Författare Ämne: Reinfelts riktiga jobb  (läst 5331 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Reinfelts riktiga jobb
« skrivet: december 03, 2010, 15:45 »
 >:( >:( >:( Jag spanar förgäves efter Reinfelds "riktiga jobb" inom museivärdlden - iställetr tycks vi ha fått tremånaders praktikanter?

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Reinfelts riktiga jobb
« Svar #1 skrivet: december 03, 2010, 21:54 »
Sorry, du får nog spana på, verkar enbart finnas fas 3/praktikant-jobb inom stora delar av arbetsmarknaden just nu..., speciellt där staten borde satsa pengar.. :'(

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Reinfelts riktiga jobb
« Svar #2 skrivet: december 04, 2010, 00:11 »
Nu såg ja ju att det är volontärer som gäller... man vill nog spara in på praktikantarvodena... ser fram emot att bli guidad av en östermalmskärring som tröttnat på att sticka hundslipovers...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad sockerfri

  • Stammis
  • Antal inlägg: 452
SV: Reinfelts riktiga jobb
« Svar #3 skrivet: december 04, 2010, 09:55 »
...och jag väntar fortfarande på den stora andelen lediga jobb som ska komma när 40-talisterna gått i pension. Både den rödgröna regeringen förr och Alliansen de senaste åren har lovat detta.


Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Reinfelts riktiga jobb
« Svar #4 skrivet: december 06, 2010, 14:02 »
Sorry, du får nog spana på, verkar enbart finnas fas 3/praktikant-jobb inom stora delar av arbetsmarknaden just nu..., speciellt där staten borde satsa pengar.. :'(

Tyvärr får vissa av dessa fas 3- praktikanter jobba heltid (ofta med kvalificerade arbetsuppgifter, som t ex kan motsvara en museiintendents) för summor så låga som 5000 kr i månaden efter skatt. Då finns tydligen inga fackföreningar eller avtal. Kanske borde praktikanter bilda en egen fackförening.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Reinfelts riktiga jobb
« Svar #5 skrivet: december 06, 2010, 20:57 »
Jag kan förstå att detta väcker en del känslor men försök att hålla er till ämnet. Irrelevanta inlägg borttagna.

/Johan - Administratör
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Reinfelts riktiga jobb
« Svar #6 skrivet: december 09, 2010, 12:30 »
Och så var det ämnet inte roligt längre.....?

Naturligtvis kan man inte lova att alla ska få jobb i linje med sin utbildning, men nog vore det klädsamt om man blev informerad om sina chanser på arbetsmarknaden, INNAN man tog dyra studielån. Nu skulle det i mitt fall göra varken till eller från; jag har aldrig engagerat mig i något jag inte är intresserad av och får jag syssla med det jag gillar bäst kan jag bo i tält och äta vita bönor i tomatsås direkt ur burken om det kniper. Vill man tjäna pengar i kultursvängen får man väl bli skattplundrare eller konsttjuv...... ;)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Reinfelts riktiga jobb
« Svar #7 skrivet: december 09, 2010, 14:12 »
eller tänka i nya banor som innebär att man inte längre förlitar sig på statens stöd utan försöker få vanligt folk att betala för det man pysslar med...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Reinfelts riktiga jobb
« Svar #8 skrivet: december 09, 2010, 14:49 »
eller tänka i nya banor som innebär att man inte längre förlitar sig på statens stöd utan försöker få vanligt folk att betala för det man pysslar med...

Några bra förslag?
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Reinfelts riktiga jobb
« Svar #9 skrivet: december 09, 2010, 15:04 »
"voice of America" brukar presentera amerikanska museer "som inte kostat US-skattebetalare en cent" - jag antar det rör sig om generösa donationer. Nog ett svårare koncept här hemma i Sverige..

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Reinfelts riktiga jobb
« Svar #10 skrivet: december 09, 2010, 16:55 »
Några bra förslag?

Ja, undersök vad marknaden vill ha och anpassa verksamheten till detta!!!

 Otroligt många museer är så torra att det bokstavligt fnasar om det, många museianställda är än torrare och lever i sin egen lilla bubbla där de försöker pracka på omvärden sånt som de tycker är otroligt viktigt men som saknar kontext för gemene man och därmed är helt ointressant.
Om dessa människor skulle driva zoo skulle de ha två  uppstoppade giraffer som samlar damm som huvudattraktion och förundras över att ingen ville betala för att se ett så magnifikt djur, speciellt som det faktiskt finns plancher på zebror också, och en lejontand i glasmonter.... och en sprakig röst som berättar om Afrika, med pålagda lejonvrål som ljudfond!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Reinfelts riktiga jobb
« Svar #11 skrivet: december 11, 2010, 12:32 »
Jag har under årens lopp träffat många turister i Stockholm som undrat var vikingamuseet ligger; helt sjukt att det inte blivit något. PK-spöken?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Reinfelts riktiga jobb
« Svar #12 skrivet: december 11, 2010, 18:22 »
Ja man kan verkligen undra hur man tänker, men det visar klart på hur inskränkt man är i sitt tänkande och hur olyckligt det är att de som har inflytande att bestämma fullkomligt saknar insikt i vad folk vill ha!


Folk vill betala för att se ett schysst museum, och samtidigt har drösvis med branchfolk mycket stora problem att finna jobb!

 Vasamuseet har väl ca en miljon besökare, och detta trots att Vasa knappast kan sägas vara något som den typiske turisten känner till sen tidigare.

Ett bra Vikingamuseum borde kunna konkurera om vem som har flest besökare
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Nils Johansson

  • Medlem
  • Antal inlägg: 43
SV: Reinfelts riktiga jobb
« Svar #13 skrivet: januari 06, 2011, 00:00 »
Pär Nuder pratade om köttberget angående 40-talisterna...stämmer. De har fortfarande inte flyttat på sig.