Författare Ämne: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?  (läst 2527447 gånger)

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vilka var egentligen "svearna" under vikigatiden?
« Svar #4660 skrivet: juli 12, 2013, 18:42 »
Så AndreasE det finns egentligen inget som visar att hela GU varit kungligt innan det delas av kungen och kyrkan, utan det i sig är också en tolkning?  Du menar att det finns så pass tydliga källor som visar hur ägareförhållandena såg ut vid de alla de olika stiften i slutet av 1000-talet att vi kan göra en jämförande studie?   För om inte sådana finns så använder du ju återigen en tolkning som underlag och argument, vilket i så skulle illustrera precis det problem jag beskrev.

Det är intressant för om resonemanget om mark är riktigt så innebär det att hela Växjö, ifrån Domkyrkan till Kronoberg, också varit kungligt. Ett stort område som inkluderar det område som anses innehålla den vikingatida bebyggelsen kring och kultcentret, alltså Tjudby och Hov. Man får nog då fråga sig vilken kung det skulle ha handlat om.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #4661 skrivet: juli 12, 2013, 18:56 »
Förstår Yngwe tror jag, fast i kvantitativ vetenskap, detta blir lite av språkförbistring.

Dersa, Andreas har nämnt det tidigare.

Boreas, ja intressant vinkling.

Marty, äntligen någon som säger sin teori, även om du kommit med synsätt tidigare, och ja, håller med dig i din analys.

Själv står jag nog närmast Marty och Skoglar i detta. Vårt land likt många andra har hyst ett antal germanska stammar, ja Yngwe, jag kan inget bevisa. Men skillnaden som jag ser det är att vår avkrok av europa har varit relativt förskonade med stabila strukturer. Kanske så stabila att detta förklarar kontinentens mytologi kring Scandza som urhem och livmoder vilket i och för sig stärker Boreas hypotes något.

Intressant kring trådens frågeställning är vår konstitution som växte fram och är synlig i våra landskapslagar. Vet inte men känns ganska unik och detta om något säger något om Svearike under tidigmedeltid. Själv tror jag nog att nyckeln till förståelsen kring det som hände under vikingatid när svear och göter gick in i en för mig tämligen unik konstruktion. Lösningen i sig är av betydelse.

Ingen makt som själv är stark nog skulle tillåta de erövrade att ha inflytande i själva maktsymbolen kung. Ingen stark i sig själv skulle tillåta annat folk bestämma kungaämne så någonstans här ligger en kunskap som är viktig att analysera.

Möjligen har Boreas en poäng här med att svearna formerade sig till motstånd mot förändringar. Men å andra sidan vart VG kristet tidigare men det kan vara en möjlig felkälla. Så långt upp som i Surahammar har man hittat ett regelrätt kristet gravfält som sannolikt avlöser ett hedniskt, så tidig som 900-tal. Mycket ligger dolt.

Men det är helt ok att ha en hypotes eller teori. Allt jag vill är att den används på rätt sätt. Du får ju hålla med om att det blir ytterst problematiskt om jag skulle anföra din hypotes om germanstammar som något slags bevis när jag diskuterar med andra eller ännu värre, för att sturka en egen hypotes i ett närliggande ämne Och det är ju det som ideligen sker inte bara här på forumet utan i mycket "proffessionell historia och arkeologi".
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
« Svar #4662 skrivet: juli 12, 2013, 18:59 »
Den här kopplingen mellan antagna folk, stammar eller folksjälen är intressant eftersom det motsvarar kunskapsnivån i den tidiga arkeologin på 1860-talet. En forskare med dessa utgångspunkter var Hans Hildebrand.

Hildebrands utgångspunkt var att man kunde koppla fornfynd och forntida platser till folk som fanns i "skriftliga källor"

Jag citerar Maja Hagerman i hennes bok "Det rena landet"(sid 235) om Hildebrands utgångspunkter om Forntiden:

"Man tog för givet att det naturliga tillståndet var i stort sett stillastående och att kultur, språk, ras, folk och land inte ändrades och därför kunde användas som synonymer. Om de förändrades så var det bara mycket långsamt med små, små steg eftersom "folkandan" var kontinuerlig"

Hela tanken om en koppling mellan GU och fynd i GU och svear vilar på denna 1860-tals tanke. Samma gäller för motsvarande kopplingar inom andra geografiska områden.

Thomas I

Utloggad Ättelägg

• Gode
  • Antal inlägg: 1 188
« Svar #4663 skrivet: juli 12, 2013, 20:16 »
Amatör, det låter fint men det är en utsaga. Har du någon mot tes och med därmed följande "bevis" eller är det bara vad du tror?
Erik

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #4664 skrivet: juli 12, 2013, 20:25 »
Ättelägg: Jag förstår inte din fråga?

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #4665 skrivet: juli 12, 2013, 20:38 »
Så AndreasE det finns egentligen inget som visar att hela GU varit kungligt innan det delas av kungen och kyrkan, utan det i sig är också en tolkning?  Du menar att det finns så pass tydliga källor som visar hur ägareförhållandena såg ut vid de alla de olika stiften i slutet av 1000-talet att vi kan göra en jämförande studie?   För om inte sådana finns så använder du ju återigen en tolkning som underlag och argument, vilket i så skulle illustrera precis det problem jag beskrev.

Ägandeskapet av GU har retts ut av Sigurd Rahmqvist i en uppsats i Från Östra Aros till Uppsala. En samling uppsatser kring det medeltida Uppsala. (Uppsala stads historia vol. 7) från 1986. Att hela Uppsala tillhörde Kungsgården är mycket sannolikt då biskopssätet i stort sett måste instiftas med hjälp av en kung (eller annan lokal makt) som kan donera mark så att biskopssätet har några inkomster. Då hela GU ägs av biskopssätet och kungen efter inrättandet, är den enda sannolika förklaringen att kungen kunnat donera halva godset till kyrkan. Märk även att det är delen med själva centralgården som donerats till kyrkan, alltså den del som med största sannolikhet hyste själva residenset. Om det endast var denna del som ägdes av kungen innan donationen, hade kungen inte haft några ägor kvar i GU. Den enda alternativa förklaringen är att kungen annars sonika stal resten av GU från de bönder som ägde de resterande gårdarna.

Det är intressant för om resonemanget om mark är riktigt så innebär det att hela Växjö, ifrån Domkyrkan till Kronoberg, också varit kungligt. Ett stort område som inkluderar det område som anses innehålla den vikingatida bebyggelsen kring och kultcentret, alltså Tjudby och Hov. Man får nog då fråga sig vilken kung det skulle ha handlat om.

Det beror ju helt på hur det ser ut i de skriftliga källorna. När kom Växsjö stift att äga all denna mark? Ägs den av stiftet från början eller samlar stiftet på sig marken med tiden? Osv. Även Uppsala stift ägde förstås massor av mark utanför Gamla Uppsala. De mesta har förstås hamnat i stiftets ägo med tiden, i och med att kungar och frälsefamiljer donerat mark till kyrkan. Men absolut, det mesta av de olika stiftens markegendomar ägdes från början av kungen eller av olika frälsefamiljer. Sedan kunde förstås även stiften köpa mark.

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #4666 skrivet: juli 12, 2013, 20:38 »
Du är ganska säker här, hur vet du detta?

Citera
Hela tanken om en koppling mellan GU och fynd i GU och svear vilar på denna 1860-tals tanke. Samma gäller för motsvarande kopplingar inom andra geografiska områden.
Erik

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #4667 skrivet: juli 12, 2013, 20:43 »
Ättelägg:

Citera
Du är ganska säker här, hur vet du detta?

Jag tycker att det är en felaktigt tanke och koppling. Du kan inte intervjua någon från Järnåldern idag och fråga hur de tyckte. Finns ingen seriös forskning som håller på med detta idag. Det är arvegods från Uppsala när Birger Nerman och Sune Lindqvist regerade och Hans Hildebrand.

Thomas I

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #4668 skrivet: juli 12, 2013, 20:58 »
Det är du som kommer med ganska märkliga påståenden kring vad jag säger (ganska vanligt här). Jag säger inte att inget förändrads över tid, dock att Skandinavien troligen skiljer sig från kontinenten. Sedan diskuterar vi vikingatiden vilket relativt sätt är ganska snäv tidsram. Men ja, jag tror att Mälardalen är hemvist för svearna men hela Mälardalen under hela tiden från låt säga år noll till medeltiden, nej. Mycket tyder på att Mälardalen har blivit mer organiserat över tid vilket sannolikt innebär svear. Var ex vi i köping svear under äldre järnåldern, tror inte det med tanke på fyndbilden, folkvandringstiden..svårt att säga, vendeltid, tja nu har vi norsa gravfält och andra fenomen. Vikingatiden, skulle tro det. Dock är Köping en intressant bild som skiljer sig något från Uppland och dess ringar. Inga Broby, Husabyar osv, så möjligen behöll Köping en egen gränskultur länge. Men desto närmre vi kommer Uppsala desto mer kulturellt likriktat blir det.

Så, vad baserar du att sakernas tillstånd inte var ett kontinuum under vikingatiden, att allt förändrades och flöt??
Erik

Utloggad Vetgirig

• Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
« Svar #4669 skrivet: juli 12, 2013, 20:59 »
Påminner vad begreppet "donera" ursprungligen innebar i den germanska världen inkl Norden. D v s att nyttjaren av donationen fick tillgodogöra sig alla intäkter av donationen. Däremot inskränktes INTE ägandet av mark av en donation.

Mark (ägande) var närmast heligt för en släkt och mark såldes ALDRIG ur en släkt. Möjligen bytte man ägor, ibland inför förestående giftermål.

Kyrkan kämpade i 100-tals år med den germanska världens rättsprinciper för att införa romerska rättsprinciper. Här betyder "donera" att markägande skiftar till nyttjaren av donationen. Men även efter att kyrkan pressat igonom införandet av de romerska rättsprinciperna, så hade man många rättsliga tvister med markägare som donerat och där släkten ville ha tillbaks marken. Man kan säga att i princip vek sig kyrkan för högättade släkters krav i dessa ärenden, medan mindre betydelse fulla släkter förlorade sitt ägande. Våra första nedskrivna lagar beror på att detta var en del i kyrkans process att driva lagstiftningen mot den romerska rättsprincipen, vilket kunde ge kyrkan stora fördelar eftersom man kände denna lagstiftning och långsiktigt kunde förbereda sig för att dra nytta av ändringarna.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #4670 skrivet: juli 12, 2013, 21:12 »
Ättelägg:

Citera
Så, vad baserar du att sakernas tillstånd inte var ett kontinuum under vikingatiden, att allt förändrades och flöt??

Jag läser mest publikationer som genomgått en vetenskaplig granskning i modern tid och kompetenta proffs. Just nu tuggar jag igenom Maja Hagermans förträffliga bok: "Det rena landet".

Thomas I

Utloggad Ättelägg

• Gode
« Svar #4671 skrivet: juli 12, 2013, 21:47 »
Och i dessa mordärna, vetenskapligt baserade skrifter hittar du "sanningen" att?? Ja, vadå, att folk har flyttat runt inom skandinaviska halvön som ett mini folkvandringseuropa? Eller att Svear inte huserat i Mälardalen, eller..ja, vad är din mordärna tes?
Erik

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #4672 skrivet: juli 12, 2013, 22:17 »
Det skall finnas en bild med ett grafiskt schema över indoeuopéernas släktträd av Claes Theodor Odhner som jag inte hittat på internet. Odhner skrev det första standardverket över svensk historia för Folkskolan.

Maja Hagerman beskriver Odhners budskap så här på sidan 256:

"Ett schema över indoeuopéernas släktträd illustrerar texten, och det visar att det finns germaner av olika sorter. De måste indelas i tre huvudgrupper enligt schemat: skandinavier, goter och tyskar. Band tyskarna finns nordtyskar och sydtyskar. Engelsmän och holländare blir sammanslagna med andra tyskar och kallas nordtyskar i en klump(med benämningen angler, sachsare och friser). Men skandinaverna utgör tydligen en egen stam bland germaner och indelas i svear, götar och daner."

Mycket udda tankar på 1800-talet som hamnade i läroböckerna och som lever här på forumet hos några.

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #4673 skrivet: juli 12, 2013, 23:16 »
Majas bok om forskningshistoria är jätteintressan, men på Allvar, menar du att många här verkligen har så onyanserade idéer som de som många 1800-talsforskare hade?

När det gäller det indoeuropeiska släktträdet verkar denna Odhner helt enkelt tagit det indoeuropeiska språkets olika grenar och översatt de till ett släktträd av "folk".

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
« Svar #4674 skrivet: juli 12, 2013, 23:33 »
Påminner vad begreppet "donera" ursprungligen innebar i den germanska världen inkl Norden. D v s att nyttjaren av donationen fick tillgodogöra sig alla intäkter av donationen. Däremot inskränktes INTE ägandet av mark av en donation.

Mark (ägande) var närmast heligt för en släkt och mark såldes ALDRIG ur en släkt. Möjligen bytte man ägor, ibland inför förestående giftermål.

Kyrkan kämpade i 100-tals år med den germanska världens rättsprinciper för att införa romerska rättsprinciper. Här betyder "donera" att markägande skiftar till nyttjaren av donationen. Men även efter att kyrkan pressat igonom införandet av de romerska rättsprinciperna, så hade man många rättsliga tvister med markägare som donerat och där släkten ville ha tillbaks marken. Man kan säga att i princip vek sig kyrkan för högättade släkters krav i dessa ärenden, medan mindre betydelse fulla släkter förlorade sitt ägande. Våra första nedskrivna lagar beror på att detta var en del i kyrkans process att driva lagstiftningen mot den romerska rättsprincipen, vilket kunde ge kyrkan stora fördelar eftersom man kände denna lagstiftning och långsiktigt kunde förbereda sig för att dra nytta av ändringarna.

Intressant. Inte alla spår av den gamla rätten försvann. Ännu i dagens svenska arvsrätt så är det ätten som ärver, inte individen. Väldigt oromerskt, väldigt germanskt.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #4675 skrivet: juli 12, 2013, 23:35 »
Ägandeskapet av GU har retts ut av Sigurd Rahmqvist i en uppsats i Från Östra Aros till Uppsala. En samling uppsatser kring det medeltida Uppsala. (Uppsala stads historia vol. 7) från 1986. Att hela Uppsala tillhörde Kungsgården är mycket sannolikt då biskopssätet i stort sett måste instiftas med hjälp av en kung (eller annan lokal makt) som kan donera mark så att biskopssätet har några inkomster. Då hela GU ägs av biskopssätet och kungen efter inrättandet, är den enda sannolika förklaringen att kungen kunnat donera halva godset till kyrkan. Märk även att det är delen med själva centralgården som donerats till kyrkan, alltså den del som med största sannolikhet hyste själva residenset. Om det endast var denna del som ägdes av kungen innan donationen, hade kungen inte haft några ägor kvar i GU. Den enda alternativa förklaringen är att kungen annars sonika stal resten av GU från de bönder som ägde de resterande gårdarna.

Det beror ju helt på hur det ser ut i de skriftliga källorna. När kom Växsjö stift att äga all denna mark? Ägs den av stiftet från början eller samlar stiftet på sig marken med tiden? Osv. Även Uppsala stift ägde förstås massor av mark utanför Gamla Uppsala. De mesta har förstås hamnat i stiftets ägo med tiden, i och med att kungar och frälsefamiljer donerat mark till kyrkan. Men absolut, det mesta av de olika stiftens markegendomar ägdes från början av kungen eller av olika frälsefamiljer. Sedan kunde förstås även stiften köpa mark.

Du anger nu en referens i form av någon som sagt något (Rahmqvist) istället för att redovisa källor som anger att så var fallet. Du åberopar alltså auktoritet istället för fakta, och lite snarstucket tolkar jag det som att du faktiskt inte kan presentera fakta.  Jag antar, motbevisa mig om jag har fel, att det beror på att det inte finns fakta. Och då är det i så fall alltså som jag sa, flera lager av tolkningar ovanpå varandra.  Frågan blir då var det verkligen bottnar. Var når dina fötter fast botten? Jag tror tyvärr att du inte har en aning om det, men återigen, motbevisa mig gärna.

Sen nämner du att Växjö stift skaffat sig mark eftersom, och då frågar jag mig hur man gjort detta, och på vilket sätt detta inte skulle vara en möjlighet tidigare.  Vad är det som säger att Kronan inte köper in mark i Uppsala under tidigt 1100 tal, eller faktiskt kanske än mer troligt, vad är det som säger att man inte tagit den? Rent hypotetiskt, om nu GU är en plats för hednisk kult in på 1000-talet, som vissa källor säger, och att området har konservativa hedniska stormän, som vissa källor antyder, vad händer då när den kristne kungen och kyrkan kväser hedendomen.  Är det då troligt att marken förblir i de kvästas händer, eller är det troligare att de beslagtas av kronan?  Du behöver egentligen inte svara på det, det räcker med att erkänna att det är ett möjligt scenario att de hedna stormännen, och den hedna kulten, fråntas den mark dom haft och att den då tillfaller kronan. Eller att den köps för mer eller mindre god betalning.  Detta är något utanför dina inlägg, men väl inom ramen för det inlägg från Skoglar som jag besvarade.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #4676 skrivet: juli 12, 2013, 23:38 »
Jag konstaterar dessutom glatt att fredagkvällens dryckesvanor verkar ha en tendens att förvandla e till ä.  Det blir fuiktansvärt undärhållande när man läser högt!  ;D

Skål på er kamratär!

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #4677 skrivet: juli 12, 2013, 23:41 »
Andreas:

Citera
Majas bok om forskningshistoria är jätteintressant, men på Allvar, menar du att många här verkligen har så onyanserade idéer som de som många 1800-talsforskare hade?

Jag skrev vissa och borde kanske tillagt frekventa och högljudda. Sedan utelämnar du sveastollarna på 1900-talet: Birger Nerman och Sune Lindqvist.

Jag forsätter med citat om Odhner från Majas bok:

" Den kunskap om forntiden som Odhner redogjorde för i skolböckerna härrörde alltså inte från arkeologi utan från universitetsämnen som historia och rättshistoria, och där bedrevs forskningen om forntiden med andra metoder. Man lade pussel med personer och händelser i de isländska sagorna och letade efter den germanska, urnordiska forntidens samhällsordning i gamla skrifter från antiken. Bevisningen utgjordes för det mesta av en häxblandning av "urkunder" där Tacitus och andra antika författare rördes runt i upphackat skick med tusen år yngre svenska medeltidslagar och isländska sagor"

Thomas I

Utloggad Boreas

• Gode
  • Antal inlägg: 5 477
« Svar #4678 skrivet: juli 12, 2013, 23:43 »
När blev journalisten och TV-producer Maja Hagerman en "seriös forskare". Näst efter Dag Stålsjö?

Den bok som här näsvist presenteras som "historisk forskning" är i grund och botten inget annat än en politisk laddad debatt-bok - där Hagerman vill förklara hur historiska ämnen kan användas - och missbrukas - i politiska syften.

Hagerman vänder sej främst mot den social-darwinism och rasism som florerade på 1900-talets början - och söker förklara det med dom arkeologiska, etnologiska och historiska studier man gjorde på 1800-talet.

Hur vida hon bidrar med något nytt till denna debatt är dock tveksamt. Hennes analys av social-darwinismens effekter och rasismens orsaker bidrar givetvis till att re-aktualisera dessa frågor - och understryka faran för 'subjektivisering' av objektiva sanningar.

Boken om "Det Rena Landet" er således inget annat än ett nytt exempel på hur en författare eller politisk aktivist kan använda både kända och okända sidor av vårt förflutna i ett dagaktuellt, politisk syfte. Denna gång som anti-rasist.   

Man kan ju gärna tycka om hennes politiska syn och kulturpolitiska engagemang - men någon 'grundforskning' om slaveriets, rasismens och kolonialismens uppkomst er boken inte.  Snarare är boken en summa över 70-och 80-talens svenska botsövningar för dom synder som begicks på 30-talet. Under tiden fungerar boken som en reflektion av det Stockholmssyndrom och den masochism som under senare decennier färgat debatten - med emotioner.   

Citera

Vad är historisk sanning? Finns det överhuvudtaget något sådant eller är all historieskrivning blott myter och skrönor som byts ut alltefter vad samtiden efterfrågar eller har behov av? Är historieskrivningen inget annat än en samling berättelser som fantasifullt pusslats ihop i syfte att dikta oss ett storslaget förflutet, förföriska historier som vi smickrar och förställer oss med.

När jag läser Maja Hagermans Det rena landet blir jag alltmer övertygad om att författaren har en sådan relativistisk historiesyn. Vår historia är inte någonting vi rekonstruerat ur källor och arkeologiska artefakter för att skapa en så sann bild som möjligt av vårt förflutna. Det är i stället en konstruktion vi berättar fram. Den göder vår självgodhet och målar ett porträtt som avbildar oss inte som vi varit utan som vi önskar att vi varit. Hagerman argumenterar övertygande för denna syn på historien. Hon visar hur våra föreställningar om vår etniska särprägel och vårt etniska ursprung genom hela historien byggts kring idéer som varit lösa antaganden eller rena sagor.

http://www.svd.se/kultur/litteratur/sjalvbild-byggd-pa-rena-sagor_33407.svd

Boken fungerar tydligen som tema-bok för anti-rasister och marxistiska vetenskapsfilosofer. Som historisk forskning, dokumentation och reson duger dock inte "Det Rena Landet" (2006).

Med sin sista bok - "Försvunnen Värld" (2012) - har hon emellertid lagt flera alen till sin utveckling som en rak och välreflekterat förmedlare utan politiska sneblickar. Efter flera års samarbete med dom involverade experter i E4:n har hon här fått fram en bok som de facto bidrar till att sprida aktuell grundforskning. Då blev hon iallafall seriös, som vetenskapsjournalist.

Hans Hildebrands beskrivning - enligt citat - är fortfarande den dominerande bilden bland arkeologer och seriösa historiker som förmått fördjupa sej i svensk arkeologi. Utvecklingen genom dom olika perioder är knappt synliga från en generation till nästa. Allt tar tid - och ändringarna skär ofta över större geografiska avstånd, när dom först sker.

I Sweonland, som också kallas Sviaveldi och Sviariki bor ett folk kallas Svitjod och Svithiodi. Deras närmsta grannar är gothioda och veni/vendi/vindi och 'kvenit' eller 'kvinnolandet' (Adam). Man törs alltså utgå från att svear och svealand er komfortabla synonymer.

Hildebrands grundtes står alltså vid lag.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #4679 skrivet: juli 12, 2013, 23:48 »
Boreas: Du är inte i närheten av Majas¨Hagermans kvaliteter utan ett dogmatiskt spöke som bara publicera fraser utan substans.

Thomas I