1 rätt, Skoglar. Vinner jag med 1-0 då?
Bara om andra har fel i allt, och så enkelt är det väl ändå inte?
Jag är knappast ensam om att anse att riksbildandet skedde från Götaland och att många kungar som i Ynglingasagan placerats i Uppsala kommer från Västergötland. T.o.m. den gamle Oden själv bosatte sig vid Vänern enligt många 
Det är inte antalet som tycker en viss sak som är avgörande, utan det är kvalitén i argumenten…
Att Ynglingasagan skulle vara en västgötsk saga är ingenting annat än lokalpatriotens våta dröm.
Västgötalagen tycker jag ganska tydligt beskriver alla götars ting
Kan bara hålla med.
Men du bygger ditt argument på att säga att något är närmare i restid räknat, då måste du ju iallafall ha uppskattat restiderna. Hur har du gjort det?
Skåne-Sigtuna. 5 dygns segling, en månad till fots (enligt Adam). Behöver saken utredas vidare?
Igen??? Här har jag missat något innan, eller så har jag glömt det!
Men om det står igen så måste ju alla götars ting ha nämnt kungen innan. Hur kan dom göra det om han är på väg från Uppsala? Det stämmer inte alls. Men det stämmer utmärkt om han startar i VG!!!
Man ska inte glömma bort att språket har förändrats en del sedan 1220
Ordet ”gen” har här antagligen bäring på ”möta”, tyska ”gegen” (mot) är kanske bekant.
Dha skal aldragötæ. thing i gen hanum næmnæ tha han til things kombær.
Dha skal han sic allum götom trolekæn sværiæ at han skal eigh ræt lægh a landi varu brytæ.
Dha skal lagmadhær han fyrst til konungs dömæ ok sidhen adhrir. dher. ær han bidhar
Herrar Holmbäcks och Wesséns tolkning1. Alla götars ting ska möta kungen när han kommer till tinget
2. Kungen skall svära trohet till götarna och att han inte ska bryta landets lag
3. Då ska lagmannen honom först till kung döma, sedan andra som han ber därom
Yngwes tolkning?1. Alla götars ting skall återigen nämna honom?
2. Kungen skall svära trohet till götarna och att han inte ska bryta landets lag
3. Då ska lagmannen honom först till kung döma, sedan andra som han ber därom
Är det inte en smula udda att kungen först blir utsedd, sedan reser iväg, därefter blir utsedd igen, därefter lovar västgötarna trohet, etc. och slutligen blir utsedd en tredje gång?
Slutligen - Olav den Heliges saga, kapitel 77...