Författare Ämne: Jag vill bli "rullstolsbundna" arkeolog.  (läst 8176 gånger)

Utloggad jacob

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
Jag vill bli "rullstolsbundna" arkeolog.
« skrivet: december 16, 2010, 17:17 »
Jag funderar på att plugga vidare till arkeolog. Och jag vet att det finns en massa sorter. Men jag vet inte vad de gör. Själv vill jag bli forensisk arkeolog. Eftersom jag sitter i rullstol och har svårt att tala och uppfatta språk (jag är inte döv) och även mina armar lyder mig inte, då undrar jag om det funkar att jobba som en arkeolog trots mitt funktionshinder. Har ni tips om vad för slag av arkeolog jag kan bli?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Jag vill bli "rullstolsbundna" arkeolog.
« Svar #1 skrivet: december 17, 2010, 16:17 »
Det lär ju kanske inte bli speciellt mycket fältarbete då, och detta ingår ju även i kursen, men teorin går ju alldeles utmärkt att läsa in. Annars är åtminstone fältarkeologi tidvis ganska fysiskt ansträngande och det sliter på knäna att ideligen karta upp och ner i schaktet med hinkar som ska sållas etc.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Jag vill bli "rullstolsbundna" arkeolog.
« Svar #2 skrivet: december 17, 2010, 16:51 »
Det finns en hel del man kan tänka sig skulle fungera såsom vissa museitjänster, länsstyrelsetjänster och som forskare. Gebitet är dock svårt att slå sig in i för alla, såväl för hugade forskare, tjänstemän eller fältarkeologer - så man bör tänka sig för både en och två gånger - kommer man därefter på att det är arkeologi man vill satsa på så gör det. Hur det ser ut i framtiden är det svårt att sia om men jag har svårt att se det som en växande bransch - så tyvärr kommer det nog också vara tufft framöver. Man ska också komma ihåg att utbildningarna i arkeologi inte i första hand är yrkesutbildningar utan, som i princip alla humaniorautbildningar, forskningsförberedande - dvs man lär sig ett sätt att ta in information, processa och tolka denna samt att redovisa den - applicerat på ett eller flera ämnen.

Såvitt jag vet finns det idag inga utbildningar i Sverige i forensisk arkeologi, utan för detta får man söka sig utomlands. Vid Arkeologiska forsknings laboratoriet vid Stockholms Universitet kan man dock läsa metoder som rör detta fält.

Lycka till & välkommen till forumet ;D

Magnus Reuterdahl

Archaeology is taxes well spent!

Utloggad jacob

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Jag vill bli "rullstolsbundna" arkeolog.
« Svar #3 skrivet: december 17, 2010, 17:09 »
Tack!

Jag vet också att utbildningen i forensisk arkeologi finns inte i Sverige, men jag undrar om det går att plugga om kriminologi eller juridik efter arkeologutbildningen.

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Jag vill bli "rullstolsbundna" arkeolog.
« Svar #4 skrivet: december 17, 2010, 19:30 »
Olika kombinationer av ämnen är alltid intressanta - i slutändan kommer det till vad du är intresserad av, vilka frågor och metoder du är intresserad av att studera och kanske mest hur du tror att de kan ge jobb eller skapa grund för ny forskning.

Ett sätt är kanske att titta på en utbildning i forensisk arkeologi vid ett utländskt Universitet och se vilka typer av kurser de innehåller och sedan försöka bygga ihop ett antal kurser som liknar dessa, du skulle också kunna kontakta SKL i Linköping och se vilka utbildningar deras personal gått för att se om det finns intressanta ingångar den vägen.

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad jacob

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Jag vill bli "rullstolsbundna" arkeolog.
« Svar #5 skrivet: december 17, 2010, 19:43 »
Tack för tipset.

Utloggad jacob

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Jag vill bli "rullstolsbundna" arkeolog.
« Svar #6 skrivet: december 24, 2010, 10:04 »
Jag har inte läst Historia A. Vid flest universitet krävs det om Historia A. Men vid Linnéunversitetet och Göteborgs universitet behöver det inte kräva om den. Varför krävs det om Historia A egentligen?

Utloggad Ingmar Bergman

  • Medlem
  • Antal inlägg: 85
SV: Jag vill bli "rullstolsbundna" arkeolog.
« Svar #7 skrivet: december 25, 2010, 19:27 »
Jag har sett på teve att man kan sitta längst ner i gropen, och skrika smarta förolämpningar och slutsatser till sina artbetskamrater utan att de blir pissed off. Fast f*n vet hur du kommer ner/upp ur/ gropen...
Med plutonium tvingar vi dansken på knä.

Utloggad jacob

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Jag vill bli "rullstolsbundna" arkeolog.
« Svar #8 skrivet: december 28, 2010, 15:17 »
Inga svar?

Utloggad jacob

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Jag vill bli "rullstolsbundna" arkeolog.
« Svar #9 skrivet: januari 07, 2011, 12:49 »
Jag har inte läst Historia A. Vid flest universitet krävs det om Historia A. Men vid Linnéunversitetet och Göteborgs universitet behöver det inte kräva om den. Varför krävs det om Historia A egentligen?
Inget svar fortfarande?

Utloggad Reuterdahl

  • Moderator
  • Veteran
  • Antal inlägg: 796
  • Arkeolog, Länsstyrelsen i Östergötlands län
    • Testimony of the spade
SV: Jag vill bli "rullstolsbundna" arkeolog.
« Svar #10 skrivet: januari 07, 2011, 18:06 »
Arkeologiämnet är i flera delar nära besläktat med historia. Sambanden, likheter och skillnader mellan olika epoker och händelser under förhistorien, den historiska tiden och den moderna historien är ofta det som formar ramen för och basen för många frågor inom arkeologin. Exakt vilka högskolor och universitet som har ämnet som ett krav vet jag inte, sannolikt hänger det dock samman med utformning av kursplanen - för att kunna ta den till sig på bästa möjliga sätt föresätts vissa förkunskaper såsom historia för att sätta olika epoker, händelser, frågor i rätt kontext.

Mvh

Magnus Reuterdahl
Archaeology is taxes well spent!

Utloggad jacob

  • Novis
  • Antal inlägg: 18
SV: Jag vill bli "rullstolsbundna" arkeolog.
« Svar #11 skrivet: januari 08, 2011, 18:04 »
Tack för svaret. Då vet jag.