Upplandslagen ställer krav på deltagande för Roden i ledungen, d v s dessförinnan (1296) eller kanske sedan ca 1248 (Sparrsätra) så fanns alltså INTE kraven. Annars hade kraven inte behövt nämnas specifikt.
Vidare är väl Roden ett "norr om Mälaren"-fenomen? Naturligtvis har väl alla kuststräckor haft en organisation för försvar mot havet - eller offensiv förmåga - men just Roden nämns väl aldrig avseende områden utanför nuvarande Uppland/Gästrikland?
Jag har läst ett par uppsatser/avhandlingar som anger att Roden innefattar avsevärt mer än "Norr om Mälaren"). Södertörns kuster ingick och är inte "norr om", men alltså även kusterna långt åt söder.
Det borde historiskt vara möjligt att dra en del slutsatser angående varför Roden över huvud taget har anledning att finnas! Jag talar om ett Vendland före 1060 (där Roden är en del) då detta land upplöses i sina beståndsdelar. D v s upplösningen sker successivt och i vågor.
Det är först efter 1060, som enligt min uppfattning en eningsprocess i Mälarområdet tar fart till ett Svea Rike. NU FÖRST kan vi säga att svear med säkerhet finns i Mälarområdet! Vägen till enighet går via 3 separata Mälarregioner (kungariken), vilka åskådliggörs av att kyrkan organiserar 3 separata stift i Mälarområdet senast från ca 1100. Sådana stift knyts alltid till kungakrävande stormannasläkter, vilket man måste dra slutsatser av.
Samtidigt (1100 eller kort efter) dras birca stift (Köpingsvik/Öland) in, d v s Vendland (Östersjövälde) saknar i sin upplösningsprocess en utmärkande kungakrävande släkt för kyrkan att ty sig till. Samtidigt organiseras Lionga Stift, vilket bör leda till slutsatser om var en kungakrävande släkt nu finns. Är det en viktig gren av Vendlands kungliga släkt, som drar sig tillbaka till detta inland vid denna tid? Det tror jag!
Att det då vid samma tid uppstår 3 regioner av karaktären kungadömen, till vilken kyrkan passar på att knyta nya stift till, är bara logiskt. Jag menar att dessa nya regioner bärs upp av var sin gren av Vendlands utdöda kungasläkt (manslinjen). Till detta kan läggas för tiden okända grenar i Vendlands kärnområde vilka efter historiens gång, så småningom på 1500-talet på nytt manövrerat sig fram till makten i det eniga Sverige, men nu inte som svear utan som Vasaätten.
Birca stift är sannolikt nästan samtida med Skara stift, men bör ha existerat i varje fall senast kort före Adam (1070-talet) skrev sitt Gesta. Den tidigare kungasläktens kärna i Vendland dör dock ut ca 1066. Efter 1066 så kommer nya kungakrävande släkter till makten, men de stödjer alla sin legetimitét på diverse ingiften i den gamla kungasläkten för Vendland, men i de inbördesstrider som uppstår om makten i Vendland splittras detta Rike (1066-1088).
Ett fel vi gör, enligt min mening, är att per axiom knyta svearna till enbart Mälarområdet och till att de är ett "folk" i etnisk mening redan från det att de tidigast nämns. Det enda Rike, som har karaktären av Östersjövälde är ju Vendland, vilket stämmer med de svear som i olika sydliga källor omnämns för Östersjön. Folkbeteckningar karakteriseras oftast av dess bärande stormannakretsar, vilka f ö oftast ligger till grund för omgivningens namnsättning av ett "folk" (före kristendomen, för sedan stelnar begreppen). Svear är alltså inledningsvis sannolikt snarare namnet på en allians av stormän kring den släkt ur vilken man väljer sin gemensamma kung. Det är klart att detta i sin tur efter många generationers sammansmältning leder till att en mängd gemensamma kulturyttringar sprids, vilket svetsar samman alla de allierade stormannagrupperna, men samtidigt deras gemena medborgare, till ett etniskt "folk". Vilket kom först, ägget/svear eller hönan/folket svear?