Författare Ämne: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?  (läst 14903 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« skrivet: november 24, 2010, 15:17 »
Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
Låt oss här inte diskutera invandring och sverigedemokrater, utan vad ordet verkligen betyder?
Vi talar ofta om "arvet från Rom, Jerusal em och Athen", men det är knappast det vi menar med ordet.
Här i Skåne har vi haft dansk,tysk,holländsk och vendisk invandring under historisk tid.
Tidigare kallades detta dock inte "mångkultur"

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #1 skrivet: november 24, 2010, 16:52 »
Mångkultur, kanske ett samhälle som tar upp influenser från många olika kulturer samtidigt, eller ett samhälle där kulturer blandas och blir till någon ny  kultur, eller ett samhälle som accepterar att olika kulturer existerar inom dess politiska och/eller religiösa ramar, eller allt på en gång??

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #2 skrivet: november 24, 2010, 22:33 »
Jag skulle snarare kalla det för nonkultur, då man man hela tiden verkar följa minsta motståndets lag, på det att alltihop till slut blir ett enda mischmasch utan vare sig kontext eller kontinuitet, allting drivet av jakten på pengar och konstlade behov.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #3 skrivet: november 24, 2010, 23:04 »
Fattar inte riktigt vad du menar Ragnfast, , om det nu inte var ett politiskt inlägg..

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #4 skrivet: november 24, 2010, 23:07 »
Den kultur jag föddes i för snart 65 år sedan finns inte kvar idag. Det är visserligen samma kultur som jag lever i idag – men ändå helt olika kulturer. Alla kulturer förändras gradvis lite varje dag.

Mångkulturellt samhälle bör väl betyda att det är många kulturer parallellt i samhället. Alltså beskrivs en övergångsperiod. När många kulturer lever parallellt smälter de långsamt samman och blir till en enda kultur - som förändras lite för varje dag som går.

Under 1500 talet var majoriteten av Stockholms invånare från andra länder ute i Europa, främst från Tyskland. Stockholm var alltså mångkulturellt redan då. Redan på 1600 talet var alla Stockholmare svenskar igen och det fanns bara en enda kultur – den Stockholmska mixade kulturen - som alla Stockholmare upplevde var den normala kulturen i Stockholm.

Under 1700 talet invandrade många Skottar och Engelsmän till Sverige, främst till västkusten – och så blev samhället där mångkulturellt under ett antal decennier.
 
Mångkulturellt betyder alltså att den normala lilla förändringen i existerande kultur accelererar genom att nya ingredienser blandas in i degen. Precis som det alltid har gjort.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad dersa

  • Veteran
  • Antal inlägg: 579
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #5 skrivet: november 24, 2010, 23:10 »
Du har rätt Carl Thomas!!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #6 skrivet: november 25, 2010, 00:39 »
Bra skrivet Thomas!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #7 skrivet: november 25, 2010, 09:05 »
Tack, Carl Thomas, bra skrivet!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #8 skrivet: november 25, 2010, 09:10 »
Det man kan betänka är att i dåtidens Stockholm så var den invandrade kulturen från närliggande regioner. Alltså var den största skillnaden språklig och även kanske ekonomisk - Hansafolket stod för cashen.

(...sen kan man ju även betänka att den svenska bonden reste sig mot den stockholmska kulturen/makten - det blev en blodig historia, som bekant.)


...Och, framförallt - dessa dåtida kulturella förändringar, som inte resulterade i blodbad, skedde under en tämligen lång tidsperiod. En mångkulturell förändring (som man vill ska fungera...) kräver en långsam anpassning.

Så, detta inlägg är inte ämnat att vara politiskt utan min poäng är;stora mångkulturella förändringar kräver tid, om de skall fungera. Och då menar jag grundläggande kulturella förändringar, inte pizzor osv.


Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #9 skrivet: november 25, 2010, 10:37 »
Håller med fullständigt! Vad jag menade var att man istället för en win-win situation kan få förlorare på ömse sidor när mängder av olika kulturella uttryck  ska samsas på samma scen. Vet man inte var man kommer ifrån är man heller inte på väg någonstans och jag kan inte se något egenvärde i att i nuvarande takt och omfattning anamma urifrån kommande traditioner. Dessutom förtar det, enligt min mening, mycket av glädjen med att åka utomlands och uppleva andra kulturer, när det räcker med att kliva av på T-centralen och få en överdos mångkultur under alla dygnets timmar. En kultur är, som jag ser det, mer en paketlösning, lite som med religion, jag menar; om du t.ex. är kristen kan du inte säga "Jag tror på Jesus, men inte på att han var Guds son.", du måste så att säga köpa hela kittet. Jag behöver inte äta gröt på Julafton om jag inte vill, men det är trots allt ändå i den kontexten jag befinner mig. För övrigt tror jag att ett homogent samhälle är ett mycket tryggare samhälle än ett heterogent dito, ja det skulle inte förvåna mig om demokrati i ordets rätta bemärkelse på sikt endast kan fungera i ett sådant. Tack för ordet!

Stefan/Ragnfast

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #10 skrivet: november 25, 2010, 14:11 »
Håller med fullständigt! Vad jag menade var att man istället för en win-win situation kan få förlorare på ömse sidor när mängder av olika kulturella uttryck  ska samsas på samma scen. Vet man inte var man kommer ifrån är man heller inte på väg någonstans och jag kan inte se något egenvärde i att i nuvarande takt och omfattning anamma urifrån kommande traditioner.

Ingen tvingar en att anamma utifrån kommande traditioner. Man kan mycket väl behålla sina egna traditioner även om det kommer in folk utifrån. Ingen går ju hem till dig och tvingar i dig kebab till jul, istället för julskinka.

Dessutom förtar det, enligt min mening, mycket av glädjen med att åka utomlands och uppleva andra kulturer, när det räcker med att kliva av på T-centralen och få en överdos mångkultur under alla dygnets timmar.

På tunnelbanestationen får du bara en liten, liten glimt av vissa ytliga aspekter av främmande kulturer. Om du åker till ett visst land så får du så mycket mer, så det är ju knappast jämförbart.

En kultur är, som jag ser det, mer en paketlösning, lite som med religion, jag menar; om du t.ex. är kristen kan du inte säga "Jag tror på Jesus, men inte på att han var Guds son.", du måste så att säga köpa hela kittet. Jag behöver inte äta gröt på Julafton om jag inte vill, men det är trots allt ändå i den kontexten jag befinner mig.

Kulturella förändringar sker ofta bit för bit. Man behöver inte anamma en främmande kultur som en slags paketlösning. Man kan ta till sig det som man tycker bäst passar en själv. Så har man gjort tidigare och så gör man oftast idag. För att äta kebab behöver du inte bli muslim.

För övrigt tror jag att ett homogent samhälle är ett mycket tryggare samhälle än ett heterogent dito, ja det skulle inte förvåna mig om demokrati i ordets rätta bemärkelse på sikt endast kan fungera i ett sådant.

Viktigare än eventuell etnisk homogenitet för trygghet och social stabilitet är ekonomisk jämlikhet. Många undersökningar visar detta med all önskvärd tydligehet.





Ju äldre desto bättre.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #11 skrivet: november 25, 2010, 14:55 »
Du argumenterar väl, även om jag inte håller med dig, men liknelsen med kebaben haltar en smula tycker jag; bara för att jag äter kebab finns det inget egenvärde i att varenda kebabmakare kommer hit. ;)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #12 skrivet: november 25, 2010, 15:21 »
Problemet är ju dock: det fungerar inte.
 Trots att vi nu lever i den rikaste tiden någonsin, vi bör nog verkligen frukta den dagen när ekonomin verkligen kollapsar.
Andra generationens muslimer i England väljer en annan väg än sina moderata föräldrar som flydde förtryck. Sharia:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/3539535.stm
No-go areas börjar uppstå överallt i europa:
http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/1574694/Bishop-warns-of-no-go-zones-for-non-Muslims.html
http://www.timesonline.co.uk/tol/comment/faith/article3537594.ece

Det finns mycket mer att ta upp när det handlar om den kapitalt misslyckade integrationen i Europa.
Angela Merkel har helt rätt när hon säger att multikultieuropa är dött:
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-11559451

Frågan är bara: hur löser man detta? Vill man lösa detta?
I Tyskland så är det tydligen (enligt Carl Bildt iaf) mer som flyttar till Turkiet än som kommer. Turkarna känner sig alltså så ovälkomna att andra generationen flyttar "hem". Tragiskt.
Sverige är på randen till att få egna "no-go areas" (finns egentligen redan)och även de andra problemen. Men visst, vi kanske skall fatta varandras händer och sjunga den där visan..?
Eller helt enkelt skriva in i grundlagen att vi är ett multikulti-land, sen är allt frid och fröjd.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #13 skrivet: november 25, 2010, 15:51 »
Men "no-go" områden fanns sedan länge exempelvis på Nordirland, där IRA utestängde orangemän och deras poliser. Jag tror knappast det i första hand är fråga om etnisitet utan om social situation.
Ett exempel är det starka motståndet mot östjudar i 1920-talets USA, men någon generation senare var situationen en annan.Judarna hade anpassat sig till "mainland USA"

Utloggad biobunker

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #14 skrivet: november 25, 2010, 16:04 »
"Mångkulturellt betyder alltså att den normala lilla förändringen i existerande kultur accelererar genom att nya ingredienser blandas in i degen. Precis som det alltid har gjort."

Jag håller både med och inte, "det mångkulturella samhället" (från min icke akademiskt pålästa sida) borde väl betyda att många olika kulturer accepteras och finns sida vid sida på samma yta UTAN att de skall blandas ihop. Även om de i praktiken blandas ihop och blir till en med tiden är nog begreppets betydelse precis tvärtom, då när de blandas ihop blir de till slut EN ny homogen kultur.

Jag håller alltså inte med om att begreppet betyder att "den normala lilla förändringen i existerande kultur accelererar...", accelerera mer kan en kultur göra utan att andra kulturer kommer kommer in i smeten, utan om det sker stora förändringar inom samma kultur.

Men som sagt, det är en icke påläst tanke och kanske också en petitess.

Vill också tillägga att "det mångkulturella samhället" då det är ett ganska nytt begrepp (vad jag har förstått) så är det kanske inte så konstigt att det inte fanns förr, men det betyder inte att innebörden inte fanns (alltså t.ex. fanns gravitationen innan det trillade frukter i skallen på Newton) eller att det är oanvändbart för att beskriva samhället.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #15 skrivet: november 25, 2010, 16:54 »
Men "no-go" områden fanns sedan länge exempelvis på Nordirland, där IRA utestängde orangemän och deras poliser. Jag tror knappast det i första hand är fråga om etnisitet utan om social situation.
Ett exempel är det starka motståndet mot östjudar i 1920-talets USA, men någon generation senare var situationen en annan.Judarna hade anpassat sig till "mainland USA"

 Man får väl hoppas att du har rätt i att det löser sig med tiden. Även om inget talar för det.
USA som fenomen bygger på invandring så det är kanske ett dåligt exempel?

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #16 skrivet: november 25, 2010, 17:00 »
Ja, speciellt med tanke på hur indianerna har det........

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #17 skrivet: november 26, 2010, 00:43 »
Mångkulturellt - är ett nytt ord för en gammal företeelse som vi tidigare saknade ord för.

Jag tror inte att två olika kulturer kan leva sida vid sida utan att de smälter ihop till en enda kultur – frågan är bara, i min värld, hur lång tid det tar för dem att smälta ihop.

Olika religioner kan leva sida vid sida utan större problem under väldigt lång tid, men då krävs, tror jag, att i övrigt lever man i samma, eller mycket lika, kulturer i övrigt. I princip går man bara till olika kyrkor på söndagarna – övriga dagar lever man tillsammans som vanligt.

Problem uppstår när den ena religionen börjar ställa krav på den andra religionen, eller helt förkastar den andra religionen – då uppstår även skillnader i den fd hyggligt gemensamma övriga kulturen. Man börjar t.ex. ”signalera” sin religionstillhörighet vilket stör, eller retar, den andra religionen – och så uppstår en ping-pong effekt som kan eskalera kraftig och hastigt med förödande resultat.

Vad jag själv har svårt med i dagens mångkulturella samhälle är att vissa personer kräver ”respekt” i tid och otid. I min kultur är respekt något som förtjänas under lång tid genom att personen ifråga är ett föredöme av något slag. Alltså, respekt kan man aldrig kräva – respekt måste man förtjäna. Om någon kräver ”respekt” från mig frågar jag honom vad det är han har utfört som medför att jag borde respektera honom mer än jag respekterar någon annan som lever i vår kultur.

Hedersmord har jag också svårt med. I min kultur innebär barnamord, långvarigt fängelsestraff och förövaren är en hederslös ynkrygg som tagit död på sitt eget barn. Hur kan någon rädda sin heder genom att mörda ett av sina egna barn? Och hur kan andra människor (i samma kulturella grupp som mördaren) anse att hans heder är räddad? Här kolliderar våra kulturers synsätt frontaltl!

I övrigt tycker jag att vårt mångkulturella samhälle är trevligt. Jag arbetade många år i ett företag där det fanns anställda från 54 olika länder. Det var lärorikt och många fördomar försvann med åren… (några nya tillkom också)...

En sak lärde jag mig som jag tycker är bra. Förr kunde jag säga att ”jag gillar inte 08:or”. Numera säger jag att: jag gillar inte den stockholmska kulturen. Då visar jag respekt för den enskilda individen – men underkänner den kultur han lever inom på grund av just den  kulturens synsätt.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #18 skrivet: november 26, 2010, 10:52 »
Huvudet på spiken i den sista meningen där! Det var det där med sak och person... Fast ibland slinker det ändå ur en slika generaliseringar och man kan ju inte gå omkring och hela tiden väga alla ord på tungan; det har vi till och med sett på detta forum....

Utloggad biobunker

  • Novis
  • Antal inlägg: 13
SV: Vad betyder "det mångkulturella samhället"?
« Svar #19 skrivet: november 26, 2010, 14:45 »
Carl Thomas, jag ser att du nu har ändrat inställning lite och håller med mig om att begreppets innebörd å ena sidan och dess praktiska konsekvenser å andra sidan i verkligheten oftast blir två helt skilda saker. Man kan kanske till och med hävda att innebörden och den praktiska konsekvensen blir motsatser till varandra om man vill gå så långt.

Vem var det förresten som sa något om "när hon saknar kunskap om världen vänder sig människan till sina åsikter"?

En annan tanke, för att försöka hålla mig on topic, skulle det vara intressant att diskutera om det multikulturella samhället måste bestå av kulturer som på betydande sätt "skär sig" med varandra, då i stora drag om de inte gör det så går de ihop till en kultur. I såna fall kanske det inte alls fanns ett multikulturellt samhälle den tiden TS skriver om och då hör inte heller begreppet hemma där. I så är fallet är jag beredd att helt gå ifrån det jag har sagt innan och hålla med mig själv detta senaste.

Alltid verkar man komma till den svårbesvarade frågan om vad en kultur är. "Kulturen är det fenomen som ligger närmast människan och borde finnas mest kunskap om, ändå är det ett av de mest omtalade fenomen som vi har minst att säga om" var det någon som sa, eller något liknande tror jag.