Ett dygn och rodd, kan inte påminna mig att Sveakonungens resa tillbaka bara tog ett dygn, varifrån får du dessa uppgifter?
Just nu funderar jag också på det. Jag tog det ur minnet.
Det påverkar inte orsaken till min fråga. Om nu smålänningarna redan är kristnade runt 1124-25, varför anser då Sigurd, eller påven, eller bägge, att Småland behöver kristnas (igen?)?
Det handlar ju om Romersk Katolska kyrkans språkbruk. Sådana kristna, som inte erkänner Påven, som den främste bland biskopar, är alltså inte sanna kristna. En massa patriarker höll förståss inte med. Eller de Britonskt kristna resp de Iriskt kristna, före ca 1100, vilka var gammelkristna.
Att ett sjöfarande folk som svearna hade baser på mer än ett ställe är nog inte så konstigt, men det behöver inte betyda att dessa baser också utgjorde det politiska centrumet.
Jag förnekar inte att Öland (8 härader) var ett viktigt område och ön har gott om fornminnen. Men mot det ska väl ändå ställas mot tradition, arkeologi och demografi som pekar i riktning Mälardalen/Uppsala.
Hela resonemanget bygger på att man "måste" förkasta idén om svearna hör hemma i Svealand, eftersom varje gammal källa innehåller ett visst mot av osäkerhet (inte så konstigt med tanke på tidsspannet)
Om det befintliga källäget inte räcker till för att placera svearna i Svealand, finns det knappast tillräckligt med belägg för att placera dem någon annanstans heller. Inte heller i Köpingsvik.
Det sjöfararfolk, som "traditionen" anger vara svear har inte lämnat så överväldigande spår inom Mälarområdet. De spår, som finns, har ungefär samma dignitét som spår återfunna inom andra delar av Skandinavien, liksom resten av Östersjöområdet.
Går man tillbaks till de äldsta omnämnandena av något som skulle kunna vara "svear" (eller deras förfäder), så kan de på sin höjd knytas till Östersjöområdet och inte något av de geografiska områden som gränsar till Östersjöns kuster. Med bästa ögon, så skulle möjligen Öland/Gotland kunna knytas till svear, beroende på var en viss romersk adlig sagesman stod när svear omtalas (Weichels alternativt Oders mynningsområden).
Jag anser visst inte att Mälarteorin skall motarbetas. Jag menar att det finns/fanns flera områden bebodda av svear. D v s där stormän, som namngav begreppet svear, hade makten. Det är faktiskt så att enligt min mening är de regioner där det finns en känd "stad" grundad 650-1000 diskvalificerad. Den region där makthavaren fanns bör INTE haft behov av en koncentrering av handelsaktivitéter. Dit kom rikedomar andra vägar, som funktion av övrig handel. Områden som saknar "känd" handelsplats är Ögl Västanstång resp Östanstång, Vätterkusterna, Ösel, NV Estland, Möre, Tjust, Bornholm. Inom några av dessa regioner kanske handelsplatser av kalibern kommer att hittas.
I övrigt finns det bara ett Rike, som haft en omfattning ut över Östersjön och det är Wndland.
Jo, Bolmen är en gammal bygd. Och vacker, kan tilläggas. Men kvarstår gör att med Småland, med c:a 22 gånger större landyta än Öland, hade tio härader mot Ölands åtta. Det låter inte särskilt tättbefolkat...
Jag ville bara påpeka att den sjö som en gång täckte smålanden från Skånska gränsen till ca Waggeryd i norr har haft en för tiden tät befolkning 8-9000 f kr och ett par 1000 år framåt. En befolkningstäthet som vid samma tid bara kan mätas mot den i kustregioner med de allra bästa livsbetingelser. Denna sjö kan liknas vid en enorm inlandsskärgård med ett klimat då, som motsvara typ Frankrike idag. Sedan tippar landet och sjön försvinner allt mer och därmed de goda livsbetingelserna. Men en god del av befolkningarna stannar kvar och deras nutida efterlevande har fortfarande folkminnen om den tidens goda. Detta ger en stabilitét och sammanhållning utöver det gängse och därmed motståndskraft mot utifrån kommande hot.