Sporing, jo tack, jag läser nog ganska hyggligt faktiskt, hur läser du själv?

Även runstenar flyttas ibland, men de flesta står kvar i någorlunda närhet av den plats där de hittades, eller först blev kända. Rökstenen t.ex. har flyttats runt lite, varit inmurad i stenvägg osv. Ser du till runstenar skrivna med rökrunor så är materialet väl samlat söder om Mälaren.
Ser du till mindre föremål, sådana som går att flytta på enkelt, kanske till och med stoppa i fickan, kanske handla med, osv, så finns det sådana som har text av rökrunor även norr om Mälaren, Forsaringen är ett sådant exempel – men ta fram en runsten med rökrunor, det blir lite svårare.
Jag påstår nu inte att lättflyttade föremål försedda med rökrunor alla kommer från söder om Mälaren – men jag påstår att sådant som är försett med rökrunor och är svårt att flytta - finns söder om Mälaren.
Jag tog tidigare upp tidsaspekten. Rökrunor användes på 800 – 900 talet, det var då Rökstenen och Sparlösa stenarna, mm, ristades. Mälardalens runstenar, i alla fall en mycket stor majoritet av dessa, ristades senare, de dateras till 1000 – 1050. Jag har inte räknat runstenarna, men kanske (?) låg en tyngdpunkt i att resa runstenar söder om mälaren före år 1000 – och en tyngdpunkt att resa runstenar norr om Mälaren efter år 1000? Någon intresserad kommer säkerligen att ge oss besked på detta. Klart är att ser man på den totala mängden runstenar så finns det absolut största antalet runstenar norr om Mälaren, det vet alla – men som sagt, de flesta kom till efter år 1000. Vi rör oss alltså i olika sekel i denna diskussion.
Vad jag kan se skriver även Källström detta.
Benet du hänvisar till så ödmjukt

är upphittat inne i Mälarskolans högborg Garnisonen 800 år efter det att Adam skrev att Birka är Götarnas stad – och att Götarnas land sträckte sig upp till Birka. Diskussionen började där – och har senare kompletterats med fler runstenar/fragment av dito + ristade runbleck, alla med rökrunor - vilket förstärker vad Adam skrev mycket kraftigt.
Det kan vara så att du inte tycker om detta – men fakta kvarstår, Adam skrev som han skrev – och rökrunor är upphittade upp till Mälaren, varav 4 olika föremål på Björkö/Birka. Det är fullkomligt unikt i vår tidiga historia, det har aldrig hänt tidigare vad jag vet – och jag är onekligen lite förvånad att man inte jublar över ATT det nu, för första gången, faktiskt har hänt. Det är en historisk sensation.
Samtidigt oroar det mig lite eftersom det pekar på att den egna personliga uppfattningen står över de arkeologiska fynd vi gör och de källor vi har – om dessa går emot den egna personliga uppfattningen…
Soppa på ben smakar betydligt bättre och är mycket mer näringsrik än soppa kokad på spik, fast utan spik.
Notera två saker. 1. Adam skrev som han skrev. 2. Rökrunor har nu hittats upp till Mälaren. Det är fakta.
Eftersom fakta föreligger kan man inte gärna förneka dem. Alltså ifrågasätter man i vilka områden rökrunor används – och försöker bygga upp argument som då skall bevisa att Rökrunor inte alls kommer från söder om Mälaren – de finns överallt i landet och har ingen tyngdpunkt någonstans = Gamla Sveaskolan, numera kanske Mälarskolan, hade rätt = Birka tillhör Nordanskog och Svearna = Adam hade fel – förutom att hans ”tempel som heter Ubsola” självklart låg i Gamla Uppsala, DÄR hade Adam rätt. Där är Adam en pålitlig källa – men bara just där. I övrigt hade han fel om det mesta. Eller?
Thomas