AndreasE, jag har inte underkänt någonting alls om några runstensfragment – så var vänlig att inte pådyvla mig någonting jag inte sagt. Jag står för min uppfattning. Överbevisa mig gärna med fakta och källor så ger jag med mig – men endast då.
Ja, jag vet hur lite runstenar det finns norr om Mälaren före 970 – och som du säger, det var inte mode där då.
Söder om Mälaren var det mode under denna tid att resa runstenar och man använde då rökrunor. Så långt är vi alltså överens.
Eftersom rökrunor då hittas på Björkö och i Birka så bör ju dessa ha kommit någonstans ifrån, dom har ju deponerats dit före år 970. Är vi överens så långt?
Vad är då den troligaste geografiska platsen för varifrån dessa rökrunor har kommit? Söder om Mälaren använde man dem – men inte norr om Mälaren. Troligaste platsen blir då, i alla fall för mig, söder om Mälaren.
Vi har nu alltså 5 fynd med rökrunor på Bjökö och i Birka – bevisligen från tiden före 970 eftersom arkeologer grävt upp dem på plats. Har du några invändningar om detta?
Vi är väl även överens om att normalrunor används flitigt norr om Mälaren efter ca år 1000 – medan de används sparsamt söder om Mälaren – och att när blandrunorna uppstod efter ca 1050 så används dessa flitigt norr om Mälaren – och sparsamt söder om Mälaren.
Vad som gäller föremål försedda med rökrunor som vi inte exakt vet åldern på har jag lite svårt att argumentera eftersom jag inte vet hur de hittas. Forsaringen tog du ju upp, en makalöst fin pjäs – men hur gammal är den och var tillverkades den? Den är ju omdiskuterad tidsmässigt, allt från 900 tal till medeltid.
Övriga föremål vet jag inte mycket om – men jag vet att de är ytterst få. Vill du diskutera dem så ta upp dem så skall jag läsa in mig på dem – och så kan vi diskutera dem.
Norge har, vad jag vet, två fynd med rökrunor, ett från Osebergaskeppet och ett från Gokstadskeppet, båda alltså 800 tal. Någon runsten med rökrunor i Norge känner jag inte till – men det kanske finns någon?
Vi är, som jag ser det, ganska överens om förekomster och skillnader i tid, alltså fakta frågor – men vi skiljer oss lite när det gäller lösa föremålsfynd och placeringen av dessa i tid. Har jag fel?
Att vi tolkar saker och ting olika ser jag mest som att vi har olika grunduppfattningar om vår tidiga historia

.
Thomas