar #1 skrivet: oktober 14, 2010, 10:36 »
Ivar Vidfamne och Strut-Harald är de enda jag kan komma på just nu, vilka är de andra två?

Innan det danska kungariket bildades på vikingatiden fanns det nog ett antal oberoende hövdingadömen i Skåne. Flera av dessa var kanske redan runt år 500 med och bildade ett daniskt stamförbund som behärskade kusttrakterna vid Kattegatt, Öresund och Bälten.

Beowulfkvädets uppgifter om danerna och andra folk är minst sagt oklara, men Scedenig kan vara Skåne och i så fall skulle Hroðgar och hans brorson Hroðulf (Rolf Krake) kunna räknas som skånska kungar.


Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Skånska kungar
« Svar #2 skrivet: oktober 14, 2010, 15:12 »

Utloggad tty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 554
SV: Skånska kungar
« Svar #3 skrivet: oktober 15, 2010, 12:42 »
Om jag inte missminner mig så nämns en hövding Osfred från Skåne som ingående i den danske kungens följe år 811 i de frankiska riksannalerna, men han kallas inte för kung.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Skånska kungar
« Svar #4 skrivet: oktober 16, 2010, 00:40 »
Torkel Sprakalägg och hans Ragnfrid har varit kung och drottning över Skåne, enligt Ohlmark. ("Konungariket Skånes undergång"). Sonen Ulf Jarl gifts sen med Estrid av Danmark och blir far till Svein Ulfsson som efter Horda-Knuts död blev kyrkans kandidat till kung av Danmark, varför hans moderliga upphov fick preferens när han korades till kung Svein Estridsson.   

Annars finns ju legender om skånska kungar (Kir/Kiv av Kivik var väl en...). Har du sett Oscar Landgrens läsvärda funderingar?

http://www.sollidensbil.se/sol_sv.kungar1.htm#ovriga
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Skånska kungar
« Svar #5 skrivet: januari 26, 2011, 15:32 »
Jag hittade hela listan på skånska kungar ;D:
http://www.skanskfrihet.org/historia/regentpre1000.html

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Skånska kungar
« Svar #6 skrivet: januari 26, 2011, 19:55 »
Så Skåne var en statsmakt i äldre bronsålder ;-) schysst!!