Jag har själv flera gånger deltagit i arkeologiska sommarkurser, med vidhörande grävningar, och det har varit mycket trevligt och givande, även om det kostade pengar. Fast att tjugo kursdeltagare skulle springa runt med varsin metalldetektor tror jag absolut inte på; till att börja med är det hart när omöjligt att gräva upp, fyndsortera och katalogisera allt som kommer upp, det kostar helt enkelt mer än det smakar, och dessutom torde det vara oundvikligt att en hel del artefakter slinker ner i fickan när ingen ser.
Hörde på nyheterna i morse att Medelhavs- Östasiatiska och Etnografiska muséet skulle få extra anslag för att ensidigt belysa de fantastiska fördelarna med att leva i ett "mångkulturellt" samhälle. Jag tycker att museivärlden skall slippa politisering av det slaget.
Det var lite OT medger jag och man bör inte ställa olika grupper mot varandra, men personligen tycker jag att det skulle passa sig bättre att ge dessa pengar till att först och främst utföra arkeologiska utgrävningar på hemmaplan, så man kan få betalt för att gräva istället för att betala för sig.