Författare Ämne: Hur autentiska är forntidsbyarna?  (läst 4428 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Hur autentiska är forntidsbyarna?
« skrivet: december 10, 2010, 11:42 »
Hur nära är de rekonstruerade "forntidsbyarna" orginalet?Jag är för rekonstruerade forntidsbyar och jobbar i en, men jag funderar på om det finns misstag i några av dem?

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Hur autentiska är forntidsbyarna?
« Svar #1 skrivet: december 10, 2010, 13:48 »
Jag tror vi ligger väldigt långt ifrån originalet, men att vi nog inte kan komma mycket närmare än vi gör. Det viktiga är att vi har en tanke med det vi gör och inte använder den stora investeringen som en forntidsby utgör till att förmedla floskler.

Intressant och relevant kunskap är det som skall förmedlas i den ypperliga pedagogiska miljö forntidsbyn utgör. Inte floskler och enkelt tillrättalagd skåpmat! Ett utökat samarbete mellan universitet och forntidsbyar är något som jag tror stenhårt på, kanske som möjlighet för universiteten att leva ut sin tredje uppgift i.

Forntidsbyn får nog ses lika mycket som rekonstruktion som kuliss, men dess pedagogiska värde blir vid rätt hantering inte lidande för det.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Hur autentiska är forntidsbyarna?
« Svar #2 skrivet: december 11, 2010, 11:53 »
Det gäller bara att inte släppa in Bert Karlssson och hans likar i den här typen av verksamhet, för annars får vi kanske se den här typen av anläggningar:

Citera
Anläggningen är indelad i ett antal zoner:

-Den medeltida byn
-Bondgården
-Pirate bay
-KinnekullePorten med restaurang, konsthall, turistbyrå och entré
-Arenan
-Upplevelseboende
-Fantasy Town
-Badland

http://www.gotene.se/vanstermeny/bolagfastighet/medeltidensvarld/medeltidensvarld/bertkarlssonsforslagformedeltidensvarld/bertkarlssonsforslagformedeltidensvarld.7516.html

http://www.gotene.se/download/18.13daa3f91263d1273267ffe2366/100119_forslag_medeltidens_varld.pdf
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Hur autentiska är forntidsbyarna?
« Svar #3 skrivet: december 11, 2010, 12:42 »
Helt otroligt, detta som Bert Karlsson ska bygga! Vi på Foteviken har ju följt medeltidssatsningen i Götene från starten och försökt ge goda råd. Detta försök att lyfta fram områdets spännande, genuina historia och den entusiasm som fanns i början hos många för att förverkliga detta är givetvis dött sedan länge (och givetvis också Fotevikens intresse att hjälpa till). Redan när informationen om planerna på medeltidssatsningen läckte ut var nämligen Bert framme och ställde in sig hos politikerna. Vad hade då några personers seriösa försök att visa vårt äldre kulturarv för chans? Så här går det när man ser upp till dyrkade "helgon" i människgestalt som inte kan stava till ordet "kulturarv" men väl till makt, aktieportföljer och vinstkapital!

Sorry Bert och höga kommunpolitiker i Götene, ni har inte rätt förståelse för vad merparten av de utländska turister som förra året spenderade 255 miljarder kronor i Sverige vill ha. De bilburna söker vårt "exotiska" nordiska kulturarv och vår natur, inte en sammanblanding av detta och "Event Robinson", "Höhoppning", "Cafe Peter Pan i Riddar borgen", "Pirat Bay", "Bollibumpa i hallen", "Allsportsarena" etc.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Hur autentiska är forntidsbyarna?
« Svar #4 skrivet: december 11, 2010, 14:45 »
Alla är inte intresserade av historia. De som är intresserade söker svar på sina frågor på ett seriöst sätt. De andra, de historielösa, bryr sig inte mer än att de kan besöka en fornby i samband med ett Sommarland eller dylikt. Det är väl inte helt fel faktiskt, de får ju i sig någonting i alla fall.

Visserligen får de ”light history”, inte som vi vill ge dem, ”heavy history”. Kanske bör det även finnas en ”medium history” för de som är halvintresserade?

Det är som med dagstidningar, rubrik, ingress och artikel – en del läser alla tre, några läser rubriken och ingressen, andra bara rubriken. Kanske är det bra med en fornby i sommarland? Det kan ju faktiskt  föda ett historiskt intresse på lite sikt?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Hur autentiska är forntidsbyarna?
« Svar #5 skrivet: december 12, 2010, 13:12 »
Jag talar om alla de bilburna turister som kommer till vårt land sommartid. Eftersom vi har många av denna kategori på Fotevikens Museum och jag själv älskar att sitta uppe i vikingastaden och fråga ut dem var de ska, var de varit och vad de är intresserade av tror jag mig ha en ganska god bild av vad man vill uppleva under sin resa i landet. I år har jag själv på detta sätt kanske pratat med uppskattningsvis upptill fem-sexhundra turister. Det är naturen och vårt gamla kulturarv presenterat på ett genuint sätt som är helt dominerande i svaren. Av aktivitetsanläggningar är det endast Astrid Lindgrens värld som överhuvudtaget nämns. Detta beror ju på helt andra saker än de Bert tror sig turisterna vara intresserade av. Vad är ett ”sommarland” med ett stort sammelsurium av aktiviteter mot världsberömda Pippi Långstrump och Emil!

Jag tycker att det är en ynkedom att politiker så lätt faller för denna typ av ytliga attraktioner när det gäller en så otroligt viktig framtida intäktskälla för Sverige som vår internationella turism. Ytterst baseras detta på bristande förståelse för det nutida och framtida värdet av vårt kulturarv. Samma politiker och beslutsfattare besöker säkert museer och kulturplatser som visar ett "genuint" kulturarv när man åker utomlands. När man sedan kommer hem är däremot vårt gamla kulturarv något som katten dragit in. Jag drabbades av denna ”charterkultur” redan 1989 då jag fick order av Malmö politiker att göra en stor vikingautställning i Florens. När jag frågade: "Varför vikingar?" tittade man dumt på mig och sa att det var ju det enda som höll internationellt. Nu skulle man visa italienarna något fint i vår kultur. När jag sedan skulle visa utställningen i Malmö sa samma politiker, citat: "Varför det? Det är väl inget skit att visa!" Vi var dock några stycken som i ren ilska över svaret drev igenom en visning även i Malmö.

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Hur autentiska är forntidsbyarna?
« Svar #6 skrivet: december 12, 2010, 13:26 »
Sven, det enda du bevisar är att de som har intresse av Fotevikens museum inte är intresserade av, eller känner till, Berts anläggningar. Sätt dig en sommar i Sommarland och ställ samma fråga till de turisterna.  ;)
Qui tacet, consentit

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Hur autentiska är forntidsbyarna?
« Svar #7 skrivet: december 12, 2010, 15:15 »
Jag bevisar ingenting - jag bara konstaterar.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Hur autentiska är forntidsbyarna?
« Svar #8 skrivet: december 13, 2010, 13:51 »
När man betalar pengar för att gå på Tivoli är motivet att barnen och en själv skall underhållas - inte att utvidga sin kulturella horisont, kolla in ortens kulturlandskap eller få en blick in i regionens forntid. Som "modul" på ett Sommarland blir tyvärr Karlson-modellens "Vikinga-hus" snabbt en Ikea-variant, som i bästa fall fungerar som lekgrind och stor-kiosk, där utklädda sommarvikarier underhåller (passar) barnen och säljer svärd, hjälmar och annat krams, gärna i plast.

Man kan naturligtvis hoppas att detta kommer tända barnens intresse för vikingar. Samtidigt kan man påstå det motsatta, att ytliga värden och svaga historier av-tänder ungdomens nyfikenhet och potentiella intresse. Alternativt kan man sätta pengarna på autentiska fyndorter och kulturminnen, baserad på en lokal entusiasm. Vill man väcka rejält interesse för forntid och historie får tyvärr börja i den långa änden och utveckla rejäla, faktiska fynd och kulturminnen till levande attraktioner.

Det kostar givetvis mer och kräver även en lokal entusiasm. Men, sålänge man använder offentliga medel bör stöden ges till dom projekt som bygger på autentiska fynd och regionalt engagement - av männskor som önskar förmedla sin egen forntids och distriktets histoira.

Publik som får betala inträde vill givetvis se mänskor och prylar som ger en rejäl blick in i ortens autentiska historie och fornmänniskors vardag. Problemet är givetvis att sådant kräver större investeringar, längre tid och en miljö av modiga och tålamodiga resurspersoner. Därnest kommer professionella kunskaper om vikingatidens människor, språk och filosofi - vid sidan av autentiska hus, kläder, mat, värktyg, hantvärk, lekar och annat. Slutligen kommer den viktigaste biten för själva förmedlingen - dom berättelser (sagor) man framför i denna re-enactment.

I en autentisk miljö kan även temporära långbänkar och den enklaste kålsoppa smaka succé. Men - skal utvecklingen bli stabil behövs en lokal entusiasm för att skapa det miljö som kan framstå som autentisk, rejält och varigt. Utan beståndighet är det mycket svårt att skapa dom hjärtliga återseende som kan ligga och restimulera ett växande intresse - och ge ett stabilt ökande besökstal, över tid.

Det är snabbt gjort att lära unga ferievikarier koka kål. Något helt annat är att erbjuda fransosen en lokal Soup Garboure på enkla trädbänkar - men likväl i en kontext som ger mening och en atmosfär som upplevas som en autentisk upplevelse av forntid. Det är så man kan få gäster att återvända - med grannen och grannens barn - året efter. Det uppnår man inte på ett Sommarland där kommersen är övertydlig.  
 
« Senast ändrad: december 14, 2010, 06:26 av Gorm »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Tobias

  • Stammis
  • Antal inlägg: 120
SV: Hur autentiska är forntidsbyarna?
« Svar #9 skrivet: december 13, 2010, 17:24 »
Det gäller bara att inte släppa in Bert Karlssson och hans likar i den här typen av verksamhet, för annars får vi kanske se den här typen av anläggningar:

http://www.gotene.se/vanstermeny/bolagfastighet/medeltidensvarld/medeltidensvarld/bertkarlssonsforslagformedeltidensvarld/bertkarlssonsforslagformedeltidensvarld.7516.html

http://www.gotene.se/download/18.13daa3f91263d1273267ffe2366/100119_forslag_medeltidens_varld.pdf

Har nog aldrig sett en så diger lista med särskrivningar som på specifikationen till Berts vision: http://www.gotene.se/download/18.13daa3f91263d1273267ffe2366/100119_forslag_medeltidens_varld.pdf

I övrigt ser det mest ut som ett nytt sommarland.
Lex malla, lex nulla